Svar: Problem med putning om aftenen

22. juli 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Vibeke

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder som om, at I har forsøgt rigtig meget for at få jeres datter til at sove og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, for der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer. Jeg får lidt forskellige tanker, når jeg læser dit brev og da det er første gang, du skriver til mig, vil jeg gerne give lidt forslag til, hvad der kan ske hos jer - men du må selv vælge til og fra, hvad du så tænker kan passe på jeres familie, på jeres lille pige.

Du fortæller, at det har været et problem at putte hende siden hun var 3 måneder gammel. Det er rigtig vigtigt at du ved, at de fleste børn i 3-4 måneders alderen har en rytme, hvor de går sent i seng. Det betyder, at de ofte ikke er rigtig parate til at sove før klokken måske er 22 - hvis I derfor har kæmpet med at få hende til at sove allerede kl 19-20, så kan dette naturligvis godt spille ind nu… Hun græder dog ikke, og det er super godt - og måske er forklaringen en helt anden, jf. overskudsenergi længere nede:)

Du fortæller også, at hendes rytme om dagen varierer meget og selvom du ikke oplever at det påvirker putningen, hvor meget eller hvor lidt hun sover om dagen, så vil hele dagens rytme naturligt spille ind. Med den alder hun har nu, så må du meget gerne hjælpe hende med at få en fastere dagsrytme. Det betyder, at du meget gerne må vække hende om morgenen, hvis ikke hun vågner af sig selv. Det er vigtigt, at hun kommer op, så dagen starter til fast tid, og så hun får sin morgengrød til fast tid hver morgen. Jo mere ens dagen starter, jo mere fast hendes spisetider ligger om dagen, jo mere fast vil hendes sovetider naturligt også ligge - og jo lettere bliver det også for jer at finde det rigtige puttetidspunkt om aftenen.

Det er vigtigt, at hun nu får mange måltider hele dagen igennem og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og suppleres med frugtmos, vand af kop.

Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes nu med kød eller fisk i mosen. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan dog variere efter hvor lang en formiddagslur hun tager

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Tilbydes også flaske om eftermiddagen.

Powernapper evt. Det afhænger dog af, hvor lang hendes middagslur er og hvor sent den ligger

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Flaske og puttes til natten 19.30 - tidspunktet her afhænger af, hvor vidt hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.

Sen aften 23-24: Flaske og sover videre

Det er super fint, at I kan putte hende i barnevognen om dagen og på den måde hjælpe hende til at sove godt i dagtimerne. Du må gerne trille hende en tur, når hun skal sove til middag, for at se om du på den måde kan arbejde på, at hun vænnes til at sove en længere lur midt på dagen. De fleste børn trives rigtig godt med en rytme, hvor de sover en kortere formiddagslur og en længere middagslur - og stille og roligt begynder den 3. lur så at kunne undværes, hvilket ofte også vil gøre det lettere at putte hende om aftenen.

Hvornår hun er putteklar om aftenen afhænger naturligt af dagens rytme. Du skriver, at hun ofte bruger 20-30 minutter på at falde i søvn og at hun i denne periode ikke græder, men er meget urolig og hun har brug for, at I holder hænderne på hende, dækker hendes øjne, hjælper hende meget. Det kunne være et forsøg værd at putte hende lidt senere - jf, dagsplanen.

Da hun sover godt i sin barnevogn, så kan I også ...

Annonce

... overveje om det vil være en hjælp for hende, hvis I stiller barnevognskassen i sengen og putter hende i den. Hun kender sin barnevognskasse, er tryg ved den, den skærmer hende og giver en ro, som I godt kan udnytte om aftenen. Hen af vejen kan I tage kalechen ned og hun kan på den måde vænne til tremmesengen og at ligge i den, se omgivelserne osv. og stille og roligt lære at falde i søvn der. Hun kan i princippet også blive puttet i sin barnevogn om aftenen og sen aften, når I alligevel giver hende flaske, kan I putte hende i tremmesengen, hvor hun så kan sove resten af natten.

Det kunne også lyde som om, at hun har rigtig meget brug for at mærke jer, når hun skal sove. Derfor kunne det måske være en bedre idé, hvis I kunne koble tremmesengen til jeres seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengen sammen med jeres, naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan I putte hende i egen seng og samtidig være lige ved siden af hende. I behøver ikke stå og bukke jer, men kan ligge hos hende, berolige med hænder, kærtegn osv. og på den måde kan hun lærer at sove i sin egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove om natten.

Da hun er motorisk meget urolig og for stor og stærk til et svøb, så kunne I overveje om hun ville have glæde af en sovepose. Det kan være en voksipose, slee-bee, drømmepose, duni-duo osv. De har mange navne. Man kan også købe soveposer, som består af en pose/dragt uden ærmer, som man putter barnet i og ofte lyner foran. Nogle børn har rigtig stor glæde af at blive puttet i en pose, fordi den giver fysisk ro. Måske har I allerede en pose, som I bruger i barnevognen? Den må I også gerne bruge i tremmesengen, når blot I sikrer jer, at hun ikke får det for varmt.

Der kan være mange grunde til, at hun har en stor motorisk uro. Det kan sagtens handle om hendes alder og udvikling. Hun lyder til at være en motorisk stærk pige, der er rigtig godt igang og lige nu øver hun sig naturligt i at bruge sig selv. Hun kryber, triller, drejer, får fat i sine fødder, sparker fra osv. Og det er naturligt svært for hende at ligge stille. Hun har en rastløshed i kroppen og har svært ved at slappe af.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun lyder også til at være en pige, som er mentalt meget på. Du skriver, at hun er den dejligste og gladeste pige, man kan ønske sig:) Og måske er hun så optaget i at følge med, vil ikke gå glip af noget og suger til sig af indtryk, så hun bare har rigtig svært ved at slippe dagen om aftenen, når hun skal sove…

Nogle børn har også brug for lidt tid før de kan sove, hvor de "lukker overskudsenergi ud". Nogle gør det ved at græde et par minutter og overgiver sig derefter til søvnen, andre børn har brug for at ligge og tumle lidt rundt. Hun kan godt have brug for lov og tid til at ligge og sparke, trille, sige lyde og pludre osv. og når hun har gjort det i 20 minutter, så er hun måske parat til at få sin flaske og parat til at overgive sig til søvnen. Hvis hun ikke er ked af det, så er der ikke noget i vejen for, at hun ligger og snakker og bruger sig selv motorisk lige før hun skal sove. I stedet for at kæmpe med hende, kan I derfor godt prøve at se, om hun har brug for lidt tid for sig selv og derefter vil være parat til at overgive sig til søvnen, hvor I så naturligvis er der, giver mælk og lige hjælper hende det sidste stykke:)

Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse lidt om søvn i forskellige aldre og hvad I kan forvente hvornår:) Det er vigtigt, at I nogenlunde ved, hvad I har at regne med og har lidt idé om, hvordan I kan hjælpe hende i forskellige perioder (aldre). Jo mere I ved om dette, jo mindre frustrerende bliver det naturligt, hvis I så oplever en periode, hvor det med søvnen er lidt svært.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor