Svar: Hvornår er det slut med lur?
24. juni 2015
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære H
Tak for dit brev :)
De fleste børn har brug for en middagslur helt op i 3 års alderen. Jo ældre barnet bliver, jo kortere vil middagsluren ofte være. Så hvor et barn på 1 år sover gennemsnitligt 3 timer om dagen (ofte fordelt på to lure), så vil barnet omkring 1.5 år sove 2.5 times lur om dagen. Barnet vil i 2 års alderen ofte trives med ca. 2 timers middagslur og stille og roligt trapper barnet så dette ned og sover 1.5 time, 1 time, en halv time og springer til sidst helt luren over.
Det samlede søvnbehov vil ofte også falde i takt med, at vi bliver ældre, så hvor det 1 årige barn sover ca. 13.5 time i døgnet, så vil det 2 årige barn have brug for 13 timers søvn i døgnet og barnet på 3 år have brug for 12 timer i døgnet. Dette er naturligt gennemsnitlige tal, hvilket betyder at nogle børn sover mere og andre sover mindre - og som du skriver, så har jeres datter altid sovet mindre end gennemsnittet.
Middagsluren er dog vigtig for hende. Det er i princippet bedre, at hun sover 9.5 time om natten og 1.5 time i løbet af dagen end at hun sover 11 timer kun om natten. Dagssøvnen giver hende noget ekstra, som nattesøvnen ikke kan tilbyde. Det afbræk hun får i løbet af dagen, hjælper hende til at bearbejde alle dagens oplevelser, udskille væksthormon, styrke hendes immunforsvar osv. Det sker også om natten, men ikke på samme måde, og det er sådan, at hvor dagssøvnen kan reparere på manglende nattesøvn, så er det omvendte ikke tilfældet.
Så længe hun kan sove om dagen og falder nogenlunde let til ro, virker til at have glæde af et middagshvil, så skal hun derfor have den mulighed.
Din datter har stadig brug for en middagslur hvis:
- Hun protesterer mod at sove, men falder alligevel i søvn, når du giver hende muligheden og sover ofte en time eller mere.
- Hun vågner om morgenen med højt humør og lyst til at starte dagen. Men bliver tydeligt mere og mere træt, pylret og mangler overskud, som dagen skrider frem.
- Hun vågner af sig selv om morgenen, men virker uoplagt og ked af det og småsur.
- Hun virker næsten hyperaktiv og har meget svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen. Hun har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.
- Hun falder ofte i søvn, hvis I kører en tur i bilen, eller hvis I sætter jer stille foran fjernsynet i løbet af dagen.
- Hun sover dårligere om natten, hvis I forsøger at springe middagsluren over.
Det bedste du kan gøre, er at sikre at hun fortsat forbinder det at komme i seng med noget trygt, dejligt og hyggeligt. Selvom hun ofte sover sent og du gerne vil have hende til at sove tidligere, så kan det være problematisk at putte hende for tidligt, hvis det så betyder, at hun begynder at blive ked af at skulle i seng…
Stille og roligt kan du dog godt arbejde på at flytte hendes puttetidspunkt frem, så hun vænnes til at sove tidligere om aftenen og i takt med at hendes nattesøvn forlænges vil hendes dagssøvn naturligt ofte afkortes. Men netop fordi hun sover mindre end gennemsnittet, så vil det være svært at forlænge nattesøvnen uden at hun så springer dagssøvnen over - og som sagt har hun stadig brug for den søvn og det afbræk, som søvnen om dagen giver hende. Og som du selv skriver, så fornemmer du jo også dette behov:) Selvom jeg fuldt ud forstår, at du synes det er hårdt, at hun sover så sent…
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske