Svar: 22 måneder og stadig brug for to lure
22. juli 2015
Alder:
22 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Dejligt at høre fra dig igen:)
Der er intet i vejen for at have et godt sovehjerte, og det er rigtig dejligt, at I kan fornemme jeres drengs behov for søvn og hans evne til at flekse sit behov:)
Det er rigtigt, at de fleste børn begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt i 12-18 måneders alderen, og jeres dreng er 22 måneder og viser stadig behov for to lure. Ikke i hverdagen, men i weekend - og det er helt i orden!
Ligesom man skal være opmærksom, hvis børn sover for lidt, så skal man også være opmærksom, hvis børn sover meget mere end gennemsnittet. Nogle gange kan det nemlig være tegn på, at barnet ikke trives, at barnet f.eks. fejler noget fysiologisk som astma eller en hjertefejl, som gør, at barnet ikke har overskud til at følge med de andre børn og bliver ekstra træt - og derfor sover meget…
Men hos jer er der ikke tale om en dreng, der sover for meget. Han sover et par timer i løbet af dagen, nogle gange fordelt på to lure, andre gange sover han en længere middagslur og han sover fra ca kl 20 til 06. Det lyder super fint. Han sover ikke for meget, men sover det han har behov for - ca 13 timer i døgnet. Det er helt perfekt.
Du fortæller, at han også var lang tid om at gå fra 3 til 2 lure og måske hører han til de børn, som vil have brug for en middagslur i lidt længere tid. Ikke noget problem:)
Derfor synes jeg, at I skal lade ham følge sit eget behov, sove en lur i vuggestuen og to lure i weekenden, når det kan lade sig gøre og se om ikke han stille og roligt selv hen af vejen vil begynde at afkorte sin formiddagslur eller protestere mod at blive lagt til at sove kl 10:)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske