Brev:
Mælkemåltider
21. juli 2015
Alder:
8 mdr.
Mælkemåltider
Kære Helen
Da jeg skrev til dig sidst, at min datter afviste flasken viste det sig, at hun havde fået bækken-nyre betændelse. Det er heldigvis behandlet nu, og hun er ovenpå igen.
Der hvor vi er lige nu, er der ingen sygdom, men alligevel er hun bare utilfreds... Hun skriger højt, hvis det hele ikke lige går hendes vej, og selv om både far og jeg forsøger at gøre alle de rigtige ting, er hendes lunte meget kort alligevel. Hun skriger (ikke græder) så højt, at det går gennem marv og ben, og vi er meget opmærksomme på, at undgå de situationer, hvor hun bliver så utilfreds.
Hendes behov for nærhed er meget stort efter sygdomsforløbet og i særdeleshed hendes mor-behov, men vi har også læst i din bog om børns udvikling, at seperationsangst spiller ind netop i hendes alder, så vi forsøger, at giver hende masser af opmærksomhed og nærhed.
Hun udvikler sig meget motorisk lige nu, og hendes søvn både om dagen og om natten er temmelig afbrudt. Om dagen går der lige præcis de berømte 45 minutter, så vågner hun og skal have hjælp til at falde i søvn igen. Om natten har vi den udfordring, at hun vågner to gange og insisterer på at få mælk begge gange. Vi kan forsøge alverdens ting: at give hende sutten, at holde en hånd på brystet, at tage hende op og vugge hende, men kun mælken virker. Det undrer os, at hun har dette mælkebehov, for hun spiser og drikker så godt hele dagen igennem. Hendes måltider ser således ud:
Morgen mellem kl. 7.30 - 8.00 øllebrød eller grød og vand af kop
Lille amning (hun er utilfreds, indtil hun har fået denne slat mælk)
Formiddag mellem kl. 9.00 - 9.30 frugt og lidt bolle og vand af kop
Lur på ca 1,5 time
Middagsmad kl. ca 11.30 rugbrødshapsere, grøntsagsmos, kød og lignende og vand af kop
Eftermiddag kl. ca. 13.30 flaske med MME 200 ml plus lille amning
Lur på ca 1,5 time
Eftermiddagsmad kl ca 16.00 bolle med fx smøreost og frugt og vand af kop
Aftensmad kl. ca 18.00 aftensmad som vi andre spiser og vand af kop
Inden puttetid kl ca 19.30 amning og go nat grød
Kl ca 20.00 flaske med MME 260 ml
Drømmemåltid når vi går i seng ved 23 tiden med 100 ml MME
Hun vågner så to gange om natten kl ca 2, hvor hun ammes og kl 5, hvor hun ammes og får 150 ml MME.
Hun er jo en stor pige på godt 10 kg, så vi tænker, at hendes mælkebehov godt kan være stort, selvom hun spiser så godt og drikker fint af kop. Vi har naturligvis forsøgt os med MME i kop, men det spytter hen ud med den vuns. Vi har læst, at du skriver tre måltider i hendes alder og i alt ca. 600 ml, men det fungerer slet ikke.
Hvad katten skal vi gøre? Hvornår foreslår du, at vi placerer hendes flasker? Vi vil gerne bibeholde flasken før middagslur og før putning til natten, men hvad stiller vi op med hendes mælkebehov formiddag og om natten? Hvornår anbefaler du at den sidste flaske ligger og hvad kan vi stille op, når hun søger mælk på de øvrige tidspunkter?
De bedste hilsner og tak fra
Karina