Brev:
Vil ikke sove eftermiddagslur, 10 måneder
24. juli 2015
Alder:
10 mdr.
Vil ikke sove eftermiddagslur, 10 måneder
Kære Helen
Min datter er knap 10 mdr.
I en lang periode har vi haft udfordringer med at hun ikke har ville sove i barnevogn - fordi hun heller ikke vil lægge ned - og du foreslog at jeg fik stimuleret hende godt på gåtur med fx rosiner og at jeg "trak hende" ned siddende op når hun begyndte at blive træt. Det har altså bare været et rigtig godt råd og om formiddagen spadserer jeg med hende i ca 20-30min hvorefter hun så sover - i barnevogn. Yes!
Du forklarede meget fint hvordan og hvorfor hun udviklingsmæssigt har svært ved at sove om dagen. Den sidste halvanden uges tid har hun stort set sprunget sin eftermiddagslur over. Jeg kan simpelthen ikke få hende til at sove, hverken i barnevogn eller soveværelse. Det synes at være uden betydning hvor stimuleret hun har været forud for luren, hun vil simpelthen ikke sove.
Jeg har læst din tommelfingerregel med 12-18 mdr før det hedder én lur om dagen og hun er jo som sagt kun lige 10 mdr. Hun sover en lang formiddagslur, har hun altid gjort, og så det klart det forskyder dagen og eftermiddagsluren. Hun har tidligere sovet ca halvanden time til formiddag men er begyndt at sove længere og i dag sov hun fx 2 1/2 time. Jeg kan ikke lade vær med at tænke om hun er begyndt at "slå lurerne sammen til en" eller hvad der lige foregår.
Når hun ikke sover til eftermiddag blir hun hen af fem-seks tiden pylret og godt træt og det fortsætter indtil hun skal sove. Det lægger også en dæmper på dagen for jeg føler jo lidt vi så skal tage den med ro så hun ikke bliver fuldstændig overtræt. Jeg har tidligst kunne lægge hende kl 19.15 når hun har sprunget en lur over.
Skal jeg blive ved med at forsøge at putte til eftermiddag selvom det (lige nu i hvert fald) vil betyde at hun så kan være vågen fra ca 12 til 19.30 eller skal jeg udskyde formidddagsluren til senere? Nu puttes hun og sover ca 10.00-10.15.
Jeg ser frem til at høre fra dig.
Hilsen Baby A´s mor