Brev:
Morsyg og ammes i søvn
25. juni 2015
Alder:
6 mdr.
Morsyg og ammes i søvn
Hej Helen,
Jeg er mor til en lille pige på nu 6 måneder. Da hun blev 4 måneder begyndte vi at få problemer med at putte hende i barnevognen. På trods af at vi altid (næsten) har været sikre på at hun var træt når hun blev puttet, har hun ikke villet overgive sig til søvnen. Hun er en meget nysgerrig lille pige, og det er som om, at hun ikke kan lukke indtryk ude, når hun ligger i barnevognen, og kan derfor ikke få ro til at falde i søvn.
Løsningen er nu, at jeg ammer hende i søvn. Når hun sover svøber jeg hende i en dyne og ligger hende i barnevognen ude på vores terrasse. Problemet er at når hun så vågner - nogen gange efter kun 15 min - så finder hun ikke ro ved nussen, 'shhh' og vuggen med barnevognen. Hun skal lige op en tur i favnen og vugges videre i søvnen. Hun sover næsten altid i det sekund jeg tager hende op... og så kan hun sove videre i 2 timer efterfølgende, så hun er jo træt. Hun bliver måske forvirret over at vågne i barnevognen? Det kan jeg jo egentlig godt forstå... Jeg har selvfølgelig prøvet at ligge hende derud mens hun stadig var vågen. Hun kan ligge og hyggepludre i 20 min, og så derefter blive meget ked af det. Så er jeg jo nødt til at tage hende op.
Hvordan får jeg hende lært at falde i søvn selv i barnevognen? Vi er jo også snart nået til det tidspunkt hvor hun skal have sele på, og så kan jeg jo ikke svøbe hende længere.... Det skal lige siges at der stort set aldrig er problemer om aftenen. Hun får sin godnatflaske i soveværelset og ligges derefter over i sin seng (bedside) hvor hun lige ligger og kigger og pludrer lidt, før hun falder i søvn. Hun kan selvfølgelig blive ked af det, men kan oftest finde ro ved lidt nussen og 'shhh' og en lille sang. Det er meget sjældent at jeg er nødt til at tage hende op igen.
Hun får en drømmeflaske kl. 23 og så ammer jeg hende de 1-2 gange hun har behov for det resten af natten. Efter den 1. amning kommer hun over og ligger i 'smørhullet' mellem mig og min kæreste. Dét nyder vi virkelig, men kan det også have nogen indvirkning på at hun ikke falder i søvn selv i barnevognen?
Et andet problem vi står overfor er, at hun er blevet rigtig meget 'morsyg'. Når hun er træt er det kun Mor der du'r. Far kan f.eks ikke putte hende til nat. Hun bliver så ked af det i det sekund de træder ind i soveværelset - vil ikke tage flasken og græder og græder. Når jeg sidder ved siden af, finder hun ro. Det samme sker hvis hun vågner når hun er lagt, så kan min kæreste ikke få hende til at falde til ro igen. Det eskalerer helt og hun græder virkelig voldsomt. Når jeg så kommer ind i soveværelset og taler til hende, så finder hun ro og falder i søvn igen.
Jeg har talt med både SP og familie om det, og de siger at jeg er nødt til at lade Far prøve uden jeg er hjemme. Så må hun skrige, og til sidste finde ud af at jeg ikke er der, og så 'nøjes' med far. Men jeg kan simpelthen ikke lade hende græde så voldsomt (hun hikser og sprutter når hun er stoppet med at græde) Jeg tænker at hun ser det som svigt, når hun 'kalder' og jeg ikke kommer? Er jeg helt forkert på den?
Jeg drømmer dog lidt om at kunne tage afsted med veninderne en aften, hvor Far skal putte hende. Men jeg kan slet ikke se hvordan det skal kunne lade sig gøre - jeg kan jo ikke sidde hjemme hos en veninde og hygge mig, når jeg ved at hun græder derhjemme. Hvad gør vi?
Hilsen