Svar: Putning - 2 år, 2 mdr.
23. juli 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis det efterhånden er ved at være for meget for dig, at lillepigen fast først sover kl 22 - hvis hun så bare faldt stille og roligt i søvn, men hun græder, protesterer og har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen…
Det lyder som om, at du gør alt det rigtige og alligevel er det ikke nok og spørgsmålet er, hvorfor hun har så svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, så svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen om aftenen… Du har ganske givet ret i at hun sandsynligvis er overtræt, men du forsøger jo også at putte tidligere og det hjælper jer ikke. Du har også forsøge at rykke puttetidspunktet gradvist frem og det har kun kortvarig effekt. Du har været der, forsøgt at gå, prøvet med bad, godnatgrød osv. Al verdens ting - uden at det rigtig virker… ØV!
Det kan naturligvis spille ind, at hun har en alder, hvor mange børn bliver bange for mørke, ligesom de kan være bange for små dyr, en flue der flyver rundt og summer osv. og en tur i sommerhus, fremmede lyde, skygger osv. kan naturligvis godt gøre det ekstra svært for hende lige nu - men det er jo ikke noget nyt problem hos jer…
Som udgangspunkt er det rigtig godt, at du holder fast stå op tidspunktet om morgenen og den faste middagslur. Netop søvnen om dagen kan godt gøre det op for manglende nattesøvn og hun falder umiddelbart fint i søvn om dagen og har tilsyneladende stadig brug for denne lur… Og det giver også dig en pause, et afbræk i løbet af dagen, som kan være rigtig rart.
Men er vi der, hvor du måske skal prøve om hun kan springe middagsluren over? Jeg ved godt, at det er imod søvnteorierne, og at det ikke nødvendigvis burde give jer bedre aftener og bedre nattesøvn, men nu følger din datter jo ikke helt "reglerne" og hun har ikke læst bogen om søvn:) For stadig at give hende ekstra søvn og sikre, at hun ikke behøver sin middagslur, så kunne det være et forsøg værd, at du her i ferien prøvede at lade hende vågne af sig selv om morgenen. Hvis hun sover lidt længere om morgenen, vil hun sandsynligvis bedre kunne undvære middagsluren og i stedet kan du så håbe på, at hun kan puttes tidligere i seng om aftenen og netop vil føle sig mere parat til at sove…
Jeg er normalt ikke tilhænger af at fjerne middagsluren fra den ene dag til den anden og slet ikke, hvis hun normalt kan sove 1-1.5 time til middag, men hvis du lader hende sove til hun vågner af sig selv om morgenen, så er overskuddet naturligt et andet, og hun har sovet længere nattesøvn end hun plejer, og så vil hun måske godt kunne klare det, og hos jer lyder det som om, at det er et forsøg værd…
Hvad tænker du om det?
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske