Svar: Baby vil kun sove i favnen

17. juni 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære AL

Stort tillykke med jeres lille "store" lillesøster! Det lyder som om, at fødslen har været hård ved dig - jeg håber, at du er okay?!:)

Det er helt naturligt, at hun sover bedst hos dig. Når hun ligger i din favn, så kan hun høre dit hjerte, fornemme din vejrtrækning, din stemme, hun kan dufte din mælk, mærke dine bevægelser, og det giver hende tryghed og ro. Det minder hende om tiden i livmoderen, og derfor er det tryghed for hende. Og det er okay - hun må gerne sove hos dig, så længe hun ikke er ældre end hun er.

Jeg tænker, at det i løbet af dagen vil være en rigtig god idé, hvis du nogle gange lægger dig med hende i dobbeltsengen og ammer hende liggende eller giver hende flasken, imens hun ligger ved siden af dig. På den måde kan du give hende nærheden, hun kan mærke dig, mærke at du er tæt på hende - men uden at hun behøver være direkte i din favn. Du må gerne lade hende spise sig i søvn og hun kan på den måde lære at falde i søvn ved siden af dig i stedet for hos dig:) Du kan samtidig også selv hvile dig på denne måde. Jeg tænker, at du måske på denne måde stille og roligt også vil kunne rejse dig, naturligt sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og så lade hende sove, hvor hun ligger. Så hun på den måde lærer at sove og ikke oplever at blive flyttet fra din favn og ned i sengen eller liften, som hun bliver ked af.

Det vil også være en god idé at du svøber hende. Du må faktisk meget gerne forsøge at gøre det sådan, at du starter med at skifte hende, svøber hende i forbindelse med skiftning/pusling og så ammer/giver du flaske imens hun er svøbt. Svøbet vil hjælpe hende til rent fysisk at holde sammen på sig selv - måske har hun en aktiv mororefleks, så hun spjætter og får vækket sig selv og her hjælper svøbet. Samtidig vil det give lidt samme fornemmelse, som når hun ligger i din favn. Hun vil stadig føle sig omsluttet, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. På den måde vil det være lettere for dig at flytte hende fra din favn og ned hvor hun skal sove.

En sovepose kan også være en god idé, hvis du bruger en sådan. Det kan være en voksipose, drømmepose, duni-duo, slee-bee og hvad de nu kan hedde. Her vil det på samme måde være en god idé, at du skifter hende, putter hende i posen og giver hende mælk imens hun ligger der, og så flytter du posen over i barnevognen og triller hende lidt, hvis det er nødvendigt.

Hvis du har en lift, så kan det være en god idé at du putter hende i den og svinger den lidt, så du på den måde hjælper hende ind i søvnen, luller hende i søvn med bevægelse. Og når hun så sover, så stiller du liften afsides, evt. i barnevognen eller stiller liften ind i soveværelset. Gerne ...

Annonce

... gøre rummet køligt og mørkt, så sover hun bedre.

Når du gerne vil lære hende at sove i barnevognen, fordi du skal kunne hente og bringe storesøster, så vil det være rigtig fint, at du forsøger at planlægge det sådan, at lillesøster skiftes, svøbes/puttes i sovepose, får mælk og derefter puttes i liften (hvis hun sover i lift) og stille den i barnevognen eller putte soveposen i barnevognen og så trille af sted. Altså godt med mælk i maven og sikre at overgangen mellem favn og barnevogn ikke bliver for stor. Så skulle hun gerne kunne sove en lidt længere lur og netop blive holdt sovende, fordi du triller og vognen er i bevægelse.

Du kan også overveje, om I vil have glæde af en slynge eller en vikle. Det vil give dig mulighed for at have hende helt tæt på, så hun er i din favn, netop mærker din varme, din nærhed, din ro og derfor sover hos dig - på den måde kan du også få lavet lidt ting i hverdag. Du anerkender hendes behov for at være dig nær, samtidig med at det kan være lidt mere praktisk, end hvis du skal sidde med hende og naturligt bliver stresset over "bare" at sidde:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle har også glæde af en slyngevugge, babykøje eller lignende, hvor barnet ligger som i en lille hule og hvor ophænget gør, at man kan vugge og bevæge barnet. Hvis hun virker meget opmærksom og til at blive forstyrret af ting, der foregår omkring hende, så kan dette nogle gange være en god løsning.

Andre har glæde af en sansegynge, som kan placeres lavt over gulvet. Du kan lægge en dyne på, og hun kan lægges på den, gynges stille og roligt. Hvis hun falder til ro ved netop at få lov til at ligge og kikke sig omkring, så kan dette nogle gange være en god løsning. Hvad du her skal vælge afhænger helt af, hvad hun virker til at ville have det bedst med - hvilket kan være svært helt at fornemme, når hun ikke er ældre end hun er. Det kan være lidt lettere at finde ud af, når hun er 6-8 uger gammel:)

Lige nu er nærheden med dig det allerbedste og et eller andet sted, det hun har aller mest brug for - tiden arbejder for jer. Men du må naturligvis gerne forsøge at putte hende lidt på afstand af dig, så hun gradvist vænnes til at sove lidt for sig selv, så du kan lave praktiske ting og også være der for storesøster, som jo på mange måder også stadig er en lille pige… Det er svært at finde ud af, hvordan man skal fordele sol og vind lige. Prøv om du kan være tæt med dem begge, så de begge mærker dig. Måske kan I alle sammen ligge og putte i dobbeltsengen en gang imellem, ligesom storesøster kan få læst historie imens du sidder med lillesøster i armene - så du giver dem begge nærhed og opmærksomhed og føler dig lidt mindre splittet mellem de to:)

Stort knus med på vejen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger