Brev:
Bider i vuggestuen
25. juni 2015
Alder:
23 mdr.
Bider i vuggestuen
Kære Helen
Vi håber meget, du kan hjælpe os - vores datter er begyndt at bide (igen).
Hun havde en periode, da hun var omkring et år, hvor hun typisk bed mig (i kærlighed og kådhed). Men vi ignorede det og forsøgte ikke at reagere voldsomt, hvis det gjorde ondt. Vi havde som regel held til at distrahere hende og vise hende noget andet, og så glemte hun DET.
Men nu er det blevet et problem igen - særligt i vuggestuen, hvor hun ifølge pædagogerne bider de andre børn og ikke vil give slip. Og hun oplever at få respekt fra de andre børn, der tager afstand fra hende, og som vi forstår det, er hun tilfreds med udfaldet.
Derfor er vi meget nervøse for udviklingen og aner ikke, hvad vi skal gøre. Pædagogerne fortæller, at de vil monitorere og forsøge at identificere, hvad årsagen kan være og deraf hjælpe hende til at undgå de situationer, hvor hun normalt bider.
Men hvad kan vi gøre? Vi undrer os over, at problemet opstår netop nu. Hun sover virkelig godt om natten, har næsten alle sine tænder (de sidste er brudt igennem, men endnu ikke helt fremme), og hun er begyndt at sige flotte lange sætninger. Hun kan helt utrolig mange ord og er generelt blevet meget dygtig til at forklare, hvad hun gerne vil.
Herhjemme kan hun godt finde på at bide mig, hvis jeg eksempelvis laver mad. Så løber hun grinende hen og bider mig i låret. Eller hvis jeg sidder på gulvet og leger med hende, så krammer hun mig og bider mig i skulderen. Jeg plejer bare at sige roligt fra og forklare, at hun ikke må bide. Men hun griner og tager det ikke rigtigt ind. Jeg har dog ikke på samme måde som vuggestuen opfattet det som problematisk - jeg tænkte, at det ligesom sidst ville gå i sig selv. Men hun opnår selvfølgelig en reaktion (fra børn og pædagoger) i vuggestuen.
Jeg håber meget, du kan hjælpe os med gode råd.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
L