Svar: Mælkemåltider
21. juli 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Det lyder ikke rart med nyrebækkenbetændelse, og jeg er glad for at jeres lille pige er kommet ovenpå igen:)
Det er naturligvis rigtig godt, at du er opmærksom på hendes væskeindtag. Det er vigtigt, at hun drikker nok og da hun er en stor pige på 10 kg, skal hun naturligt have en del væske. Hendes væskebehov vil være ca 1100 ml i døgnet. Det vil normalt blive dækket, hvis hun ammes eller får 3 flasker i døgnet, og derudover drikker vand af kop. Jeg anbefaler, at de tre flasker eller amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Og at hun tilbydes vand til alle måltider og som tørstslukker derimellem.
Jeg synes ikke du skal give hende mme af kop. Det er ikke fordi hendes indtag af mælk skal sættes op - hun får lige nu både bryst og flaske, og det er rigeligt for hende. Derudover indgår der også mælk i hendes grød og mos, så samlet set får hun rigtig meget mælk. Det vil derfor være godt, hvis du tilbyder hende mere vand, så hun også lærer at drikke dette.
Du har helt ret i, at der sker meget med hendes udvikling lige nu - og dejligt at høre, at du har læst min bog om børn og udvikling og kan bruge det du læser, tak:) Det at hun nu er i separationsfasen og har ekstra meget brug for tryghed og nærhed betyder også, at hun lige nu godt kan søge brystet ekstra. Det er dog vigtigt at du holder fast i at hun så vidt muligt ikke skal ammes, hver gang hun er i din favn og at du ikke kommer ind i en vane, hvor hun om natten får lov til at søge brystet flere gange. Hun kan få masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men ikke brystet - med mindre du altså vælger at amme hende i stedet for at give flaske..:)
Derfor skal du også være opmærksom, når du f.eks ammer hende om morgenen og supplerer med amning om eftermiddagen efter hun har fået flaske - er det nødvendigt? Eller kan hun afledes i stedet? Det lyder lidt som om, at hun er afhængig af brystet. Det giver hende ro at die hos dig, i din favn slapper hun rigtig godt af og brystet er tryghed og rigtig godt for hende…. Spørgsmålet er om det er brystet og behovet for mælk hun er afhængig af, eller om det er fornemmelsen af at have brystet i munden og måske behovet for at være i din favn…?
Jeg tænker om hun måske er ved at udvikle et søvnassociationsproblem. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove, det er de rutiner vi har før vi falder i søvn. Du læser måske en bog før du går i seng og har et ritual på denne måde, og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af dig. Hvis hun er afhængig af brystet eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil du kunne risikere, at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen. Og du fortæller, at det ofte er nødvendigt i løbet af dagen, fordi hun sover kortvarigt og det lyder også som om, at det er nødvendigt om natten...
Prøv om du kan nøjes med at amme eller give flaske 3 gange i døgnet. Prøv om du kan aflede hende, når hun virker brystsøgende. Tilbyd vand af kop, tilbyd frugt i hånden osv. som hun kan sutte på, så hun får noget at bruge sin mund til og får slukket sin tørst. Vær opmærksom på, at du ikke skal amme hende i søvn. Når du supplerer flasken med amning om eftermiddagen, så prøv om du kan undgå at hun falder i søvn ved brystet - og måske helt undvære, at hun behøver brystet her. Prøv om du kan lære hende at falde i søvn ved siden af dig og uden at du skal have hende i din favn eller lade hende sove i barnevognen eller i tremmesengen, så hun ikke forbinder din favn med stedet, hvor hun skal sove…
Vi vågner alle sammen mellem 10-20 gange hver nat. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis hun har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Og så til dine konkrete spørgsmål:
Hvornår foreslår jeg, at I placerer hendes flasker - Jeg vil foreslå, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Jeg tænker dog, om ikke det er en overvejelse værd, at du måske vælger at amme hende sen aften i stedet for at tilbyde flaske der. Hun drikker ikke særlig meget af flasken på det tidspunkt, men søger brystet om natten. At tilbyde hende brystet sen aften kunne måske gøre, at hun så ikke er så brystsøgende om natten...
Hvad skal du stille op med hendes mælkebehov formiddag og nat - jeg tænker, at det måske ikke er et reelt behov for mælk, men snarere udtryk for behov for at få brystet, få din nærhed, mærke at du er der. Om formiddagen vil jeg foreslå, at du forsøger at aflede hende med lidt mad og vand af kop, tumler med hende, leger, evt. sætter hende i barnevognen og kører en tur, så hun på den måde bliver afledt. Om natten vil det være rigtig godt, at du som sagt ammer sen aften og i løbet af natten, kan hun blive beroliget med nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men så vidt muligt ikke brystet.
Hvad anbefaler jeg, at du gør om natten? Hvis hun tydeligt har brug for brystet og ikke kan sove uden, så må du give hende det, men det vil så være rigtig godt, at du trapper ud af amningen om natten. Det er vigtigt, når du ammer hende, at hun ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registere hvor hun er og uden brystet i munden. Det vil sige at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der, hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng, så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden og uden at falde i søvn i din favn.
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen flere gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove, og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og væk fra din duft af mælk, væk fra dine bryster og din favn.
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Nogle gange kan det være en fordel at koble tremmesengen til forældresengen, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun lærer at sove i egen seng og du kan berolige hende med dine hænder, kærtegn osv. uden at du behøver tage hende op og uden at du selv skal stå op om natten.
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske