Svar: En daglig kamp at overgive sig til søvn

24. juni 2015

Kategori:
Alder:
2 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære K´s mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvad I har forsøgt og alle de tanker, du gør dig:)

Der er ingen tvivl om, at flere ting spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker tilbage.

For det første så er K blevet storebror. Det er naturligt rigtig svært for ham, det er svært at skulle dele mor og far med en anden. Dette viser sig ofte om aftenen. her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal slippe dagen og alle oplevelserne, vil han søge jer ekstra. Det er det tidspunkt på døgnet, hvor han kan være sikker på at have jer for sig selv. Det at I sidder hos ham, prioriterer at være der, læse, holde i hånden osv. Det er der, hvor han føler at I stadig er der for ham og hvor lillesøster ikke fylder - det er hans tid:)

Derfor er det rigtig godt, at I prioriterer det at være hos ham, når han skal sove, så han stadig mærker at I vil ham og prioriterer ham, men I kan naturligvis ikke sidde der i en time til halvanden.

Det er som udgangspunkt rigtig fint, at I holder fast i at han puttes i sin seng og forbinder sengen med stedet, hvor han sover. Han ville sandsynligvis falde bedre i søvn i dobbeltsengen sammen med far, som du skriver at I har overvejet, fordi lillesøster jo også sover i soveværelset, og det vil give ham en ro, at I alle fire sover sammen. Men han er så gammel nu, at han jo er meget bevidst og blot bliver det mere og mere, så det vil blive svært for jer at få ham tilbage i egen seng igen, hvis I putter ham i soveværelset nu - og det lyder ikke som om, at han egentlig er ked af at komme i sin seng. Han forbinder sin seng med noget rart og ved godt, at han skal sove der og så længe han egentlig er glad for sengen og for at blive puttet i den, så synes jeg det er en god idé at holde fast i den rutine:)

Det er meget vigtigt, at I sørger for at holde en helt fast rytme dagen igennem. Det vil sige at han skal op til samme tid hver morgen, uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis han står op til forskellig tid om morgenen, så vil tidspunktet for han middagslur rykke sig og det samme vil puttetidspunktet om aftenen. Det bliver svært helt at finde ud af, hvornår han egentlig er parat, hvornår hans bedste puttetidspunkt er. Så fast stå op tid om morgenen er godt, og fast puttetidspunkt, når han sover til middag vil være godt.

I skal være meget opmærksomme på, at han let kan komme ind i en rutine, hvor han begynder at forbinde det at skulle sove med et ritual, som trækker ud i timer. Han kan meget hurtigt komme til at tro, at når han bliver lagt i seng, så går det ud på at han skal rejse sig, I lægger ham, han får læst bog, I går, han smider sutten, I kommer tilbage, I putter, I går, han beder om vand, I kommer tilbage osv. osv. Hvor det han skal lære, er at ligge i sin seng, få læst historie og lægge sig til at sove.

Lige nu kan det derfor være nødvendigt at putte ham en lille smule senere end I normalt ville gøre, for at sikre jer, at han er træt nok og parat til at sove, når han bliver puttet. Det lyder dog som om, at han er rigtig træt og viser gode træthedstegn, hvilket er super godt.

Jeg vil anbefale jer at bruge det, jeg kalder for "stryge-tøj-metoden". Jeres dreng har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed når han skal sove og det skal I naturligvis anerkende, men det er som sagt fint at holde fast i, at ...

Annonce

... han kan sove i sin seng og forbinder det med noget trygt og dejligt.

I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale jer at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset.

I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt, at han kan se jer fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre, at I er der.

Når I står og lægger tøj sammen, stryger tøj osv. så signalerer I, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for jeres dreng. Han har en alder, hvor han naturligt er bevidst om, at når han ligger i sin seng, så sidder I i stuen og hygger jer. Lige nu sidder i tilmed og hygger med lillesøster og han er alene. Det bryder han sig naturligt ikke om. Derfor protesterer han og finder han på alt muligt for at holde på jer, så han mærker at han har jer stadig væk. Det er også derfor han bliver så oprigtigt glad, når han ser jer, når I går tilbage til ham - det er ikke udspekuleret, men en oprigtig glæde over, at I ikke holder ham uden for, men stadig prioriterer ham:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er derfor vigtigt at I signalere, at når han ligger i sin seng, så sker der ikke noget spændende, der er ikke noget han går glip af, så han kan ligeså godt lægge sig til at sove. Samtidig med at I så står og stryger, lægger tøj sammen osv. så kan I tale lidt med ham og fortælle, hvad I vil have ham til: "Jeg er lige her, læg du dig ned skat". Det lille venlige krav "læg dig ned skat" er vigtigt, fordi han selv vil begynde at lægge sig og dermed blive liggende. Hvis I går hen til ham og igen og igen lægger ham ned, så virker det som en fjeder og han rejser sig med det samme, så at fortælle ham ta han skal lægge sig, hjælper ham til at blive liggende.

I sender også et signal til ham om, at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde på dig: "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu. Og han lærer at sove i sin seng og ligge der, uden at I behøver sidde og holde i hånden hele tiden og vente på at han falder i søvn.

Stille og roligt kan I så udvide metoden og udnytte det at skulle lave noget praktisk til at gå frem og tilbage. I kan hente rent tøj, som f.eks. skal lægges på plads. Det giver jer mulighed for at sige f.eks.: "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør ham mere rolig ved at være i sin seng. I kan altså starte med at være der, lave praktiske ting og stille og roligt udvide med netop at hente tøj, der skal lægges på plads og på den måde stille og roligt vænne ham til at være i sengen på værelset alene, velvidende, at I kommer igen, som I har lovet - I skal bare lige hente en bluse eller lignende :)

Det vil være en god metode at bruge i forholde til den alder og den udvikling jeres dreng går igennem lige nu:)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder