Bider i vuggestuen

25. juni 2015

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Bider i vuggestuen

Kære Helen

Vi håber meget, du kan hjælpe os - vores datter er begyndt at bide (igen).

Hun havde en periode, da hun var omkring et år, hvor hun typisk bed mig (i kærlighed og kådhed). Men vi ignorede det og forsøgte ikke at reagere voldsomt, hvis det gjorde ondt. Vi havde som regel held til at distrahere hende og vise hende noget andet, og så glemte hun DET.

Men nu er det blevet et problem igen - særligt i vuggestuen, hvor hun ifølge pædagogerne bider de andre børn og ikke vil give slip. Og hun oplever at få respekt fra de andre børn, der tager afstand fra hende, og som vi forstår det, er hun tilfreds med udfaldet.

Derfor er vi meget nervøse for udviklingen og aner ikke, hvad vi skal gøre. Pædagogerne fortæller, at de vil monitorere og forsøge at identificere, hvad årsagen kan være og deraf hjælpe hende til at undgå de situationer, hvor hun normalt bider.

Men hvad kan vi gøre? Vi undrer os over, at ...

Annonce

... problemet opstår netop nu. Hun sover virkelig godt om natten, har næsten alle sine tænder (de sidste er brudt igennem, men endnu ikke helt fremme), og hun er begyndt at sige flotte lange sætninger. Hun kan helt utrolig mange ord og er generelt blevet meget dygtig til at forklare, hvad hun gerne vil.

Herhjemme kan hun godt finde på at bide mig, hvis jeg eksempelvis laver mad. Så løber hun grinende hen og bider mig i låret. Eller hvis jeg sidder på gulvet og leger med hende, så krammer hun mig og bider mig i skulderen. Jeg plejer bare at sige roligt fra og forklare, at hun ikke må bide. Men hun griner og tager det ikke rigtigt ind. Jeg har dog ikke på samme måde som vuggestuen opfattet det som problematisk - jeg tænkte, at det ligesom sidst ville gå i sig selv. Men hun opnår selvfølgelig en reaktion (fra børn og pædagoger) i vuggestuen.

Jeg håber meget, du kan hjælpe os med gode råd.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer