Brev:
Vågner hver anden time/ sutteafhængighed
17. juni 2015
Alder:
7 mdr.
Vågner hver anden time/ sutteafhængighed
Hej Helen.
Håber på hurtigt svar, da jeg lige nu skal finde ud af, hvad vej jeg skal gå!
J er en store glad dreng 8 kg / ca 75 cm de egentlig altid har været ret nem. Blot har han i modsætning til sin storesøster vågnet en del gange om natten næsten siden fødsel hvor det nogen gange har været svært at berolige. Han har (som hende, dog værre) også haft uro i kroppen med baskende ben og arme, et tungt tæppe hjalp delvist på dette og nu er den problematik heldigvis lidt passe. Siden 8/6 har han sovet med en tyngdedyne der har haft effekt på uro, og opvågninger mellem 20 og 23 samt gjort at han sover lidt længere om morgenen, Som hjælp har vi haft at han ville tage en sut i modsætning til hende, den er han meget glad for og har været det siden fødslen. Da han blev 6 mdr fik han også en sutteklud, det var storesøster meget glad som J også er for sin nu.
Tidligere røg han i at ville have brug for mad hver anden time omkring 4 mdr så jeg startede med grød og mos ret hurtigt derefter (begge ting var som ved hans søster) nu kører det bedre hvor han for nylig er begyndt at gå ned på een natamning ca kl 3 og spiser meget. Han sover til lidt over 7 typisk, kommer i seng ca kl 20 efter fast natteritual med grød og sange og lidt tryk/ massage. Han falder som regel nemt i søvn for sig selv i barnevognskasse ved min seng efter amning, nogle gange vil han ikke have noget mælk.
Lure er det samme, holder stadig ved tre styk (som hans søster gjorde) men er måske på vej mod to. Han falder fint i søvn selv i barnevogn på altan men skal have sut 1-2 gange for hver lur periode på 1,5-2 timer
Hans døgnrytme passer meget godt med dine anbefalinger og jeg prøver at aktivere han med tumleting, bade, ture på legeplads med storesøsteren om eftemidagen og lign. i løbet af dagen ( uden at det bliver for meget).
Så alt godt så vidt og jeg synes jeg har en tryg, glad dreng for langt det meste
Men efterhånden som der er ro på med de forskellige ting fylder det mere og mere for mig at han nærmest fuldstændigt fast vågner kl 11, kl 1, kl 3 og kl 5 ( nogle dage først kl 6)!
Nu her efter så mange babymåneder kan jeg snart ikke holde til det mere! For det meste nu er han nem at berolige ved at give sutten så falder han hen, evt hvis det rigtigt slemt hjælper det at våblive svøbt lidt i en dyne ( dog lidt for varmt efterhånden, jeg har prøvet med et dynebetræk men det accepterer han ikke) bryst virker ikke altid, det er han faktisk ikke så interesseret i generelt.
Og så kan jeg sidde at læse i din bog at det er en god ide ikke at vænne dem til at få sutten hver gang de vågner.. :-( ja det er så lidt sent her! Hvad gør jeg! Ørerne har jeg fået tjekket, jeg synes næsten jeg har prøvet alt! Det eneste jeg selv nu kan se tilbage at prøve erbinten at lære ham selv at finde sin sut i sengen, den kan sættes fast på armene af suttekluden, men jeg ved ikke om han er for lille til det? Alternativt tage en lidt kold tyrker med at forsøge vuggen, beroligende lyde og sutteklud når han vågner istedet for sutten og håbe på han ad den vej selv kan lære at komme videre i søvnen.. Men mange nætter med gråd synes jeg er synd... Åh det er lidt svært!
Min mand har lige været syg tre uger, sover ret tit selv dårligt ( i seperat soveværelse) og skal begrave sin onkel på lørdag så ham synes jeg heller ikke jeg vil trække alt for meget på.. Min mor kan hjælpe! Også med evt sutteafvænning og nætter men jeg evd at hendes holdning er at det nok er sutten der gør det så på den måde er det lidt svært ikke at føle sig lidt presset fra den kant…
Håner du kan komme med et indspark!
Med venlig hilsen
B