Brev:
Urolig og krævende dreng
10. juni 2015
Alder:
11 mdr.
Urolig og krævende dreng
Hej Helen,
Har flere gange ville skrive til dig, men syntes at jeg har SÅ mange spørgsmål så er kommet fra det hver gang. Men nu prøver jeg om jeg kan få mine tanker ned på en konkret mail :-)
Jeg fik for snart 12 mdr. siden en dejlig dreng. Han er nr. 3 i rækken og har to søskende på henholdsvis 8 og 4 år. Vores søn som vi fik for 4 år siden er født med Downs Syndrome som kom som et stort chok for os (fik lavt nakkefold med 1:18.000) og det har taget lang tid for os (specielt mig) at vænne os til at det skulle være sådan.
Da jeg fødte for 11 mdr. siden havde jeg glædet mig til en barsel der skulle bestå af ren hygge med vores lille ny, men hverdagen indtraf hurtigt og barslen var langt fra det glansbillede som jeg havde forestillet mig.
Jeg fødte ved PLK grundet 2 AK og der var vejrtrækningsproblemer da han kom ud og han blev kørt på neonatal hvor vi lå en dag og så var alt fint og vi kom på barselsgangen. Men det gjorde desværre at jeg allerede der gik rundt med "ondt i maven" og var bange for at der var noget i vejen med ham. Det er en følelse som jeg egentlig først har sluppet for nylig (men stadig ikke 100%).
Vi kom hjem og fik mulighed for at lære vores søn bedre at kende. Allerede fra start var han en dreng der havde brug for MEGET opmærksomhed og tryghed. Han ville ikke sove i barnevogn, vugge, tremmeseng hvilket resulterede i at han sov i mine arme min 6 timer om dagen. Jeg syntes det var hyggeligt og så det ikke som et problem.
Jo ældre han blev kunne vi også se at det fortsatte og han ville ikke ligge på eks. legetæpper være i kravlegård etc. så han var stort set hele tiden på vores arm.
Samtidig var (og er stadig) han en meget urolig dreng, han kunne aldrig sidde i vågen tilstand og hygge på skødet. Han "ormede" rundt og virkede som om han slet ikke kunne finde ud af hvad han ville.
Min barsel gik med diverse udfordringer og en erkendelse af at han på ingen måde ligner de to andre, han er bare sin helt egen.
Han er nu startet i vuggestue og det går som forventet ikke specielt godt. Han er ked af det, sover dårligt, er meget på arm osv.
Vores udfordringer nu er stadig at han er ekstrem urolig, vil ikke sidde i højstol, vil ikke sidde på skødet, vil KUN spise selv (putter jeg noget i munden på ham spytter han det ud hvorefter han samler det op og putter det i munden)er generel ikke særlig glad for mad, sover dårligt og vågner 10 gange hver nat og står og skriger. Indtil for 1 mdr. siden vågnede han 20-30 gange hver nat men nu har han fået lagt dræn plus at vi har købt en tyngdepose som han sover i, og det har hjulpet rigtig meget.
Det skal selvfølgelig også siges at han er en glad dreng der har let til smil, men det kræver at han KONSTANT er i fokus og det er svært når vi har 2 andre børn hvoraf den ene er handicappet. Vores dreng med DS har også Morbus Hirschsprungs og det er egentlig den del der fylder mest hos os (mange bleskift, ondt i maven hver dag, hudløs numse).
Ved ikke om det bare er mig der har haft to meget lette børn og nu 3 gang virkelig får en der er krævende, eller ser du hans væremåde som ganske normal?
Min mail kan måske være forvirrende men går med så mange tanker og usikkerhed (meget af det stammer nok stadig fra da jeg fik min dreng med DS ) og vil i bund og grund bare være sikker på at vi gør det rigtige for vores lille dreng for at støtte ham så godt som muligt.
Mange hilsner
Mor