Svar: Vil ikke sove eftermiddagslur, 10 måneder
24. juli 2015
Alder:
10 mdr.
Kære Baby A´s mor
Tak for dit brev :) Og hvor dejligt at høre, at mit tidligere råd har hjulpet jer lidt videre på vej, tak.
Det lyder faktisk som om, at jeres datter lige nu kan nøjes med kun en lur dagligt, også selvom hun ikke er ældre end hun er - og jeg synes derfor det lyder som et forsøg, at putte hende til en lang middagslur. Du skal dog være fleksibel, så hvis hun om et par måneder pludselig viser behov for to lure igen, så skal du til den tid give hende de to lure. Selvom hun lige nu ikke har brug for et ekstra afbræk i løbet af dagen, så betyder det ikke, at dette behov ikke kan vise sig senere og det skal der naturligvis være plads til.
Du har tidligere fortalt at hun skal i dagpleje, og også her må I være fleksible. Hvis hun bliver ekstra træt af alle de nye indtryk, skal hun naturligvis have lov til her at få sine to lure:)
Da du lige nu ofte bruger 20-30 minutter på at få hende til at sove, og da eftermiddagen samtidig bliver meget lang for hende, så synes jeg det er et forsøg værd, at du prøver at putte hende senere. Det vil sige, at I stedet for at hun puttes kl 10-10.15, så prøv at give hende et mellemmåltid her og se om hun så kan puttes til en senere lur. Hun må meget gerne sove 2.5 time - det er helt perfekt og hun må naturligvis også meget gerne sove mere. Men jo senere luren ligger, jo bedre vil det naturligt passe ind med resten af dagen, så hun bedre kan holde til det.. måske kan hun lige nu sove fra kl 11 til 13.30… Det vil hjælpe hende, hvis hun først vågner 13.30 og ikke allerede kl 12…
Så selvom det er tidligt at nøjes med kun en lur dagligt, så synes jeg det lyder som om, at det lige nu kan være et forsøg værd hos jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske