Svar: Vågner hver anden time/ sutteafhængighed

17. juni 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære B

Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen længe og du har også læst i min bog om børn og søvn - tak for det - dejligt at høre, at du nu selv har fået lyst til at skrive:)

Det er rigtigt, at du skal være meget opmærksom på, at din dreng ikke blive uhensigtsmæssigt afhængig af sutten i munden - hvilket det lyder som om, at han er ved at blive… Hvis det sker, så giver du dig selv arbejde mange gange hver nat, fordi du er nødt til at stå op, putte sutten i munden på ham, før han så kan sove videre igen.

Det er helt naturligt at små børn har brug for at få mælk eller få en sut, før de skal sove. Med den alder han har, så er det helt naturligt at bryst, flaske eller sut indgår som en fast del af hans putteritual. Men det bliver uhensigtmæssigt, hvis han ikke kan sove uden - både for ham, fordi han har ligeså meget brug for sammenhængende søvn som du har - og for dig, som vækkes igen og igen hele natten…

Det handler om søvnassociationer, det vil sige de ritualer og rutiner vi har i forbindelse med at falde i søvn og forberede os på natten. At få en sut som en del af putningen virker beroligende og hjælper ham med at sove, men han skal stille og roligt lære at falde i søvn på en anden måde...

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at han nu lærer at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng og han forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af dig om natten. Hvis jeres dreng er blevet afhængig af sin sut, for at kunne sove, så betyder det, at han ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham sutten flere gange om natten.

Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres dreng vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at du nu forsøger at hjælpe ham videre i søvnen uden at give ham sutten i munden hver gang. Det betyder, at du lige nu skal hjælpe ham med stillingsskift, med kærtegn, beroligende ord, nærhed osv. så han hjælpes til at sove, uden at han behøver få sut i munden hver gang.

Med den alder han har, så kan det være rigtig fint, at han tilbydes sutten, når han bliver lagt til at sove - men du er nødt til at forsøge at få ham til at sove videre uden sut, når han så har sine små opvågninger i løbet af natten. Måske vil det hjælpe ham, at du giver ham sutten, lader ham falde til ro og så stille og roligt lirker sutten ud af munden på ham, så han lærer, at han ikke behøver ligge med den i munden hele tiden. En del af problemet omkring sut er nemlig at han kan blive afhængig af at have den i munden og derfor vågner fordi han taber den. Hvis du således kan lirke den ud, før han sover helt, så han lige når at registrere, at den ikke behøver være i munden, så vil det måske kunne hjælpe ham til at sove uden på sigt.

De fleste børn er omkring 10 måneder, før de selv begynder at kunne finde deres ...

Annonce

... sut og der er således lang tid til hos jer - derfor vil det være rigtig godt, hvis du nu kan arbejde på at lære ham, at han slet ikke behøver den om natten…

Du skriver at han generelt ikke er særlig interesseret i brystet og du skal naturligvis være opmærksom på, om han stiller en del af sit suttebehov på sutten. Det kan øge hans behov for sutten eksta, hvis han ikke ammes nok… I forhold til hans alder vil det være godt med 4 amninger i døgnet og jeg anbefaler at han ammes tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Hvis du ammer ham på disse tidspunkter og dermed f.eks. omkring midnat, så kan der være en chance for, at han ikke behøver sutten kl 01 og 03 og kl 05 kan han så ammes igen og han behøver så ikke sutten kl 06… Det har altså også noget at sige, hvordan hans rytme er og hvornår han dier/sutter hos dig…

Jeg er helt enig i, at han ikke bør græde ulykkeligt. Du fortæller, at du og din mand lige nu sover i hvert sit rum. Måske kunne du udnytte dette, så du og jeres dreng sover sammen. Det giver dig mulighed for at give ham masser af tæt fysisk kontakt og nærhed, du kan lægge dig med ham, berolige ham med dine hænder, kærtegn osv. så han kan mærke at du er der, er der helt tæt på, og så du på den måde kan berolige og betrygge og hjælpe ham videre i søvnen netop med din nærhed og uden at han behøver sutten.

Kan du bare minimere behovet for sut lidt nat efter nat, så er det stille og roligt den rigtige vej frem. Måske kan du springe behovet over kl 01, men kl 03 har han stadig behov for den, men så kan du springe over kl 05 osv. Så du på den måde får skruet behovet ned stille og roligt og gradvist lært at ham, at han skal sove uden.

Du fortæller, at du forsøger at følge mine dagsplaner og det er fint. For en god ordens skyld vil jeg lige sende en plan, som den kan se ud nu:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur (her må du også gerne prøve, om du kan putte ham uden sut)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - og må her også meget gerne forsøgt puttet uden sut i munden

Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden, flerkornsgrød med frugtmos, vand af kop.

Powernapper evt. Det lyder som om at han stadig har brug for denne lur

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere familiemad, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt - forsøges herefter puttet uden sut og skal som udgangspunkt så ikke have noget i munden før næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen og sover videre uden sut (så vidt muligt).

Jeg tænker at lige nu lyder det som om, at du skal forsøge at amme ham rigtig godt sen aften, så han har fået din nærhed, brystet og trygheden derigennem og efter amning så putter du ham uden sut - men du er der, passer på ham, ser om han så ikke kan undvære sutten. Lige nu er det bedst at det er dig, som arbejder på at vænne ham af med sutten og ikke far eller mormor der tager over. Det er jo ikke fordi han skal undvære dig, det er sutten eller behovet for sutten, som skal trappes ud...

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Zoneterapi

Zoneterapi er en alternativ form for behandling, som bruges i flere situationer.

Nogle oplever, at det virker smertelindrende under fødslen, og andre synes, det hjælper, når deres barn græder meget på grund af mavekneb eller lignende.

Zoneterapeuter findes mange steder. Hvis man ønsker at få zoneterapi under sin fødsel, kan man spørge på fødestedet, om en jordemoder kan tilbyde dette. Hvis man ønsker at bruge zoneterapi til sit barn, så skal man selv finde en...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder