Brev:
En daglig kamp at overgive sig til søvn
24. juni 2015
Alder:
2 år
En daglig kamp at overgive sig til søvn
Hej Helen.
Vores dejlige dreng på 2 år har de sidste 2 1/2- 3 måneder haft utroligt svært ved at falde i søvn on aftenen. Selvom vi kan se at han er ved at vælte af trætheden, så overgiver han sig ikke til søvnen før efter en god time, næste 1,5 time, med "overspringshandlinger" så ofte er klokken mellem 21 og 21.30 inden der er ro!
Vi har prøvet at putte ham både tidligere og senere, men med samme resultat. De sidst 14 dage er det blevet endnu værre og kl. er oftest 21.30 inden han sover.
Inden putningen går igang har han ofte siddet i sofaen mellem mor og far, tæt op ad far, og kigget ipad eller bog, for at falde ned efter leg. Vi begynder mellem kl. 19.15 og 19.30 med at tilbyde lidt natmad, derefter bliver tænderne børstet, bleen skiftet og nattøjet kommer på. Mellem 19.45 og 20 kommer han i seng hvor vi læser/kigger i en bog og efterfølgende taler vi dagen igennem ( vi fortæller hvad han har lavet dagen igennem).
Men så begynder roderiet når vi siger, at han ned at ligge og sove og vi siger godnat. Han begynder at tumle rundt i sengen, bamserne skal ind og ud af sengen, han står eller sidder i sengen, så vil han have vand og så skal enten far, mor eller lillesøster komme ind og side ved sengen. Bare at få ham til at ligge ned i sengen er blevet en "kamp" pt. Er vi nødt til at "true" med at gå før han ligger sig - det er rigtig træls.
Hvis jeg fx. Siger at jeg gerne vil have at han ligger sig ned i sengen, kommer svaret "nej" prompte. Hvad skal man så sige for at komme positivt videre, vi har forsøgt at sige at han jo ikke kan sidde op og sove, at han jo ellers ikke er frisk i morgen osv. Men han bliver ved med at sige nej. Når han endeligt ligger vil han holdes i hånden og snakker løs om alt mellem himmel og jord.
Skal vi svare (det gør vi pt.), ignorerer eller shysse (det gør vi også efter at have svaret). Hvis vi går bliver han ofte ked af det, eller det vil sige han græder, men i samme øjeblik vi er tilbage holder han op - snyder han os ? Vi har pt. Sagt at en dreng på 2 år ikke er så udspekuleret, så han spiller ked af det for at få sin vilje, men jeg kommer ofte i tvivl for det virker til at være spil for galleriet.
Vi har forsøgt at komme og gå med mellemrum, men han bliver ved med at sige at hvis fx. Mor sidder ved ham og jeg har rejst mig for at gå, at jeg skal sætte mig på stolen ved hans seng. Jeg kan kun komme ud ved at sige at jeg skal tisse! Nogen gange bliver han bare ked af det lige i det øjeblik man er ude af døren, og jeg kan ikke bære at han skal falde grædende i søvn helt alene (det har han været udsat for ved dagplejemor og det kom der absolut ikke noget godt ud af og det var med til at vi flyttede ham i vuggestue)!
Vi har købt en CloudB skildpadde som spiller beroligende lyde, mens den viser stjerner, men det er heller ikke noget, som endnu er begyndt at virke (vi har dog kun haft den et par dage så vi håber på mirakler lidt endnu).
I går, Skt. Hans aften, var han udenfor stort set hele dagen og aftenen med, vi hyggede sammen med bål og snobrød og derfor blev det over alm. Sengetid - han viste alle de normale tegn på at være træt (øjne, øre og hår klør) og han gik selv indenfor og sad i ro med en bog for at slappe af - han var ved at vælte. Vi var derfor overbevist om at det ville gå hurtigt med at falde i søvn og at vi kunne bruge dagen som startskudet på at putte lige inden han alm. Falder i søvn, så han lære at sengetid ikke er for at vi skal snakke/hygge/lege. Men vi blev desværre snydt, for selvom han var meget træt overgav han sig ikke før efter knap 1,5 times "kamp".
Der sker en masse ift. lillesøster som kom for 7 uger siden, han er en meget stolt storebror der kysser, krammer og aer. Men vi tror også at det pt. giver anledning til at han er lidt trykket, hænger i far, har let til tåre, at han slår hvis han møder den mindste modstand og at han er bange for fremmede. Vi forsøger at være der 100% for ham, så han ikke føler sig overset, men om morgen er der kun mig til ham og lillesøster og så vil han jo nok føle sig overset/nedprioteret, fordi jeg ikke kommer susende med det samme hvis jeg fx. Er ved at skifte ble på lillesøster.
Hans sprog udvikler sig meget og det betyder selvfølgelig også noget, men vi er ved at tro at problemet er blevet en vane.
Vi har talt om muligheden for at tage ham med i vores seng og fx. At far lægger sig med ham, men vi tvivler meget på at han finder ro der og det løser jo ikke problemet med at falde i søvn på sit eget værelse og i sin egen seng.
Han har aldrig været let at få til at søvn for os her hjemme (vuggestuen har ikke problemer), men pt. er det helt tosset og opslidende fordi vi ikke får alenetid som forældre ( min mand er tidligt oppe og vil derfor gerne tidligt i seng). Men også fordi vi finder det meget frustrerede, at vi end ikke kan få ham til at lægge sig ned i sengen og fordi vi oplever at andre forældre bare kan putte, sige godnat og gå hvorefter barnet selv falder i søvn i løbet af maks. 30 - 45 min. Det har vi aldrig kunne, heller ikke til middagslur selvom vuggestuen kan. Hvor fejler vi?
Jeg beklager den meget lange mail, men håber du har nogle guldkorn til os.
Med venlig hilsen
K's mor
PS.vi sidder gerne 30 min. Ved ham så han falder tryg i søvn, det må være bedst i det lange løb, det har vi gjort før og det er til at leve med, men drømmen er at kunne putte og så klare han selv resten.