Svar: Dagsplan til barn på fem måneder

20. juni 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor D

Tak for dit brev - tillykke med at I har fået en lillebror! Tak for din fine beskrivelse af ham og hans rytme… eller mangel på samme:)

Det er rigtig dejligt at høre, at du har flere af mine bøger og er glad for dem, tak for det:) Det er også godt at høre, at du er helt bevidst om, at jeres lillebror ofte vil have en rytme, hvor han lige nu går senere i seng, og at det er helt normalt. Det er, som du også har læst, vigtigt at være opmærksom på, at han ikke kommer ind i en rytme, hvor han slatspiser og slatsover hele dagen igennem. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen.

Mælk skal naturligt indgå som en fast del af hans putteritual, men det er ikke meningen at han skal falde i søvn ved brystet, vågner, die igen, sove videre, vågne, die igen og igen… Det er meningen at han skal ammes, puttes til en lur, sove godt, vågne op og være aktiv, klar til at møde verden, opleve, bruge sig selv både motorisk og mentalt, blive ammet og så sove igen…

Han er ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby, og det er rigtig vigtigt, at du hjælper ham med at bruge sig selv, både motorisk og mentalt. Han skal aktiveres rigtig godt mellem sine lure - pludres med, synges for, hjælpes med at trille, dreje, cykle med benene osv. Så hans vågne periode bliver aktive perioder. Og du skal være opmærksom på, at han måske ikke altid gaber, fordi han er træt, men godt kan gabe fordi han keder sig - og at du måske derfor nogle gange ikke skal putte ham med det samme han gaber, men måske i stedet aktivere ham lidt ekstra og så putte ham 20-30 minutter senere… og her altså amme ham og putte ham, hvorefter han så sover en bedre og mere sammenhængende lur.

Det kan være en god idé at amme ham af to omgange, hvor du lægger en skiftning imellem. Det vil sige, at du kan amme ham, skifte ham, svøbe ham og så amme ham igen og først derefter putte ham. Det vil ofte kunne gøre, at han ikke behøver vågne og søge brystet efter 30 minutter, men i stedet kan sove videre, når han er puttet.

Hvis han sover en god lang lur, så vil han naturligt ofte have brug for mælk, når han vågner og her må du naturligvis så amme ham. Herefter kan I så lege, aktivere, tumle, pludre osv. og før han så skal sove, så skifter du ham, ammer ham igen og putter ham. Det kan godt være sådan, at han spiser rigtig godt fra et bryst, når han ammes efter en lang lur og før han så puttes, så tilbyder du ham toppen fra modsatte bryst. Når han så vågner igen, så ammer du ham fra det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt i bund der, leger, aktiverer, pludrer osv. og så kan du skifte ham, svøbe ham og amme ham igen fra modsatte bryst, før du så atter putter ham til lur.

Det at amme ham fra begge bryster på denne måde kan øge hans indtag af mælk og sikre en lidt bedre søvn. Det kan også øge din mælkemængde og gøre at behovet for skemad måske udsættes lidt… hvornår du ...

Annonce

... skal starte med skemad afhænger af de signaler han sender og du bør starte, når han virker parat. Det er f.eks. vigtigt, at han kan holde hovedet selv, at hans mave fungerer godt, at han bevidst åbner munden for skeen, når du prøver at give ham mad, at han kan svøbe med læberne om skeen osv.

Når du begynder med skemad, vil dette naturligt også spille ind på rytmen og være med til at skabe mere rytme og rutiner i løbet af dagen. Det vil være rigtig godt, at du arbejder på en rytme, hvor han på sigt tilbydes skemad, når han vågner af en lur sammen med vand af kop og så tilbydes brystet før han skal sove. På den måde sikrer du god plads i maven til begge dele.

Det er vigtigt at du, når du har ammet ham og vil putte ham i hans seng, så flytter ham fra din favn, før han sover helt. Det betyder ikke at han skal lægges vågen i seng. Han skal være vågen nok til at registrere, at du flytter ham fra din favn og træt nok til at komme videre i søvnen ved at du står hos ham, holder dine hænder på ham, luller ham i søvn på denne måde - altså i sengen, hvor han skal sove. Eller du kan putte ham i barnevognen og trille ham. Det er vigtigt, at han nu lærer at sove uden at have dit bryst i munden, for netop at kunne komme videre i søvnen uden at du behøver give ham bryst igen og igen. Hvis han falder i søvn hos dig, så vil det betyde at du enten skal blive siddende med ham, til han er kommet så langt ind i søvnen, at han kan flyttes sovende. Eller at han naturligt vågner op, protesterer over at blive flyttet fra din favn og derfor græder, når han mærker, at du lægger ham et andet sted. Så amme ham, skifte ham, evt. svøbe ham og amme ham igen og så flytte ham fra din favn før han sover helt.

En plan for dagen, når I begynder med lidt skemad, kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre og I står så op mellem kl 7-8, som du fornemmer at det passer:)

Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur måske kl 13.30 - det afhænger af, hvor lang en formiddagslur han har taget, og hvor sent I er stået op.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16-17: Ammes

Puttes til dagens 3. lur

(Aften - her kommer senere smagsprøver på lidt grøntsagsmos ind. Skemad introduceres først om dagen og når det fungerer det, så tilbyder du lidt om aftenen, vand af kop)

Ammes hyppigt i løbet af aftenen og fylder sig op med mælk. Puttes til natten med amning mellem kl 20-21 - afhænger af hvor sent hans 3. lur ligger.

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes

Midt nat: Ammes x 1

Jo senere dagen begynder, jo senere vil han naturligt sove. Mine angivne tider skal derfor ses som en rettesnor og hans puttetidspunkter vil påvirkes af, hvornår han starter dagen og hvor lange hans lure generelt er. En god rettesnor vil dog være, at han skal sove ca 10 timers nattesøvn og 5 timers dagssøvn fordelt på 3 lure.

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder