Svar: Søvn og dagsplan - 3 mdr.
17. juli 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Gry
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg naturligvis gerne vil besvare:)
Der sker rigtig meget med jeres dreng i øjeblikket - både motorisk og mentalt - og dermed også med hans søvn. Som du så fint beskriver, så er han nu meget mere opmærksom på verden og hvad der sker omkring ham. Han suger indtryk til sig og følger rigtig godt med. Han begynder at kunne holde sit hoved, kigge sig omkring, følger ting bevidst, skelner mere og mere imellem hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos jer eller fremmede osv.
Hans lyst til at opleve og mærke verden gør, at han naturligt har svært ved at sige fra og overgive sig til søvnen, når han skal sove. Det er svært at slippe alle oplevelserne og derfor oplever du ham nogle gange grædende, når han skal sove og at han let kan virke overtræt. Samtidig drømmer han mere, alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt, når han sover. Han kan både klynke og græde i søvn og faktisk også nogle gange grine i søvne.
Rent fysiologisk begynder hans søvn også at ændre sammensætning nu. I de første måneder skifter han mellem at sove dyb og let søvn, nu begynder hans søvn at indeholde flere stadier og kommer i sammensætning til at minde mere og mere om den måde din søvn er skruet sammen på. Det betyder at han nogle gange vil falde i søvn og måske blot sove mellem 20-40 minutter, så vågner han pludselig op, græder, klynker, smasker, har brug for en beroligende hånd for at sove videre. Det skyldes, at han har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og det er her netop vigtigt, at du hjælper ham videre i søvnen og ikke tror, at det er tid til at stå op og lege:)
Det vil ofte også være sådan, at børn i denne alder har svært ved at koncentrere sig om at spise, eller sagt på en anden måde, så lader de sig meget let forstyrrer, når de spiser. Derfor kan I komme ind i en rytme, hvor han vil slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem - og derfor kan det være en god idé, at man netop i 3-4 måneders alderen forsøger at arbejde på en rytme, hvor han har nogenlunde faste sovetider, ligesom faste spisetider, legetider osv. kan være en god idé.
Det lyder rigtig fint, at han nogle dage har brug for 4 lure dagligt, det må han gerne få, men generelt vil det ofte passe fint med 3 lure - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Du skal gå ud fra at han har brug for mælk imellem sine lure - og altid skal have mælk som en fast del af sit putteritual. Det at få mælk lige før han puttes, vil hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og sove længere. Nogle gange vil han naturligt have behov for mælk, når han vågner efter en længere tur og her skal du så også amme ham, men før han igen skal sove, vil det være rigtig fint, at du så skifter ham og ammer ham igen.
Ved på den måde at amme ham af to omgange mellem hver lur, så sikrer du ham lidt ekstra mælk og du får samtidig stimuleret dine bryster, så du også producerer lidt ekstra - og han behøver ikke søge brystet så hyppigt om natten, hvis han er fyldt op på denne måde i løbet af dagen:) På sigt, når han skal begynde med skemad, vil det være helt naturligt, at han så tilbydes skemad, når han vågner og tilbydes brystet før han så puttes igen. Så mælk som en fast del af putteritualet er vigtigt nu og også fremover.
Og så til dine spørgsmål:
Ja - det er okay, at du lægger ham til brystet om natten, når han vågner og har brug for brystet for at finde ro og kunne sove. MEN, prøv om du kan fylde ham lidt ekstra op om dagen, ved nogle gange at amme ham af to omgang mellem hver lur. Så han ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten, men lærer at indtage størstedelen af sit behov i dagtimerne.
- Ja, han er helt sikkert igang med at udvikle sig rigtig meget både motorisk og mentalt, det man også kalder for et tigerspring. Og det er helt naturligt for hans alder, at han lige nu søger brystet ekstra og også sover meget uroligt. Vær dog opmærksom på at hjælpe ham til at sove længere lure, så han ikke begynder at få en rytme, hvor han både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem:)
- Det er helt normalt at børn i denne alder går til ro for natten omkring kl 22 og de sover ikke nødvendigvis længere om morgenen. De fleste børn vil generelt have behov for 15 timers søvn i døgnet. Det betyder at hvis han sover ca. 10 timer om natten, vil han skulle sove ca. 5 timer om dagen, fordelt på ca. 3 lure. Sover han kortere nattesøvn vil hans dagsøvn være lidt længere og omvendt:) De 15 timer er gennemsnitlige og det betyder, at nogle børn vil sove lidt mere og andre børn vil sove lidt mindre.
- Det er helt normalt, at han lige nu har ekstra meget brug for en beroligende hånd eller brug for at være svøbt, når han sover. Den store udvikling han går igennem gør både at han rent motorisk kan ligge urolig, men det gør også, at han har ekstra meget behov for at mærke, at du er der. Derfor beroliger det ham, når han kan mærke dine hænder på sin krop.
- Du må meget gerne hjælpe ham med at få lidt rytme. Det betyder, at du skal forsøge at hjælpe ham til at sove lidt længere lure, ved f.eks. at du lægger dig sammen med ham eller du putter ham i barnevognen og triller ham en tur. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af hans lure i løbet af dagen f.eks. middagsluren varer mindst 1.5 time, meget gerne mere. Så han vænnes til at sove en længere lur midt på dagen og stille og roligt får en sådan rytme ind i kroppen, en indre fornemmelse for at have behov for en god lang middagslur.
- Du skal se på, hvordan han trives og hvordan han virker, når han vågner. Hvis han vågner op, glad og smilende og er klar til at møde dagen, leger pludrer osv. så har han sovet godt og fået en god lur. Hvis han derimod vågner tydeligt træt og grædende, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at berolige ham og hjælper ham med at sove lidt videre netop ved at du lægger dig og ammer ham eller triller ham en tur for på den måde at holde ham sovende.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Tilbydes ofte brystet igen, når han vågner og dagen begynder.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes og dier her ofte hyppigt. På den måde fylder han sig ekstra op til natten og kan først på natten sove et lidt længere stræk.
Sen aften eller først på natten: Ammes
Midt nat: Ammes
Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen ikke går i seng før omkring kl 22. Det handler om, at de ofte sover deres 3. lur først på aftenen og herefter har de en vågenperiode, hvor de hygger sig sammen med mor og far, pludrer, leger, dier ved brystet. Denne rytme ændrer sig igen når de bliver ældre.
Jeg håber du kan bruge dette videre :) Jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du blandt andet netop læse om søvnen i 3-4 måneders alderen og hvorfor han sover som han gør lige nu - og hvordan du så kan hjælpe ham videre:)
Fortsat god søndag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske