Brev:
Søskendejalousi og 2.5 årig storebror
20. juni 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Søskendejalousi og 2.5 årig storebror
Kaere Helen
Tak for en god brevkasse, som vi bruger hele tiden :)
Jeg har to drenge. En paa 2,5 aar og en som er 4 maaneder gammel. Min store dreng er rigtig klog (han er matematisk meget klog, kan huske hvad han lavede i sidste sommer etc), soed, og er fuldt i gang.. Men vigtigst har han vaeret en livlig og glad dreng. Indtil vi fik lillebror.. Han tog det ikke sarlig paent den foerste maaned. Det var snarere et mareridt hvor han graed hele tiden, saa blev han lidt mere afslappet men nu er det kommet op igen.
Han gaar paa instution (vi er i udlandet for tiden) og kommer hjem ved 1-tiden. Herefter sover han 1-2 timer og saa har vi en nanny der hjaelper om dagen. Han plejer baade at lege med hende og mig, der jeg har haft mulighed for at give lillebror til hende mens jeg legede med ham. Jeg maa indroemme at vi har brugt virkelig meget energi til at goere ham glad. Jeg maa sige at han altid har vaeret fars dreng men her paa det sidste knytter han sig simpelthen op af ham, og vil naesten ikke have noget med mig at goere isaer hvis far er omkring.
Han gaar igennem trodsalderen, eller selvstaendighedsalderen som du kalder det:) Han er ikke nem lige for tiden, og han har altid vaeret meget staedig og bestemt ogsaa foer lillebror. Men nu er det som om han proever paa at graede af alt. Jeg kan maerke hvor ked af det han bliver naar han kommer ind paa vores vaerelse om morgenen og ser lillebror og mig mens jeg ammer - ogsaa starter dagen ligesom.. Selvom han griner og vi kilder ham kommer der naesten altid et anfald af graad foer vi gaar ud af doeren. Vi proever paa at give ham masser af opmaerksomhed, ja faktisk har faren kun med ham at goere saa han ikke skal blive ked af det.
Det er som om han ikke vil have noget med mig at goere, han kan godt finde paa at sige at han ikke vil lege med mig men hellere med vores nanny, eller siger jeg skal gaa, osv.
Som sagt, proever han paa at finde paa ting han kan blive ked af kaster sig paa gulvet, graeder i raseri... Jeg maa dog sige at samme dreng kan vaere dybt morsom og soed. Jeg har lidt svaert ved at sige om det er alderen eller lillebror...
De sagde ogsaa paa insitutionen at han gik gennem en svaer periode efter lillebror saa de kan ogsaa se at han er blevet paavirket.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal goere. Jeg foeler mig deprimeret over at have en dreng som jeg elsker saa hoejt som afviser mig og er ked af det. Han lader som om lillebror ikke er der (nogle gange leger han med ham men det er meget sjaeldent!).. Jeg ved ikke om det er en periode alle gaar igennem og jeg ved ikke hvordan jeg skal tackle situationen. Jeg er bare glad for at jeg har en mand, og en nanny, og bedstefar-bedstemor, som han har det godt med og som proever paa at goere ham glad.
Tak for hjaelpen paa forhaand..
Mor D