Brev:
Søvn og dagsplan - 3 mdr.
17. juli 2015
Alder:
3 mdr.
Søvn og dagsplan - 3 mdr.
Kære Helen.
Malte er nu 15 uger gammel (16 uger på tirsdag), han vejer 6,5 kilo og vi har haft en virkelig god periode den sidste måneds tid, hvor det er gået godt med amning og jeg har fået lidt mere nattesøvn, da han begyndte at kunne sove 4-5 timer først på natten. Han sover dog meget uroligt og fægter rundt med arme og ben, så jeg ofte vækkes og må putte/svøbe ham eller ligge og holde en hånd på ham for at bringe ham til ro.
Han sover i en bed side crip lige ved siden af mig. Han sover ofte først rigtigt til natten 21.30-22.00 og er begyndt at amme meget længe inden da og falder så i søvn ved brystet og bliver derefter puttet i sin egen seng. Den sidste måned har jeg så ammet ham mellem 2 og 3 og igen mellem 5 og 6. Det har fungeret godt. Jeg har dog typisk givet ham sutten ved 00-01 tiden og på den måde har han sovet videre og fra ved 4-tiden om morgenen, sover han generelt mere uroligt og jeg må derfor putte/svøbe ham nogle gange. Ved 6-tiden tager jeg ham ofte over i min seng for at få ro på ham og så lykkes det (ikke altid) at få ham til at sove en times tid mere, så vi kan stå op ved 7 tiden.
Jeg synes ikke han sover så mange timer om natten, men han er meget vågen og glad om morgenen og elsker at vågne op i vores seng og ligger og griner og strækker sig og rækker ud efter os og kigger på os begge og vågner på en god måde. Han er ofte kun vågen en times tid, hvorefter han bliver puttet i barnevognen og sover 1-2 timer morgen/tidlig formiddag. Ellers er der ikke meget rytme. Han sover en 3-4 lure om dagen, men ofte kun af kort varighed og kan godt være vågen et par timer. Nogle gange protesterer han helt vildt, når han skal puttes (især om aftenen og når han er overtræt). Det er også meget forskelligt, hvor meget og hvor længe han sover. Nogle dage sover han meget, men der er også mange dage, hvor han kun sover en times tid ad gangen og sjældent over 2 timer i træk. Han tager nogle gange en 4. lur om aftenen, men så er det ofte kun en lille kort lur på en halv time.
De sidste 4 nætter har han så pludselig helt ændret rytme - bortset fra det med at sove ved 22-tiden. Han er vågnet ved midnatstid og har grædt og jeg har ikke kunnet give ham sutten (for tiden vil han faktisk ikke rigtig have sutten) og ved at amme ham, er han hurtigt faldet til ro og i søvn. Det virker som om han bruger brystet som sut. Han har så sovet til ved 4-tiden (han vækker mig nogle gange fordi han ligger uroligt og jeg putter ham) og er blevet ammet der og falder så i søvn ved brystet. Det mønster har han fulgt 3 nætter. I nat var det så helt galt og han blev ammet klokken 00, 03 og 05, men falder meget hurtigt i søvn ved brystet og sover videre. Han har sovet endnu mere uroligt end vanligt og vækket mig virkelig mange gange.
De sidste 3 dage har han også sovet meget korte lure om dagen og jeg har tænkt om det kan have betydning for at han også har sovet så uroligt og ændret mønster om natten. Det kan også skyldes at tigerspring, da han den sidste uge har været anderledes pylret og klynkende og krævende end han plejer. Han er normalt meget nem om dagen, men den sidste uge har han klynket meget og krævet ekstrem aktivering hele tiden. Han er meget nysgerrig og livlig og er på det sidste blevet virkelig god til at følge ting med øjnene (glidende overgange) og kan kigge fra den ene til den anden, holde øjenkontakt, kan bevidst række ud efter legetøjet, putter det i munden, spræller og kan flytte sig en omgang rundt på aktivitetstæppet, elsker at stå foran spejlet, kan pludre rigtig højt, længe og varieret, elsker sanglege osv. Jeg har derfor tænkt om de sidste dages urolige søvn dag og nat og afbrudte rytme skyldes tigerspring.
Mine spørgsmål til dig er derfor følgende:
- Er det ok at ligge ham til brystet om natten, når han græder for at give ham ro, selvom han ikke altid spiser så meget eller skal jeg arbejde på at trøste/putte på anden vis?
- Tænker du at han er i gang med et tigerspring og derfor lige nu har mere urolig søvn og har brug for den ekstra tryghed ved brystet?
- Er det normalt, at han først sover ved 22-tiden ift. hans alder og bør han så sove længere end til omkring klokken 7?
- Er det normalt, at børn i denne alder sover så uroligt og skal puttes for at finde roen? Hvis jeg ikke putter/svøber ham/holder en hånd på ham, så vil han efter noget tid vågne og græde.
- Er det normalt, at der er så stor forskel på, hvor længe han sover på sine lure? Der er intet mønster i det overhovedet og ofte synes at hans lure er af ret kort varighed. Fx to timer tidlig morgen/formiddag og så en time omkring frokosttid og måske en time sen eftermiddag og en halv time i løbet af aftenen, men nogen gange sover han kun en time den første lur og så et par timer sidst på eftermiddagen eller helt anderledes. Jeg tæller ofte sammen og synes han kommer op på omkring 5 timer samlet i løbet af dagen de fleste dage - nogle gange lidt mere og nogle gange lidt mindre. Om natten sover han cirka 9 timer i alt. Er det nok søvn for hans alder og bør der være mere systematik?
- Har du forslag til en dagsplan jeg kan forsøge at følge?
- På et tidspunkt forsøgte vi at skematiserer hans ammemåltider mere til hver 3. time fordi han havde mavekneb. Det har han slet ikke mere, så jeg er også lidt i tvivl om, hvor ofte han bør ammes og om det er okay, at han normalt ammes inden han puttes til lure om dagen og om natten?
Mange hilsner
Gry