Svar: Putning - 2 år, 2 mdr.

23. juli 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, hvis det efterhånden er ved at være for meget for dig, at lillepigen fast først sover kl 22 - hvis hun så bare faldt stille og roligt i søvn, men hun græder, protesterer og har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen…

Det lyder som om, at du gør alt det rigtige og alligevel er det ikke nok og spørgsmålet er, hvorfor hun har så svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, så svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen om aftenen… Du har ganske givet ret i at hun sandsynligvis er overtræt, men du forsøger jo også at putte tidligere og det hjælper jer ikke. Du har også forsøge at rykke puttetidspunktet gradvist frem og det har kun kortvarig effekt. Du har været der, forsøgt at gå, prøvet med bad, godnatgrød osv. Al verdens ting - uden at det rigtig virker… ØV!

Det kan naturligvis spille ind, at hun har en alder, hvor mange børn bliver bange for mørke, ligesom de kan være bange for små dyr, en flue der flyver rundt og summer osv. og en tur i sommerhus, fremmede lyde, skygger osv. kan naturligvis godt gøre det ekstra svært for hende lige nu - men det er jo ikke noget nyt problem hos jer…

Som udgangspunkt er det rigtig godt, at du holder fast stå op tidspunktet om morgenen og den faste middagslur. Netop søvnen om dagen kan godt gøre det op ...

Annonce

... for manglende nattesøvn og hun falder umiddelbart fint i søvn om dagen og har tilsyneladende stadig brug for denne lur… Og det giver også dig en pause, et afbræk i løbet af dagen, som kan være rigtig rart.

Men er vi der, hvor du måske skal prøve om hun kan springe middagsluren over? Jeg ved godt, at det er imod søvnteorierne, og at det ikke nødvendigvis burde give jer bedre aftener og bedre nattesøvn, men nu følger din datter jo ikke helt "reglerne" og hun har ikke læst bogen om søvn:) For stadig at give hende ekstra søvn og sikre, at hun ikke behøver sin middagslur, så kunne det være et forsøg værd, at du her i ferien prøvede at lade hende vågne af sig selv om morgenen. Hvis hun sover lidt længere om morgenen, vil hun sandsynligvis bedre kunne undvære middagsluren og i stedet kan du så håbe på, at hun kan puttes tidligere i seng om aftenen og netop vil føle sig mere parat til at sove…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg er normalt ikke tilhænger af at fjerne middagsluren fra den ene dag til den anden og slet ikke, hvis hun normalt kan sove 1-1.5 time til middag, men hvis du lader hende sove til hun vågner af sig selv om morgenen, så er overskuddet naturligt et andet, og hun har sovet længere nattesøvn end hun plejer, og så vil hun måske godt kunne klare det, og hos jer lyder det som om, at det er et forsøg værd…

Hvad tænker du om det?

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte