Svar: 11 mdr og dårlig nattesøvn
19. juni 2015
Alder:
11 mdr.
Kære O´mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at der den sidste lille uges tid er sket en ændring hos jer - du ammer stadig din dreng, putter ham om aftenen og det går umiddelbart fint, men det du oplever nu er at han vågner efter et par timer og græder voldsomt. Som jeg læser dit brev, så puttes jeres dreng ca. kl 20, men vågner så kl 22, 24 og 02/03 med gråd og du har rigtig svært ved at få ham til at sove videre - og det er brystet, han/du ofte bruger for så at få ham til at sove igen… Det kan jeg godt forstå, for det lyder rigtig hårdt og du gør naturligt det, som du føler virker bedst…
Der er dog lidt ting at overveje:
1. Du skal for det første sikre dig, at han ikke vågner og græder, fordi han har ondt. Det kan være problemer med ørerne. Det kan netop vise sig ved at han vågner hver anden time, fordi det at ligge ned øger trykket i ørerne og har han væske i mellemøret kan han derfor vågne af smerter. Så tager du ham op, trykket i øret falder med det samme, han finder ro, dier hos dig, hvilket også letter trykket i hans ører, han puttes, sover et par timer og vågner igen på grund af smertejag fra ørerne.
Smerter kan også være tandfrembrud eller måske har han blærebetændelse… Det kan være en god idé at overveje om sygdom af en eller anden art spille ind. Hvis han for nylig er begyndt i dagpleje er det naturligt, at han får nogle infektioner…
2. Du skriver at han ikke tager sut, men bruger dit bryst som sut.. Det er her vigtigt, at du er opmærksom på, at han ikke må være afhængig af brystet for at sove. Det handler om søvnassociationer.
Søvnassociationer er de rutiner vi har i forbindelse med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende feks. at læse en bog, for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din dreng forbinder din favn og brystet med at skulle sove, så vil han have behov for dette, når han vågner om natten.
Med den alder han har, vil det være passende med 1-2 amninger i døgnet f.eks. kan du amme aften og sen aften - men derefter skal han sove uden brystet resten af natten. Derfor er det vigtigt, at du adskiller bryst og søvn, så han ikke ammes i søvn og derefter puttes, men ammes og flyttes til sin seng før han sover helt, så han lærer at sove uden denne afhængighed.
Hvis han forbinder det at falde i søvn med at være i dine arme og få bryst, så vil han søge dette igen og igen i løbet af natten og først når du tager ham op, vugger ham, giver ham brystet - giver ham det, som han naturligt søger, så sover han videre, indtil han så har brug for det igen og igen og igen…
Vi vågner alle sammen 10 til 20 gange hver nat. Vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker dynen af, drejer om på siden, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng har også disse små opvågninger i løbet af natten. Her vil han registrere at alt er som, da han faldt i søvn - og hvis han mærker at du og brystet mangler, så vil han naturligt blive ked af det, vågne, græde og først falde til ro, når han mærker at det er der igen. Også selvom han ikke nødvendigvis har brug for mælken - men simpelthen fordi han har lært at brystet skal være i munden og at han skal være i din favn… Det han skal lære er at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer.
3. Det er vigtigt, at du sikrer dig, at han ikke søger brystet fordi han reelt er tørstig eller sulten og du fortæller, at han ikke spiser grød.. Det er okay, det vil dog være rigtig godt, hvis du kunne indføre et godnatmåltid og hvis han ikke er til en godnatgrød, så vil han måske kunne spise lidt havregryn med sødmælk eller letmælk. Det vil være okay… Alternativet kunne også være en banan, hvis appetitten ikke er så stor. Godnatmåltidet gives adskilt fra aftensmaden og lige før han skal sove. Han kan få en kop mælk sammen med (som på sigt erstatter brystet), få børstet tænder og så blive puttet.
Du spørger om det kan være en idé, at far tager over i en periode - og ja, det kan det godt, hvis du fornemmer, at det er trygheden og nærheden mere end mælken, jeres dreng søger. Du kan amme jeres dreng før han puttes til natten og herefter kan far så tage over. Du kan evt. sove i et tilstødende lokale og far og søn kan sove sammen i dobbeltsengen. Det betyder at far om natten kan trøste, berolige, putte og kærtegne, så jeres dreng mærker at far er der, at han ikke er alene, der er masser af nærhed, varme og fysisk kontakt - men bryst er udelukket. Far kan tilbyde lidt vand, men ikke for meget - det er ikke meningen at jeres dreng skal lære at drikke en masse vand om natten, det er meningen at han skal lære at sove uden at få mad og væske om natten - og ja, måske så vil han blive mere sulten og parat til at spise om morgenen:)
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske