Svar: Tvillinger og søvn - 15 mdr.

25. juli 2015

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte tvillingemor

Tak for dit brev : ) Dejligt at høre, at du har flere af mine bøger og er glade for dem, og dejligt, at du nu har fået lyst til at skrive til mig selv - velkommen til:)

Der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg kan godt høre, at du allerede har gjort dig mange gode overvejelser. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er for det første nødvendigt at finde ud af, hvorfor børnene vågner så tidligt som de gør - og her kan flere ting spille ind:

1) Problemer med refluks, astmatisk bronkitis osv. kan være en del af forklaringen. Hvis jeres børn har oplevet at vågne om natten gennem længere tid, fordi de har haft ondt, har hostet osv. så kan denne erfaring godt sidde i kroppen. Og selvom de nu er velbehandlet og det går godt, så husker kroppen og det tager noget tid for dem at lære, at de faktisk godt kan sove igennem om natten, at de ikke længere har ondt, ikke længere hoster osv.

3) Deres alder og udvikling spiller ind. De er aldersmæssigt på grænsen til at de begynder at forstå, at I stadig er der, selvom de ikke kan se jer og det kan godt gøre dem ekstra tryghedsøgende lige nu, altså at de søger lidt ekstra fysisk kontakt, for at blive bekræftet i at de ikke er alene. Derfor kan de godt vågne om natten og have brug for at I lige beroliger med en hånd, stillingsskift osv.

De oplever også rigtig meget med den alder de har. Alt hvad de oplever skal bearbejdes, når de sover og derfor kan de godt drømme ekstra meget. Drømmeaktiviteten er naturligt størst hen mod morgenstunden og det må medtænkes, at de vågner af en drøm, når de vågner mellem kl 03-05. Her er det vigtigt at berolige dem med nærhed osv. og så vidt muligt forsøge at få dem videre i søvnen igen.

4) Deres dagsrytme spiller ind. Selvom de sagtens kan være lærker, så kan vi godt være enige om, at man ikke skal stå op før kl 05 - det er simpelthen for tidligt. Hvad tid de sover, spiser, leger osv. hele dagen igennem spiller naturligt ind på, hvad tid de går i seng, hvordan natten forløber og hvad tid de står op.

Med den alder de har, vil nogle børn have brug for 2 lure, andre børn kan nøjes med kun en lur dagligt. Det kunne godt lyde som om, at jeres børn måske har brug for to lure stadigvæk og jeg tænker, at netop en rytme med en kort formiddagslur og en lur over middag måske ville hjælpe jer. Det kunne gøre at hele deres rytme flyttes lidt, så de sover lidt senere hele dagen igennem, dermed også sover senere til natten og som bonus sover lidt længere om morgenen…

5) Sammen med dagsrytmen hører det indre ur. Og du skal være opmærksom på om børnene nogle gange når at powernappe lidt på vejen hjem. Hvis de falder i søvn i bilen, når I triller hjem efter vuggestue, så kan dette være forklaringen på, at de vågner om ...

Annonce

... natten/tidlig morgen. Søvn der ligger efter kl 16 kan "æde" af nattesøvnen og gøre, at de bliver svære at putte, vågner op midt om natten eller vågner meget tidligt…

Derudover er det sådan, at vores naturlige cirkadiske rytme (det indre ur), har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...

Børn har også dette i deres rytme og det tidspunkt, som de sover på om dagen kan påvirke til et peak om natten...

Du har helt ret og faktisk rammer du en del af løsningen når du skriver "hvad med den morgenlur - hvordan integrerer jeg den i nattesøvnen?". Dette er helt essentielt hos jer, for jeg tænker, at netop morgenluren faktisk er en forlængelse af nattesøvnen.

Derfor er det rigtig godt, hvis I nu kan begynde at afkorte deres vågenperiode tidlig morgen. Det er vigtigt, at I gør deres opvågning så kort som muligt. Nogle gange kan I få dem til at sove videre ved at I lægger jer med dem, andre gange er I måske nødt til at stå op, sætte jer i stuen osv. men slappe af og hele tiden med tanke for, at de skal puttes hurtigst muligt igen, så de vænnes til ikke at skulle være så vågne om morgenen. Det vil sige, at I stedet for at de puttes til første lur kl 6.45, så skal de puttes kl 05, hvis det er muligt. Hvis ikke, så skal du forsøge at putte dem tidligere og tidligere dag for dag, så vågenperiode meget tidlig morgen bliver afkortet mere og mere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover vil det være en mulighed, at I tilbyder dem en formiddagslur efter deres mellemmåltid - altså hvis de kan få lov til at sove bare 30-45 minutter 9.30-10… Mon vuggestuen vil være okay med dette?

Dette vil sandsynligvis gøre, at de kan sove middagslur senere, måske først kl 13 og det vil igen gøre, at de kan gå lidt senere i seng og som sagt, så som bonus måske sove lidt længere om morgenen. Samtidig så sikrer dette, at de ikke tager en lille powernap om eftermiddagen, fordi de har fået den ekstra lur om formiddagen. Derudover får I flyttet på deres sovetider, så der bliver også pillet ved det dyk/peak, som måske ligger i deres rytme…

Det er rigtig fint, at du er opmærksom på madindtag, faste spisetider osv. De må meget gerne få en godnatgrød som en fast del af putteritualet. Det kan også sikre, at de ikke vågner fordi de er sultne. Og det vil netop også blive lettere at få tid til en grød, hvis de begynder at kunne sove kl 20 i stedet for kl 19…

Der er som sagt rigtig mange ting, som spiller ind hos jer og det er en lidt kompleks situation. Men jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej:)

Fortsat held og lykke med dem begge!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor