Svar: 22 måneder og stadig brug for to lure

22. juli 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Dejligt at høre fra dig igen:)

Der er intet i vejen for at have et godt sovehjerte, og det er rigtig dejligt, at I kan fornemme jeres drengs behov for søvn og hans evne til at flekse sit behov:)

Det er rigtigt, at de fleste børn begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt i 12-18 måneders alderen, og jeres dreng er 22 måneder og viser stadig behov for to lure. Ikke i hverdagen, men i weekend - og det er helt i orden!

Ligesom man skal være opmærksom, hvis børn sover for lidt, så skal man også være opmærksom, hvis børn sover meget mere end gennemsnittet. Nogle gange kan det nemlig være tegn på, at barnet ikke trives, at barnet f.eks. fejler noget fysiologisk som astma eller en hjertefejl, som gør, at barnet ikke har overskud til at følge med de andre børn og bliver ekstra træt - og derfor ...

Annonce

... sover meget…

Men hos jer er der ikke tale om en dreng, der sover for meget. Han sover et par timer i løbet af dagen, nogle gange fordelt på to lure, andre gange sover han en længere middagslur og han sover fra ca kl 20 til 06. Det lyder super fint. Han sover ikke for meget, men sover det han har behov for - ca 13 timer i døgnet. Det er helt perfekt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du fortæller, at han også var lang tid om at gå fra 3 til 2 lure og måske hører han til de børn, som vil have brug for en middagslur i lidt længere tid. Ikke noget problem:)

Derfor synes jeg, at I skal lade ham følge sit eget behov, sove en lur i vuggestuen og to lure i weekenden, når det kan lade sig gøre og se om ikke han stille og roligt selv hen af vejen vil begynde at afkorte sin formiddagslur eller protestere mod at blive lagt til at sove kl 10:)

Fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor