Svar: Falde i søvn uden bryst

19. juni 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Katrine

Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du har læst i flere af mine bøger - tak for det - og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Du fortæller at jeres dreng altid har haft svært ved at falde i søvn og også har haft svært ved at sove sammenhængende lure. Det er svært for ham at komme fra et søvnstadie til et andet. Derfor har I vugget ham, hoppet med ham på en pilatesbold og nu også ammet ham i søvn - og det er helt okay! Der sker ikke noget ved, at du har gjort disse ting, tvært imod. Han er stadig en meget lille dreng og det er netop vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart.

Du spøger "om han kan forbinde det med at blive lagt væk til noget dårligt, så det bliver sværere for ham at falde i søvn" - JA - det er vigtigt, at han forbinder det at komme i seng med noget godt, da det giver grobund for gode sovevaner senere hen.

Du spørger "må jeg hjælpe ham videre i søvnen ved at amme eller puster det til den dårlige vane?" - Først - det er ikke nogen dårlig vane at amme ham i søvn. Det er helt naturligt at små børn skal have mælk før de puttes og når din dreng ligger i din favn, får mælk fra dig, så udskilles hormonet oxytocin, der får ham til at slappe helt af, blive rolige og overgive sig til søvnen på en rar og dejlig måde. At blive ammet før putning er derfor en god vane - og det er slet ikke sikkert, at det bliver et problem. Hvis din dreng ammes, falder i søvn ved brystet og derefter kan puttes over i sin seng og sover fint - så er der ingen problemer i at du ammer ham i søvn! Og det er ikke sikkert at det nogensinde bliver til et problem!

Det er først et problem, hvis han begynder at vågne en gang i timen hele natten og ikke kan sove videre uden at du skal tage ham op og amme ham igen og igen, for at han kan sove. Men det lyder faktisk ikke til at være tilfældet hos jer. Du fortæller at "I den senere tid har det ikke virket og han har kun kunnet falde i søvn ved brystet. Når han er faldet i søvn, er det ikke et problem at ligge ham fra mig, men jeg ville gerne at han kan falde i søvn uden brystet og helst i egen seng" - det lyder for mig som om at du vil ændre noget fordi du er bange for at det vil blive en dårlige vane, men lige nu er det faktisk ikke en dårlig vane….

Du fortæller også, at han ofte vågner efter ca 40 minutter og søger brystet. Det er helt normalt med den alder han har og det skyldes ofte, at han har brug for lidt mere mælk fordi hans alder og udvikling gør, at han om dagen kommer til at "slatspise" lidt. Det skyldes også ofte, at han har en alder, hvor han lige nu er meget bevidst og meget opmærksom på, hvad der sker omkring jer - han får rigtig mange stimuli og har derfor svært ved at overgive sig til søvnen, falder i søvn, vågner op, søger brystet, falder endeligt til ro og sover så fint og sammenhængende derefter.

Du kan her gøre det, at du som nu ammer ham, putter ham, tager ham op og ammer ham igen, når han vågner efter ca. 40 minutter, hvorefter du så putter ham og han sover. Du kan dog også gøre det, at du om aftenen forsøger at amme ham af to omgange, så du ammer ham, skifter ham så han vågner lidt op til dåd igen, og så ammer ham igen og først ...

Annonce

... derefter putter ham. Ved at "vække ham med skiftning" på denne måde kan du nogle gange undgå at han så vågner op efter 40 minutters søvn.

Det er ikke meningen at han skal ammes og være vågen i 45 minutter eller mere før han sover. Det er meningen at amningen skal indgå som en fast del af putteritualet og så skal han puttes lige der, hvor han næsten sover, men dog stadig registrerer at du putter ham fra dig - lige der hvor øjnene kører rundt i hovedet og hvor han tydeligt har svært ved at koncentrere sig, men stadig kan nå at registrere at han flyttes fra din favn. Stå ved ham, hold dine hænder på hans krop og lul ham ind i søvnen med din nærhed. Når du fjerner brystet, og han bliver helt ulykkeligt, så lyder det som om at han ikke er færdig med at spise og som om at han ikke er træt og parat nok til at blive puttet - du putter ham for tidligt, han er ikke døsig/sovende nok…

Du skal være opmærksom på at børn i denne alder ofte sover sent til natten og at du derfor skal forvente at han om aftenen er vågen, aktiv, med i jeres lille familie - og måske først sover når kl er 22… Det afhænger helt af hans dagsrytme, men det vi være normalt at han først sover sent… Det kan være en rigtig god idé, at du arbejder på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Og mælk skal indgå som en fast del af hans putning:)

En skitseret dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner med en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Aften: Ammes, spiser ofte hyppigt. Får på den måde mange små mælkemåltider, der fylder ham ekstra op til natten. Puttes med amning.

Sen aften: Ammes, sover videre og puttes tilbage til egen seng.

Midt nat: Ammes og sover videre og puttes tilbage til egen seng.

Amning indgår således som en naturlig del af hans putning. Hvis han nogle gange sover en længere lur midt på dagen, vil han godt kunne have behov for en ekstra amning, når han vågner. Det er helt fint. Du må gerne amme ham to gange mellem hver lur - så han får fra det ene bryst, når han vågner, spiser godt her og før han puttes, så tilbydes han toppen fra modsatte bryst. Når han så vågner næste gang, så tilbyder du ham det bryst, hvorfra han tog toppen, lader ham spise godt der, leger, pludrer osv. og så ammer du ham fra modsatte bryst, før du så putter ham igen. På denne måde får du øget hans indtag af mælk, hjælper ham til at sove lidt længere søvnstræk og får også øget din mælkemængde lidt - og hvis dette så ikke viser sig nok, så kan I stille og roligt begynde med lidt skemad.

Netop skemad vil på sigt også være med til at give lidt mere rytme - det vil være rigtig fint, at han på sigt tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og fortsat tilbydes brystet før han så puttes til næste lur. Igen, så indgår det at få bryst som en helt fast del af det at skulle sove…:)

Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke med ham:) Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor