Brev:
Tvillinger og søvn - 15 mdr.
25. juli 2015
Alder:
15 mdr.
Tvillinger og søvn - 15 mdr.
Hej Helen
Nu har jeg meldt mig ind her hos dig, for vi er desperate efterhånden og har brug for hjælp.
Vores tvillinger (dreng/pige) er 15 mdr lige om lidt, og vi kæmper fortsat med søvnen. Det skal siges, at vores datter har silent refluks, men er velbehandlet nu og har været det længe. Vores søn har haft astmatisk bronkitis, men er ude af medicin nu og med succes.
Indtil for ca 1 1/2 måned siden har nætterne været med mange opvågninger. Det er bedre nu og oftest er det blot et par gange vi skal ind og give sut. De er nemme at putte. Men vores søn vågner meget tidligt! Og det bliver tidligere og tidligere, i dag var det 3.30 - og det er altså nat efter min mening! Han er lysvågen og vi har forsøgt flere gange at lade ham blive i sengen og gå derind med mellemrum og ligge ham ned. Han kan blive ved med at være ulykkelig i op til en time (længere har vi ikke kunne holde før vi tog ham op). Han vil ikke sove videre hos os, han er simpelthen vågen.
Og hans søster vågner også meget tidligt, nogen gange samtidig med ham, nogen gange "først" 4.30 eller 5.00. De sover på samme værelse og det er desværre ikke muligt at skille dem, da vi ikke har pladsen. Det er dog heller ikke mit indtryk, at han vækker hende, for de gange vi har forsøgt at få ham til at sove videre, der vågner hun ikke af hans beklagelser.
Det resulterer i, at de fortsat får to lurer og at første lur allerede ligger fra 6.45 ca og til de afleveres i vuggestue 8.10. Hvis ikke de får denne lur er de fuldstændig ødelagte og det går helt i kage i vuggestuen, hvor de så ikke har nogen rytme overhovedet. Hvis vores datter vågner kl. 5.00 er det selvfølgelig ikke altid at hun sover, men hun bliver puttet og nogen gange sover hun så 20 min. Hvis ikke hun får tilbudt dette hvil, er hun helt færdig når vi afleverer.
Jeg har dine bøger om børn og søvn, børn og mad, børn og sygdom og er meget glad for dem! Men jeg mangler nok et lidt mere skræddersyet råd til lige netop vores situation. Jeg har læst afsnittet om børn der vågner tidligt og det med at rykke deres lurer 15 min dagligt således at de kan puttes senere, men vores første lur er jo meget tidligt...Og hvis den rykkes, så ender det med at de puttes når de afleveres i vuggestue og igen om eftermiddagen, hvilket betyder, at de ingen vågne timer har med de andre børn... Jeg er klar over, at vi sandsynligvis har at gøre med det du kalder Lærker :) Men hvis blot de begge kunne sove til kl 5.30, så ville det være rigtig godt for hele dagsrytmen.
Vores dag ser således ud:
3.30/4.00/4.30 vågner
5.30 morgenmad, havregryn i yoghurt (tidspunktet holder vi på, da jeg har læst i din bog, at de ikke må vænnes til at vågne pga madtidspunktet)
6.45 ca, første lur
8.10 afleveres i vuggestue
9.30 frugt og brød i vuggestuen
11.00 frokost i vuggestuen
11.40 ca, lur i vuggestuen. Sover alt fra 50 min til 1 1/2 time
13 ca, mellemmåltid i vuggestuen
15.30 hentes
16.00 frugt, brød eller rugbrød hjemme
17.30 aftensmad, fam. mad, alm. med kød, grønt og ris ell. pasta
18.15 tilbydes som oftest havregryn med yoghurt til natten
18.45 puttes.
De er meget trætte om aftenen og hvis vi trækker dem længere, så er de meget svære at putte og de vågner på samme tid.
Vi går selv i seng kl 20, da vi ellers ikke kan holde til dagene.
Mit spørgsmål går på, hvordan vi skal skrue dagen sammen, så de sover lidt længere? Jeg vil høre vuggstuen om de kan vente med at putte ungerne til fx kl 12, som du foreslår i et andet svar, jeg har læst. Men hvad med den morgenlur - hvordan integrerer jeg den i nattesøvnen?
Jeg håber, du kan hjælpe da vi er ved at være meget trætte af denne rytme...
De bedste hilsner
Den trætte tvillingemor