Vil ikke sove eftermiddagslur, 10 måneder

24. juli 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Vil ikke sove eftermiddagslur, 10 måneder

Kære Helen

Min datter er knap 10 mdr.

I en lang periode har vi haft udfordringer med at hun ikke har ville sove i barnevogn - fordi hun heller ikke vil lægge ned - og du foreslog at jeg fik stimuleret hende godt på gåtur med fx rosiner og at jeg "trak hende" ned siddende op når hun begyndte at blive træt. Det har altså bare været et rigtig godt råd og om formiddagen spadserer jeg med hende i ca 20-30min hvorefter hun så sover - i barnevogn. Yes!

Du forklarede meget fint hvordan og hvorfor hun udviklingsmæssigt har svært ved at sove om dagen. Den sidste halvanden uges tid har hun stort set sprunget sin eftermiddagslur over. Jeg kan simpelthen ikke få hende til at sove, hverken i barnevogn eller soveværelse. Det synes at være uden betydning hvor stimuleret hun har været forud for luren, hun vil simpelthen ikke sove.

Jeg har læst din tommelfingerregel med 12-18 mdr før det hedder én lur om dagen og hun er jo som sagt kun lige 10 mdr. Hun sover ...

Annonce

... en lang formiddagslur, har hun altid gjort, og så det klart det forskyder dagen og eftermiddagsluren. Hun har tidligere sovet ca halvanden time til formiddag men er begyndt at sove længere og i dag sov hun fx 2 1/2 time. Jeg kan ikke lade vær med at tænke om hun er begyndt at "slå lurerne sammen til en" eller hvad der lige foregår.

Når hun ikke sover til eftermiddag blir hun hen af fem-seks tiden pylret og godt træt og det fortsætter indtil hun skal sove. Det lægger også en dæmper på dagen for jeg føler jo lidt vi så skal tage den med ro så hun ikke bliver fuldstændig overtræt. Jeg har tidligst kunne lægge hende kl 19.15 når hun har sprunget en lur over.

Skal jeg blive ved med at forsøge at putte til eftermiddag selvom det (lige nu i hvert fald) vil betyde at hun så kan være vågen fra ca 12 til 19.30 eller skal jeg udskyde formidddagsluren til senere? Nu puttes hun og sover ca 10.00-10.15.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Hilsen Baby A´s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder