Brev:
Problem med putning om aftenen
22. juli 2015
Alder:
6 mdr.
Problem med putning om aftenen
Kære Helen,
Vi har en datter på 6 måneder som vi har store problemer med at putte om aftenen.
Problemet har været der siden hun var omkring 3 mdr.
Vi putter hende omkring kl. 19, hvor hun er træt og har brug for at komme i seng.
Hun bliver gjort klar til natten, ble, nattøj og flaske og derefter putter vi hende i hendes seng på hendes eget værelse.
Men selvom hun er er træt og helt rolig og afslappet, bliver hun helt vild så snart hun bliver lagt sengen. Hun karter rundt, arme og ben kører rundt og hun brokker sig, men hun græder ikke. Hun græder aldrig.
I starten prøvede vi med sang, historier og stille musik. Intet havde nogen positiv effekt og det tog 1-2 timer før hun faldt i søvn, hun kartede simpelthen rundt indtil hun dejsede omkuld af træthed.
Vi prøvede både med at sidde hos hende konstant og også at gå kortvarigt ind imellem. – ingen forskel.
Vi er sikre på at synsindtryk har en stor påvirkning. Så nu har vi fået mørklægningsgardiner op. Og vi giver hende en klud over øjnene. Vi giver hende sutten og holder derefter hendes arme fast ned lags siderne på hende. Ellers tager hun sutten ud konstant og kan ikke ligge stille/få ro. Hun skal have sutten for at falde i søvn.
Sådan bliver vi sidende og holder hende til hun falder i søvn. Med denne metode tager det oftest 20-30 minutter at få hende til at sove.
Men det er en meget ukomfortabel stilling at sidde så akavet ind over sengen for at holde hende og både mig og min mand får meget ondt i ryggen af det. Og nu skal bunden jo ned i sengen, så det vil gøre det endnu sværere / umuligt at holde hende sådan, når hun skal falde i søvn.
Hvad søren kan vi gøre for at få hende til at falde i søvn på en bedre måde? Et svøb kommer hun hurtigt ud af.
Og hvad tror du årsagen er til at hun er så urolig?
Hun har altid sovet godt om natten. Når først hun er faldet i søvn vågner hun ikke.
Vi tager hende op ved 12 tiden om natten og giver hende en natflaske som hun drikker halvsovende og derefter sover hun videre til kl 5-7 om morgenen.
Hendes søvn om dagen er meget uregelmæssig og har altid været det. De fleste dage sover hun kun 3 x en halv time på en dag. Andre dage sover hun mere, fx to lure 1x en halv time og 1 lur på 2-4 timer. Hvordan hun sover om dagen har ingen indflydelse på putningen eller hvordan hun sover om natten.
Det er ikke et problem at få hende til at sove om dagen. Der bliver hun puttet i barnevognen når hun er træt og sover kort efter.
Og hun er ellers den dejligste og gladeste pige man kan ønske sig :)
Håber du kan hjælpe os.
Hilsen Vibeke