Svar: Morsyg og ammes i søvn
25. juni 2015
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder ikke som om, at jeres datter er uhensigtsmæssigt afhængig af brystet for at sove. Det er helt naturligt, at hun har brug for bryst (eller flaske), som en fast del af sit putteritual og at du/I lige nu skal være hos hende, holde hænderne beroligende på hende og på den måde lulle hende i søvn, så hun sover trygt og godt.
Det er meget vigtigt, at det at skulle sove er forbundet med noget trygt, dejligt og rart og derfor skal hun ikke græde sig i søvn. Man skal ikke kæmpe en kamp om søvnen, det kommer der ikke noget godt ud af på sigt. Jo tryggere hun er ved at falde i søvn nu, jo tryggere vil hun naturligt være ved at sove fremover og jo lettere bliver det også på sigt, for far at tage over.
Så længe børn ammes, så vil de naturligt have ekstra meget brug for deres mor. Og det er helt naturligt, at jeres datter finder størst ro ved dig. Det er dig, som har barsel, det er dig der går hjemme hos hende, I er sammen 24 timer i døgnet og derfor kender hun dig, din stemme, jeres rutiner, dine bevægelser osv. på en helt anden måde. Det betyder ikke, at far ikke også er god og sød og jeg kan sagtens fornemme at far elsker hende højt og rigtig gerne vil hende - men det er mor som lige nu er mest omkring hende og derfor også mor, som ofte trøster bedst.
Jo mere far kan deltage i plejen i løbet af dagen, jo lettere vil han naturligt også have ved at putte jeres datter om aftenen, hvis du en dag ikke er hjemme. Det betyder at far skal skifte hende, give hende skemad, lege med hende, putte hende i dagtimerne, trille ture med barnevognen osv. I starten naturligvis sammen med dig, så hun mærker, at du bakker op om at far kan ligeså godt som du kan, men stille og roligt gør far alle disse ting selv - og kan så naturligt tage mere og mere over. Når det er sagt, så er det dog som sagt naturligt at mor foretrækkes, så længe jeres datter bliver ammet - også selvom I giver flaske om aftenen:)
For at lære jeres datter, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove, så vil det være rigtig godt, at du svøber hende - før du putter hende. Så hun skiftes, svøbes og ammes og derefter puttes. Du skal flytte hende fra din favn før hun sover helt. Det er vigtigt, at hun lige når at følge med i, at hun rent faktisk flyttes ned i sengen, så hun ved, hvor hun falder i søvn. Hun skal ikke puttes vågen, men flyttes fra din favn der, hvor hun er døsig - altså lige ved at falde i søvn, men dog lige når at registrere at hun lægges i sengen.
Og ja - om dagen vil det være rigtig godt, at du nu arbejder på at lære hende at sove i barnevognen og med sele på. Da hun nu er 6 måneder gammel, er hun sandsynligvis så stærk i ryggen, at hun begynder at kunne sidde op i sin barnevogn. Derfor kan det være en god idé, at du udnytter dette f.eks. før formiddagslur eller før middagsluren. Netop det at hun er så opmærksom og rigtig gerne vil følge med skal du anerkende. Det vil være rigtig godt, at du f.eks. ammer hende og derefter sætter du hende i barnevognen med sele på og ryglænet hævet - og så triller I en tur. Lad hende sidde og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, godt fyldt op i maven med skemad og mælk. Opleve, fornemme, suge til sig af indtryk. Læg så mærke til hendes signaler, læg mærke til hvornår hun begynder at hænge lidt med hovedet, kæmper for at holde sig vågen osv. og læg hende så ned, så du på den måde hjælper hende med at sove og tril så vognen lidt videre og lul hende i søvn på denne måde.
Sådan kan du lære hende at sove i barnevognen med sele på og uden at hun behøver brystet i munden for at overgive sig til søvnen. Hvis hun virker til at have behov for noget at sutte på før hun sover, så kan du give hende lidt agurkeringe, bløde frugtbåde eller lignende imens I triller af sted - eller en sut, hvis hun bruger dette:)
Det er meget normalt at børn i denne alder, ammes, falder i søvn og sover 15-20 minutter, vågner og søger brystet igen, og først derefter sover godt. Det hører med til deres alder og udvikling og det vil ofte ændre sig igen. Når din datter sover rigtig godt efterfølgende - du skriver, at hun herefter ofte kan sove 2 timer, så skal du ikke umiddelbart ændre noget. Hvis du vil forsøge at ændre det, så kan du prøve at amme hende af to omgange, så du ammer, skifter ble, ammer igen og først derefter putter hende. Det kan nogle gange gøre, at hun så springer den opvågning over og sover videre med det samme.
Jeg er ikke enig i, at I skal lade far overtage putning, når I ved, at jeres datter vil græde ulykkeligt. Det vil være synd for både far og datter - det har ingen af dem glæde af. Hun er så lille, at det er helt naturligt at hun søger brystet og det skal hun naturligvis ikke nægtes. Når man ammer, så bliver barnet naturligt afhængig af en på en anden måde, og sådan må det være. I kan godt blive ved med at tilbyde flaske også, så hun stadig kan finde ud af at spise af denne og derfor på sigt blive lettere at passe for far og andre, og far kan f.eks. godt give drømmeflasken om natten, hvis hun accepterer det på dette tidspunkt.
Det er helt naturligt sværerest at passe og putte om aftenen, så hvis du gerne vil i byen med en veninde, så synes jeg at I skal planlægge det sådan, at du og hun går ud og spiser frokost en lørdag, hvor far så er hjemme og passer jeres datter. Med den alder hun har, kan hun jo tilbydes skemad, vand af kop og evt. en flaske - og far kan netop sætte hende i barnevognen og trille hende en tur, når hun så skal sove middagslur. Der er om dagen helt andre muligheder end om aftenen og samtidig får far og datter tid sammen alene og uden dig, hvis far rigtig gerne vil dette:)
En dagsplan til et barn på 6 måneder kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes (eller flaske, hvis far passer) og puttes til middagslur. Kan her evt. sættes i barnevognen med sele på og puttes først, når hun viser sig parat.
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop. Ammes også stadig eftermiddag.
Powernappen springes evt. over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller drømme flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05…
Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske