Svar: Mere mad men urolig søvn

26. juli 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nina

Hvor er det dejligt at høre, at en tre-lurs-rytme har gjort en forskel hos jer og at jeres datter nu er begyndt at spise mere mælk :) Så dejligt!

Jeg tænker, at den natlige uro hen mod morgenstunden skyldes forskellige ting:

For det første, så spiller hendes alder og udvikling ind. Hun er langt mere bevidst nu og oplever meget i løbet af dagen, får rigtig mange stimuli osv. Hun skelner tydeligt mellem om hun er ude eller hjemme, genkender rummet hun er i og kan se længere og har mere rumfornemmelse end tidligere. Hun kan også reagere på, hvorvidt hun er i favn hos mor/far eller en fremmed, som godt kan være en bedsteforældre eller lignende. Hvor hun tidligere har været okay med at være i deres favn, så kan hun nu blive ked af det. Alt sammen fordi hun nu oplever verden lidt større og fordi hun er mere bevidst.

Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes og det sker gennem drømme. Og det er derfor meget muligt at hendes uro om natten skyldes ekstra drømme aktivitet. Derfor vil det være rigtig godt, at du om natten forsøger at berolige hende med dine hænder, nærhed, fysiske kontakt - men stadig hvor du så vidt muligt lader hende ligge i sengen. Prøv om du kan undgå at tage hende op, gå rundt med hende osv. så hun ikke lærer at I skal spadsere rundt om natten :)

Det kan være en fordel, hvis du kan koble hendes seng til din seng. Det kan være en bedside crib, som hun dog nok er ved at være for stor til. Du kan også fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble sengen til din. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hvis I ikke har købt tremmeseng endnu kan du se efter en model, som kan kobles sammen med forældresengen… Det giver mulighed for at putte hende i egen seng, men hvor du samtidig kan ligge i din seng, lægge en hånd på hende, så hun kan mærke, at du er der og så du på den måde får hende lullet videre ind i søvnen.

Hvis hun er rigtigt ked af det og ikke kan hjælpes videre i søvnen uden din favn, så må du naturligvis tage hende op, trøste og berolige. Men prøv at minimere det du gør, så du hjælper hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Hvis det kan hjælpe, at du bare ligger ved siden af hende, eller lige holder hende kort i armene, er det rigtig fint:)

Det gør ikke noget, at hun lige nu spiser mere eller mindre i søvne. Det vigtigste er, at hun nu indtager den mælkemængde, som hun har behov for og du kan mærke, at det også hjælper hende til bedre søvn og rytme om dagen.

At hun søger en ekstra flaske om natten er faktisk helt normalt for hendes alder og hun har jo i en længere periode spist mindre end sit udregnede behov - måske har hun ...

Annonce

... lige nu noget, som skal indhentes og derfor er det rigtig fint, at du tilbyder hende en flaske midt nat. De fleste børn er faktisk 6 måneder, før de begynder at kunne undvære denne og sove fra midnat og til næste morgen.

At hun søger den ekstra flaske kan også skyldes, at hun fysisk jo bliver større og derfor også har behov for mere mælk og det er rigtig fint, at I lige nu øger hendes mælkeindtag og sikrer hende det ekstra - og hvis det så viser sig ikke at være nok i løbet af 1-3 måneder, så kan I begynde med lidt skemad. Men så længe hun ikke er ældre, er det vigtigt og godt med den ekstra mælk:)

Det kan også tænkes, at hun nu begynder at få lidt fornemmelse for mæthed og sult, da hun nu spiser mere og pludselig oplever, hvad det vil sige at have en "fyldt mave". Men samtidig kan dette naturligvis også give maveuro, netop fordi hun ikke er vant til at være helt så proppet, som hun lyder til at være lige nu (sammenlignet med tidligere:)). Det er derfor helt naturligt, at hun giver sig, klynker lidt, trækker benene op under sig osv. om natten. Det skyldes sandsynligvis at hun spiser mere og at hendes mave og tarm arbejder på at fordøje den ekstra mælk…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt og godt, hvis du kan hjælpe hende med at cykle med benene, trille omkring osv. Jo mere motorisk hun er, jo mere sætter det gang i maven og du må gerne lave små bevægelege med hende i løbet af dagen. Du skal naturligvis også sikre dig, at hun ikke får forstoppelse, når hun pludselig spiser mere end hun plejer. Det er vigtigt, at hun ikke har hård mave, så kan du evt. forsøge med en anden type erstatning eller prøve med laktulose.

Hun sluger naturligt luft, når hun spiser, og det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at holde hende lidt oprejst, når du giver flaske, netop for at minimere hendes luftindtag. Det er også godt, hvis hun kan bøvse, når hun har spist af flasken, så luften kommer ud som en bøvs. Jo mere luft der går igennem mave og tarm, jo mere mavekneb. Når det er sagt, så skal du dog ikke vække hende, for at få hende til at bøvse. Hvis hun sover tungt, så lad hende sove og vær så opmærksom på at hun måske efter 20-40 minutter begynder at give sig, smaske lidt, virrer lidt med hovedet osv. Det kan være en bøvs, som er på vej op. Ofte vil luften selv finde vej, hvis hun ligger med hovedet drejet til den ene side. Du kan med fordel også elevere hende hovedgærde lidt, så hun ligger lidt højere med hovedet. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammerullet håndklæde eller lignende ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op - hun er for lille til en hovedpude.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin