Dagsplan til barn på fem måneder

20. juni 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Dagsplan til barn på fem måneder

Hej Kaere Helen.

Tak for en rigtig god brevkasse som vi bruger rigtig meget. Vi har ogsaa dine boeger, og har brugt dem til begge vores boern.

Vi har to drenge. Storebror er 2.5 aar, og lillebror er 4.5 maaned gammel. Lillebror er 65cm og vejer 6.700gram. Han bliver kun ammet. Han er motorisk godt i gang-er en rigtig dejlig dreng, og vi skal starte paa skemad om 15 dage ifoelge laegen.
Min store dreng var lige til bogen, vaagnede klokken 7, sov ved 8 tiden og havde alle sine lure som det skulle vaere. Jeg har nogle problemer med ham nu mht. at sove men det er et andet emne.

Mit problem er at vores lillebror ikke har nogen dagsplan overhovedet. Jeg maa indroemme at jeg ikke kunne vaere saa opmaerksom paa hans rutine pga. storebror der kraevede opmaerksomhed. Saa lillebror fik lov til at sove laengere om morgenen, fik lov til at slat spise slat sove, sov lidt i favn, etc. Det goer det ikke bedre at han generalt vaagner efter 30 minuter, hvilket goer at dagsordenen starter galt fra starten…

Jeg ved at du siger at de skal faa lov til at sove ved bryst med den alder han har. Det goer jeg ogsaa men naar han vaagner efter 20 minuter efter jeg ligger ham, bliver det en amme process der varer hele ...

Annonce

... tiden. Han falder naesten i soevn det oejeblik han kommer til brystet og vaagner naar jeg ligger ham fra mig. Han kan ikke erstattes med sut, det vaagner han af med det samme. Hvis jeg lader ham amme hele tiden, (hvilket betyder at han sover ammende, og soeger efter bryst naar han vaagner ammer videre - sover videre), saa kan jeg faa ham til at sove omkring 2-3 timer. Men det betyder at jeg er noed til at holde paa ham hele tiden eller at jeg er skal ligge med ham, hvilket ikke giver mig tid til at lave noget andet. Jeg synes ogsaa at jeg ammer naesten hele tiden.

Han sover fint nok om natten. (Han passer til bogen, sover ikke foer klokken 8-9) Jeg ammer ham og ligger ham til at sove, saa vaagner han ved 1 tiden og igen ved 4 tiden. Sidst vaagner han omkring 6-tiden hvor han generalt har meget gas og der ammer jeg ham men han vrider og er gnaven indtil klokken 7, hvor jeg igen ammer ham. Der ved 7 tiden vaagner han enten under amningen eller sover videre til 8-9 tiden.

Jeg ville vaere meget glad hvis du kan give mig en dagsplan til om 15 dage, hvor jeg ogsaa skal starte med skemad… og give mig nogle hints om hvad jeg kan goere mht. noget mere orden og dagsplan i hverdagen.

Tak paa forhaand,
Mor D

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder