Søskendejalousi og 2.5 årig storebror

20. juni 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Søskendejalousi og 2.5 årig storebror

Kaere Helen

Tak for en god brevkasse, som vi bruger hele tiden :)

Jeg har to drenge. En paa 2,5 aar og en som er 4 maaneder gammel. Min store dreng er rigtig klog (han er matematisk meget klog, kan huske hvad han lavede i sidste sommer etc), soed, og er fuldt i gang.. Men vigtigst har han vaeret en livlig og glad dreng. Indtil vi fik lillebror.. Han tog det ikke sarlig paent den foerste maaned. Det var snarere et mareridt hvor han graed hele tiden, saa blev han lidt mere afslappet men nu er det kommet op igen.

Han gaar paa instution (vi er i udlandet for tiden) og kommer hjem ved 1-tiden. Herefter sover han 1-2 timer og saa har vi en nanny der hjaelper om dagen. Han plejer baade at lege med hende og mig, der jeg har haft mulighed for at give lillebror til hende mens jeg legede med ham. Jeg maa indroemme at vi har brugt virkelig meget energi til at goere ham glad. Jeg maa sige at han altid har vaeret fars dreng men her paa det sidste knytter han sig simpelthen op af ham, og vil naesten ikke have noget med mig at goere isaer hvis far er omkring.

Han gaar igennem trodsalderen, eller selvstaendighedsalderen som du kalder det:) Han er ikke nem lige for tiden, og han har altid vaeret meget staedig og bestemt ogsaa foer lillebror. Men nu er det som om han proever paa at graede af alt. Jeg kan maerke hvor ked af det han bliver naar han kommer ind paa vores vaerelse om morgenen ...

Annonce

... og ser lillebror og mig mens jeg ammer - ogsaa starter dagen ligesom.. Selvom han griner og vi kilder ham kommer der naesten altid et anfald af graad foer vi gaar ud af doeren. Vi proever paa at give ham masser af opmaerksomhed, ja faktisk har faren kun med ham at goere saa han ikke skal blive ked af det.

Det er som om han ikke vil have noget med mig at goere, han kan godt finde paa at sige at han ikke vil lege med mig men hellere med vores nanny, eller siger jeg skal gaa, osv.

Som sagt, proever han paa at finde paa ting han kan blive ked af kaster sig paa gulvet, graeder i raseri... Jeg maa dog sige at samme dreng kan vaere dybt morsom og soed. Jeg har lidt svaert ved at sige om det er alderen eller lillebror...

De sagde ogsaa paa insitutionen at han gik gennem en svaer periode efter lillebror saa de kan ogsaa se at han er blevet paavirket.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal goere. Jeg foeler mig deprimeret over at have en dreng som jeg elsker saa hoejt som afviser mig og er ked af det. Han lader som om lillebror ikke er der (nogle gange leger han med ham men det er meget sjaeldent!).. Jeg ved ikke om det er en periode alle gaar igennem og jeg ved ikke hvordan jeg skal tackle situationen. Jeg er bare glad for at jeg har en mand, og en nanny, og bedstefar-bedstemor, som han har det godt med og som proever paa at goere ham glad.

Tak for hjaelpen paa forhaand..

Mor D

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.