Svar: Nye søvnudfordringer

10. juni 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at du har fået skruet gevaldigt ned for amningerne og at det har fungeret hos jer, at far tager over om natten. Det lyder dog også som om, at det er svært for dig - og at du et eller andet sted er i syv sind…:)

På den ene side skriver du "jeg ammer ham stadig søvn! Det kan ind imellem tage 1/2 time, andre gange 11/2 time. Det er tydeligt for mig, at han forbinder det med noget rigtig dejligt. Derfor vil jeg gerne tilbyde ham bryst".

På den anden side skriver du "jeg er træt af, at amningen umuliggør, at far kan lægge ham" og du fortæller, at det er "råt", når du er nødt til at amme ham om natten og det trækker ud…

Det lyder for mig som om, at du er nødt til at tage en beslutning om, hvad du har lyst til og behov for. I teorien kan du godt amme ham, før han skal puttes om aftenen, og en gang imellem kan han også få en kort trøstetår om natten. Men i praksis, så lyder det ikke som om, at det fungerer særlig godt for jer.

Det er dejligt at amme - igen tvivl om det, og du må med den alder din dreng har nu, amme så længe både du og han trives med det. Der er dog ernæringsmæssigt ikke længere grund til at give ham brystet, han kan spise masser af almindelig mad og drikke af en kop. Og trygheden kan han naturligt også få på anden vis. Du kan være der, kærtegne ham, berolige og betrygge. Far kan være der, give ham den nærhed han søger. En puttebamse, slaskedukke, putteklud osv. kan introduceres nu og stille og roligt blive substitut for jer. Brystet behøver han ikke længere på samme måde.

Med den alder han har, kan du ikke regne med, at han selv siger fra. Han er og bliver naturligt mere og mere bevidst og vil selv søge brystet om natten, vil kunne trække op i din t-shirt og vise stort behov for brystet - og du er allerede bevidst om dette, for du skriver selv "jeg tør endnu ikke sove i soveværelset af frygten for at vænne ham til at spise om natten". Det kan jeg godt forstå - men det er nu dig som bestemmer og dig som styrer, hvornår mælkebaren er åben og også, hvorvidt den skal være det…

Nogle børn accepterer uden problemer at de ammes om aftenen men ellers ikke. Andre børn bliver meget frustrerede over dette og forstår simpelthen ikke, hvorfor de må om aftenen men ikke om dagen eller om natten. Hvis han er meget bevidst om brystet og bliver meget frustreret, hvis du ikke ammer ham, så kan det være nødvendigt at stoppe helt. Ellers er det et spørgsmål om, at du holder fast i at styre det og naturligt tilbyder ham et alternativ, når han søger brystet. Det kan som ...

Annonce

... sagt være at give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, far tager over osv. Det kan også være lidt vand, lidt at spise osv. hvis han om dagen virker brystsøgende. På den måde kan du anerkende hans behov for at få noget i munden, uden at det er brystet.

Det lyder derfor for mig som om, at du er nødt til nu at beslutte om du vil amme ham en gang dagligt og holde fast i dette, fordi I begge nyder det, og du mærker, at det hjælper ham. Eller om det er nu du vil stoppe amning - og så naturligt være der for ham, rumme ham og de frustrationer det vil give…for det bliver sandsynligvis ikke uden protester, hvis du holder op med at amme. Men igen kan det være okay…:)

Det vil derudover være rigtig godt, hvis han om aftenen tilbydes en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual, evt. serveret sammen med en kop lun mælk. På den måde får han erstattet behovet for brystmælk i maven, og det bliver lettere at undvære brystet/mælken, når han skal sove og om natten.

Jeg kan se ud af et af dine tidligere breve, at han har fået både bryst og flaske. Det ved jeg ikke, om han stadig får… Det er dog vigtigt, at han ikke længere får dette, for så får han for meget mælk.. Det er altså ikke meningen at amningen om aftenen og natten skal erstattes af flaske i stedet. Han skal nu lærer at sove uden at få al den mælk og kan i stedet få grød og lidt mælk af en kop.

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i vuggestue

Formiddag 8.45: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntssager, pasta, frikadelle osv. Må også meget gerne få varm middagsmad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Middagslur

Eftermiddag 15-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Frikadellen kan spises i stykker og kartofler moses med sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl. 19.30-19.45. Det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Får evt. lidt lun letmælk af en kop. Får børstet tænder

Ammes evt. og puttes så til natten ca kl 20 - sover herefter uden yderligere mælk og hvis han er tørstig, kan han tilbydes lidt vand….

Jeg håber, du kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København