Svar: Vågner med kraftig gråd
25. juli 2015
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Vores søvn er sammensat, af det man kalder REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Helt små børn har ikke denne sammensætning af søvn. Deres søvn indeholder ikke alle disse stadier, man kan sige at deres søvn mere består af en stille søvn og en aktiv søvn.
Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. I 6-8 måneders alderen begynder non-REM-søvnen at minde om den form for non-REM søvn, vi voksne har. Og det er netop denne alder, som jeres dreng har lige nu.
Jeg tænker derfor, at hans gråd/skrig om natten godt kan hænge sammen med, at han måske drømmer. At der opstår drømme i hans dybe søvn, og at dette vækker ham - uden at han faktisk er rigtig vågen. Lidt ligesom man kan opleve natteskræk hos større børn. Det lyder derfor som om, at hans alder og den store udvikling han lige nu går igennem spiller ind. Der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt, og alt hvad han oplever om dagen, skal bearbejdes om natten. Og da hans søvn fysiologisk samtidig ændrer sig, så kan det forklare de "opvågninger", som han lige nu har.
Det bedste du kan gøre er faktisk det du allerede gør - være der, forsøge at berolige ham med dine hænder, nærhed, stillingsskift osv. så han kan mærke, at du er der. Hvis dette ikke er nok, så tilbyde ham brystet og på den måde få ro på ham. Og ja, det vil sandsynligvis være noget han vokser fra:)
Når det er sagt, så skal du naturligvis også sikre dig, at han ikke vågner og græder med skrig, fordi han har smerter. Det kan være smerter fra ørerne, der netop kan komme som jag og smerterne vil netop ofte aftage, når han bliver løftet op, fordi trykket i ørerne nedsættes, når han er "på højkant"… Det er derfor vigtigt også at medtænke og hvis han har været forkølet eller virker sløj, kan det være en god idé lige at få lægen til at kikke på ham.
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske