Brev:
Falde i søvn uden bryst
19. juni 2015
Alder:
4 mdr.
Falde i søvn uden bryst
Hej Helen.
Jeg har en søn på fire måneder, der altid har sovet meget lidt, har svært ved at blive i søvnen og er svær at få til at falde i søvn. Vi har derfor gjort lige det der virkede nu, for at få ham til at sove. Han har derfor været vant til at blive vugget i søvn, mens enten min kæreste eller jeg har siddet på en pilatesbold.
I den senere tid har det ikke virket og han har kun kunnet falde i søvn ved brystet. Når han er faldet i søvn, er det ikke et problem at ligge ham fra mig, men jeg ville gerne at han kan falde i søvn uden brystet og helst i egen seng. Jeg tænker, at det er vigtigt at han kan det, når han senere skal i daginstitution og som du skriver i din bog, skal han have det samme, når han vågner mellem søvnstadierne, for at kunne falde i søvn igen.
Jeg tror at vanen med at falde i søvn ved brystet er startet da min søn konsekvent vågner efter ca. 40 min og tydeligt ikke er klar til at vågne, hvor jeg så har ammet ham, da det får ham til at falde i søvn igen.
Jeg har i den senere tid brugt lyden fra en spille bamse, lige før at han er faldet i søvn, i håbet om at han vil forbinde lyden med at falde i søvn. Han har også en sutte bamse som han bruger, da han ikke vil tage sut.
Du skriver i din bog, at for at vende ham fra brystet, skal han tages fra lige før han falder i søvn og så ligges over. Jeg har forsøgt det i går aftes, hvor han blev badet en time før, slappede af og til sidst sunget for og ammet. Han vågnede, da han kom over i vuggen og lå og hyggede med bamserne i tre kvarter, hvor jeg jævnligt var inde og trække spillebamsen op og putte ham i dynen, inden han blev utilfreds. Til sidst ammede jeg ham og han faldt i søvn. I dag har jeg forsøgt det samme til hans eftermiddags lure dog uden bad. Han er lige ved at falde i søvn ved brystet, men bliver fuldstændig hysterisk når jeg tager brystet ud og jeg kan på ingen måde ligge ham fra mig. Det er som om han mere end nogensinde før klamre sig til brystet og vågner ved det mindste, så han er meget sværere at ligge væk. Jeg har begge gange brugt en time, før end at jeg har ladet ham falde i søvn ved brystet. Vi prøvede her den anden aften metoden fra bogen ”godnat og sov godt”, hvor han endte med at græde i en halv time uden stop, før jeg ikke kunne holde til det mere og tog ham op, så den metode er ikke en løsning for os.
Det jeg er usikker på er, om jeg er ved at forbinde det med at blive lagt væk til noget dårligt, så det faktisk bliver svære for ham at falde i søvn og en dårlig oplevelse?
Om der overhovedet kan ske fremskridt, når jeg til sidst ammer ham, til han falder i søvn (jeg tager dog brystet ud, så hurtigt jeg kan)?
Om jeg må hjælpe ham videre i søvnen ved at amme eller om det bare puster til den dårlige vane og i så fald, hvad jeg ellers kan gøre? (jeg har forsøgt at synge, ae ham stille på hovedet, tage ham op og vugge ham, men han bliver mere og mere ophidset indtil han falder i søvn)(han spiser når han bliver ammet, det er ikke kun småsutten)
Og generelt om du har nogen gode råd til, hvad jeg kan gøre og evt. lade være med?
Mange tak for dine bøger, de har tit hjulpet på frustration og magtesløshed:)
Med venlig hilsen
Katrine