Svar: Problem med putning om aftenen
22. juli 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Vibeke
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at I har forsøgt rigtig meget for at få jeres datter til at sove og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer. Jeg får lidt forskellige tanker, når jeg læser dit brev og da det er første gang, du skriver til mig, vil jeg gerne give lidt forslag til, hvad der kan ske hos jer - men du må selv vælge til og fra, hvad du så tænker kan passe på jeres familie, på jeres lille pige.
Du fortæller, at det har været et problem at putte hende siden hun var 3 måneder gammel. Det er rigtig vigtigt at du ved, at de fleste børn i 3-4 måneders alderen har en rytme, hvor de går sent i seng. Det betyder, at de ofte ikke er rigtig parate til at sove før klokken måske er 22 - hvis I derfor har kæmpet med at få hende til at sove allerede kl 19-20, så kan dette naturligvis godt spille ind nu… Hun græder dog ikke, og det er super godt - og måske er forklaringen en helt anden, jf. overskudsenergi længere nede:)
Du fortæller også, at hendes rytme om dagen varierer meget og selvom du ikke oplever at det påvirker putningen, hvor meget eller hvor lidt hun sover om dagen, så vil hele dagens rytme naturligt spille ind. Med den alder hun har nu, så må du meget gerne hjælpe hende med at få en fastere dagsrytme. Det betyder, at du meget gerne må vække hende om morgenen, hvis ikke hun vågner af sig selv. Det er vigtigt, at hun kommer op, så dagen starter til fast tid, og så hun får sin morgengrød til fast tid hver morgen. Jo mere ens dagen starter, jo mere fast hendes spisetider ligger om dagen, jo mere fast vil hendes sovetider naturligt også ligge - og jo lettere bliver det også for jer at finde det rigtige puttetidspunkt om aftenen.
Det er vigtigt, at hun nu får mange måltider hele dagen igennem og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og suppleres med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes nu med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan dog variere efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Tilbydes også flaske om eftermiddagen.
Powernapper evt. Det afhænger dog af, hvor lang hendes middagslur er og hvor sent den ligger
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30 - tidspunktet her afhænger af, hvor vidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre
Det er super fint, at I kan putte hende i barnevognen om dagen og på den måde hjælpe hende til at sove godt i dagtimerne. Du må gerne trille hende en tur, når hun skal sove til middag, for at se om du på den måde kan arbejde på, at hun vænnes til at sove en længere lur midt på dagen. De fleste børn trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover en kortere formiddagslur og en længere middagslur - og stille og roligt begynder den 3. lur så at kunne undværes, hvilket ofte også vil gøre det lettere at putte hende om aftenen.
Hvornår hun er putteklar om aftenen afhænger naturligt af dagens rytme. Du skriver, at hun ofte bruger 20-30 minutter på at falde i søvn og at hun i denne periode ikke græder, men er meget urolig og hun har brug for, at I holder hænderne på hende, dækker hendes øjne, hjælper hende meget. Det kunne være et forsøg værd at putte hende lidt senere - jf, dagsplanen.
Da hun sover godt i sin barnevogn, så kan I også overveje om det vil være en hjælp for hende, hvis I stiller barnevognskassen i sengen og putter hende i den. Hun kender sin barnevognskasse, er tryg ved den, den skærmer hende og giver en ro, som I godt kan udnytte om aftenen. Hen af vejen kan I tage kalechen ned og hun kan på den måde vænne til tremmesengen og at ligge i den, se omgivelserne osv. og stille og roligt lære at falde i søvn der. Hun kan i princippet også blive puttet i sin barnevogn om aftenen og sen aften, når I alligevel giver hende flaske, kan I putte hende i tremmesengen, hvor hun så kan sove resten af natten.
Det kunne også lyde som om, at hun har rigtig meget brug for at mærke jer, når hun skal sove. Derfor kunne det måske være en bedre idé, hvis I kunne koble tremmesengen til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med jeres, naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan I putte hende i egen seng og samtidig være lige ved siden af hende. I behøver ikke stå og bukke jer, men kan ligge hos hende, berolige med hænder, kærtegn osv. og på den måde kan hun lærer at sove i sin egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove om natten.
Da hun er motorisk meget urolig og for stor og stærk til et svøb, så kunne I overveje om hun ville have glæde af en sovepose. Det kan være en voksipose, slee-bee, drømmepose, duni-duo osv. De har mange navne. Man kan også købe soveposer, som består af en pose/dragt uden ærmer, som man putter barnet i og ofte lyner foran. Nogle børn har rigtig stor glæde af at blive puttet i en pose, fordi den giver fysisk ro. Måske har I allerede en pose, som I bruger i barnevognen? Den må I også gerne bruge i tremmesengen, når blot I sikrer jer, at hun ikke får det for varmt.
Der kan være mange grunde til, at hun har en stor motorisk uro. Det kan sagtens handle om hendes alder og udvikling. Hun lyder til at være en motorisk stærk pige, der er rigtig godt igang og lige nu øver hun sig naturligt i at bruge sig selv. Hun kryber, triller, drejer, får fat i sine fødder, sparker fra osv. Og det er naturligt svært for hende at ligge stille. Hun har en rastløshed i kroppen og har svært ved at slappe af.
Hun lyder også til at være en pige, som er mentalt meget på. Du skriver, at hun er den dejligste og gladeste pige, man kan ønske sig:) Og måske er hun så optaget i at følge med, vil ikke gå glip af noget og suger til sig af indtryk, så hun bare har rigtig svært ved at slippe dagen om aftenen, når hun skal sove…
Nogle børn har også brug for lidt tid før de kan sove, hvor de "lukker overskudsenergi ud". Nogle gør det ved at græde et par minutter og overgiver sig derefter til søvnen, andre børn har brug for at ligge og tumle lidt rundt. Hun kan godt have brug for lov og tid til at ligge og sparke, trille, sige lyde og pludre osv. og når hun har gjort det i 20 minutter, så er hun måske parat til at få sin flaske og parat til at overgive sig til søvnen. Hvis hun ikke er ked af det, så er der ikke noget i vejen for, at hun ligger og snakker og bruger sig selv motorisk lige før hun skal sove. I stedet for at kæmpe med hende, kan I derfor godt prøve at se, om hun har brug for lidt tid for sig selv og derefter vil være parat til at overgive sig til søvnen, hvor I så naturligvis er der, giver mælk og lige hjælper hende det sidste stykke:)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse lidt om søvn i forskellige aldre og hvad I kan forvente hvornår:) Det er vigtigt, at I nogenlunde ved, hvad I har at regne med og har lidt idé om, hvordan I kan hjælpe hende i forskellige perioder (aldre). Jo mere I ved om dette, jo mindre frustrerende bliver det naturligt, hvis I så oplever en periode, hvor det med søvnen er lidt svært.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske