Falde i søvn uden bryst

19. juni 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Falde i søvn uden bryst

Hej Helen.

Jeg har en søn på fire måneder, der altid har sovet meget lidt, har svært ved at blive i søvnen og er svær at få til at falde i søvn. Vi har derfor gjort lige det der virkede nu, for at få ham til at sove. Han har derfor været vant til at blive vugget i søvn, mens enten min kæreste eller jeg har siddet på en pilatesbold.

I den senere tid har det ikke virket og han har kun kunnet falde i søvn ved brystet. Når han er faldet i søvn, er det ikke et problem at ligge ham fra mig, men jeg ville gerne at han kan falde i søvn uden brystet og helst i egen seng. Jeg tænker, at det er vigtigt at han kan det, når han senere skal i daginstitution og som du skriver i din bog, skal han have det samme, når han vågner mellem søvnstadierne, for at kunne falde i søvn igen.

Jeg tror at vanen med at falde i søvn ved brystet er startet da min søn konsekvent vågner efter ca. 40 min og tydeligt ikke er klar til at vågne, hvor jeg så har ammet ham, da det får ham til at falde i søvn igen.

Jeg har i den senere tid brugt lyden fra en spille bamse, lige før at han er faldet i søvn, i håbet om at han vil forbinde lyden med at falde i søvn. Han har også en sutte bamse som han bruger, da han ikke vil tage sut.

Du skriver i din bog, at for at vende ham fra brystet, skal han tages fra lige før han falder i søvn og så ligges over. Jeg har forsøgt det i går aftes, hvor han blev badet en time før, slappede af og til sidst sunget for og ammet. Han vågnede, da han kom over i vuggen og lå og hyggede med bamserne i tre kvarter, hvor jeg jævnligt var inde og trække spillebamsen op og ...

Annonce

... putte ham i dynen, inden han blev utilfreds. Til sidst ammede jeg ham og han faldt i søvn. I dag har jeg forsøgt det samme til hans eftermiddags lure dog uden bad. Han er lige ved at falde i søvn ved brystet, men bliver fuldstændig hysterisk når jeg tager brystet ud og jeg kan på ingen måde ligge ham fra mig. Det er som om han mere end nogensinde før klamre sig til brystet og vågner ved det mindste, så han er meget sværere at ligge væk. Jeg har begge gange brugt en time, før end at jeg har ladet ham falde i søvn ved brystet. Vi prøvede her den anden aften metoden fra bogen ”godnat og sov godt”, hvor han endte med at græde i en halv time uden stop, før jeg ikke kunne holde til det mere og tog ham op, så den metode er ikke en løsning for os.

Det jeg er usikker på er, om jeg er ved at forbinde det med at blive lagt væk til noget dårligt, så det faktisk bliver svære for ham at falde i søvn og en dårlig oplevelse?

Om der overhovedet kan ske fremskridt, når jeg til sidst ammer ham, til han falder i søvn (jeg tager dog brystet ud, så hurtigt jeg kan)?

Om jeg må hjælpe ham videre i søvnen ved at amme eller om det bare puster til den dårlige vane og i så fald, hvad jeg ellers kan gøre? (jeg har forsøgt at synge, ae ham stille på hovedet, tage ham op og vugge ham, men han bliver mere og mere ophidset indtil han falder i søvn)(han spiser når han bliver ammet, det er ikke kun småsutten)

Og generelt om du har nogen gode råd til, hvad jeg kan gøre og evt. lade være med?

Mange tak for dine bøger, de har tit hjulpet på frustration og magtesløshed:)

Med venlig hilsen
Katrine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene