Brev:
Meget ulykkelig baby ved putning
23. juli 2015
Alder:
6 mdr.
Meget ulykkelig baby ved putning
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi min dejlige søn på lidt over 6 mdr bare er så ulykkelig når han skal sove om aftenen.
Det tager ca 1 til 1,5 time at få ham til at sove om aftenen. Hver gang vi lægger ham i hans seng, så græder han bare ulykkeligt og vil ikke sove uanset hvor meget jeg prøver at berolige ham, både ved at tage ham op og ved at lade ham ligge. Det ender som regel med at jeg ammer ham eller han bliver så træt at han ikke kan holde sig vågen mere. Han nægter at bruge sut om natten og er nu også begyndt at bruge mig som sut om natten. Han er god til at slippe brystet og så sove videre, og jeg kan også sagtens lægge ham tilbage i seng om natten, når han er blevet ammet. Han er sjældent ked af det om natten. Han spiser nogengange ca. hveranden time, da det er den eneste måde jeg kan få ham til at sove på. Jeg har prøvet at lægge en håndpå ham og bruge lyd "shhh" og "sååå", men det virker ikke rigtig.
Vi bliver begge to lidt ængstelige og det hele bliver bare en dum situation når vi nærmer os sengetid. Jeg er i syv sind med hvad jeg skal gøre.
Man får mange forskellige meninger og holdninger af vide, alt afhængig af hvilken sundhedsplejerske man taler med. Nogen mener at jeg skal begynde at lære ham at falde i søvn selv ved at lade ham ligge i sin seng og så gå frem og tilbage og berolige ham. Men jeg kan slet ikke klare når han ligger og græder og græder. Det gør ondt helt inde i mit hjertet, og tror aldrig jeg kommer til at benytte mig af den metode, da jeg slet ikke kan stå inden for ikke at tage sit barn op, når det er ulykkelig.
Men som det er lige nu, så er der nærmest ingenting der hjælper, og håber meget du kan hjælpe os (har både din bog og dvd).
Jeg har fået tjekket hans ører og de ser fine ud.
Vi begyndte for ca. 2 mdr siden at have et ritual, som egentlig gik rigtig godt, og får ca 1 mdr siden kunne jeg i en uges lægge ham ind og så lå han og pludrede indtil han lagde sig til at sove. Men det kan jeg overhovedet ikke mere. Det er som om at når jeg går i gang med ritualet, ved han ligesom hvad der skal ske, og begynder nærmest allerede der og være ulykkelig. Jeg overvejer at lave ritualet helt om til noget nyt, da det nærmest ikke er nogen hyggelig ting mere.
Vi begynder med sige godnat til verden inde i soveværelset og så trækker vi gardinet ned og snakker om at nu skal han snart sove dejligt. Så går vi ind i stuen og spiller/synger en sang mens jeg sidder med ham på en pilates bold ( jeg behøver ikke hoppe så meget mere). Når den så er færdig er han blevet godt træt og så får han en flaske og her bliver han endnu mere træt. Så sidder jeg lidt med ham i min favn, og når han så er rigtig træt, ligger jeg ham ind i sin seng og jeg lægger mig ved siden af ham med en hånd på hans krop (vi har en bedside crip). Der går ca et par minutter, så vågner han helt op og bliver ulykkelig og så græder han derfra.
Jeg har den sidste uges tid ikke ammet ham efter han har fået flaske (jeg har en ide om at hvis han kun får flaske inden han skal sove, så kan min kæreste også putte ham). Men lige nu er det kun mor der dur om aftenen, og jeg ender tit med at amme ham alligevel og så falder han som regel til ro til sidst. Jeg ammer ellers resten af dagen.
Lad mig fortælle lidt om os:
Vi har haft en lidt hård start på det hele. Jeg blev sat i gang 14 dage før termin pga leverkløe og forhøjet levertal. Men efter 4 dage, hvor de forsøgte at få han ud naturligt, så endte det med kejsersnit og jeg mistede undervejs 1,5 L blod. Min dreng var på ingen måde klar til at komme ud og det har også været hård for ham tror jeg.
Så det har taget mig lang tid at komme mig og synes stadig jeg er meget skrøbelig i mange i situationer. Samtidig har vores søn aldrig sovet særlig godt, så kan nærmest ikke huske hvornår jeg sidst har sovet mere end 2-3 timer i træk. Det gørogså at ens tålmodighed ikke er så god, hvis du forstår.
Min dreng havde "aftenkolik" de første 3 mdr, men ellers er han en meget glad dreng og meget aktiv (da han var 8 uger kunne han allerede vende sig fra ryg til mave). Han kan vende og dreje sig i alle retninger (også i søvne) og han er begyndt at kravle baglæns.
Han har haft meget behov for nærhed og tryghed, og har også sovet meget ved siden af mig. På et tidspunkt kunne han kun falde i søvn hvis han lå ved siden af mig. Det gider han heller ikke mere, men har dog stadig brug for at jeg er tæt på ham.
Vores dagsryytme ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 5-6: ammes og sover lidt videre
Kl. 6-7: vågner
Kl 7.30-8: Morgengrød (dette er vi først lige gået i gang med, da han blev 6 mdr d. 20.)
Kl. 9-9.30: ammes og middagslur (her kan jeg sagtens lægge ham ind i vores seng uden at han bliver ked af det og så ligger han selv og falder i søvn)
kl. 11-11.30: Grøntsagsmos og frugtmos
Kl 12.30-13: Ammes og puttes til middagslur (sover alt fra 40 min-2 timer) Jeg går som regel med barnevognen på dette tidspunkt.
Kl. 15-16: frugtmos + ammes
Kl. 17-18: Powernap (kan stadig ikke helt undvære denne. Denne lur tager han i en nature sway. Den har han dog aldrig sovet i om natten)
kl. 18-19: Grøntsagsmos og frugtmos + jeg ammer ham ca en halv time efter maden.
Kl. 21-22: Begynder at putte til natten, men sover som regel først kl 22-22.30
Ammes fortsat en del om natten
Jeg håber meget at du kan hjælpe mig med hvad vi skal gøre, da vi snart begge to er helt udkørt og noget bekymret for at aftenen og natten fortsætter på denne måde i lang tid endnu.
Jeg ville ligeledes høre dig om det er forkert at lære sit barn at jeg ligger ved siden af ham når han falder i søvn? For hvad når de vågner igen og jeg ikke ligger der, bliver de så kede af det og forskrækket?
Men dreng er snart for stor til vores bedside crib og vi overvejer snart at få ham over i sin juno seng, men stadig inde ved siden af vores seng. Men er det for meget også at lægge ham i en ny seng, når han samtidig er så utryg ved sovesituationen om aftenen, og hvordan får vi ham over i den nye seng?
Han har en sutteklud, som jeg har svært ved at vurdere om den hjælper ham, men jeg prøver at have den på ham når han skal sove.
Jeg håber du kan finde hoved og hale i mit brev og måske komme med lidt ideer til hvad vi kan gøre, da jeg er fuldstændig på bar bund.
Forstår slet ikke at jeg kan have en så ulykkelig søn om aftenen, når han ellers er så glad om dagen.
Hilsen
Camilla