Urolig og krævende dreng

10. juni 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Urolig og krævende dreng

Hej Helen,

Har flere gange ville skrive til dig, men syntes at jeg har SÅ mange spørgsmål så er kommet fra det hver gang. Men nu prøver jeg om jeg kan få mine tanker ned på en konkret mail :-)

Jeg fik for snart 12 mdr. siden en dejlig dreng. Han er nr. 3 i rækken og har to søskende på henholdsvis 8 og 4 år. Vores søn som vi fik for 4 år siden er født med Downs Syndrome som kom som et stort chok for os (fik lavt nakkefold med 1:18.000) og det har taget lang tid for os (specielt mig) at vænne os til at det skulle være sådan.

Da jeg fødte for 11 mdr. siden havde jeg glædet mig til en barsel der skulle bestå af ren hygge med vores lille ny, men hverdagen indtraf hurtigt og barslen var langt fra det glansbillede som jeg havde forestillet mig.

Jeg fødte ved PLK grundet 2 AK og der var vejrtrækningsproblemer da han kom ud og han blev kørt på neonatal hvor vi lå en dag og så var alt fint og vi kom på barselsgangen. Men det gjorde desværre at jeg allerede der gik rundt med "ondt i maven" og var bange for at der var noget i vejen med ham. Det er en følelse som jeg egentlig først har sluppet for nylig (men stadig ikke 100%).

Vi kom hjem og fik mulighed for at lære vores søn bedre at kende. Allerede fra start var han en dreng der havde brug for MEGET opmærksomhed og tryghed. Han ville ikke sove i barnevogn, vugge, tremmeseng hvilket resulterede i at han sov i mine arme min 6 timer om dagen. Jeg syntes det var hyggeligt og så det ikke som et problem.

Jo ældre han blev kunne vi også se at det fortsatte og han ville ikke ligge på eks. legetæpper være i kravlegård etc. så han var stort set hele tiden på vores arm.

Samtidig var (og er stadig) han en meget urolig dreng, han ...

Annonce

... kunne aldrig sidde i vågen tilstand og hygge på skødet. Han "ormede" rundt og virkede som om han slet ikke kunne finde ud af hvad han ville.

Min barsel gik med diverse udfordringer og en erkendelse af at han på ingen måde ligner de to andre, han er bare sin helt egen.

Han er nu startet i vuggestue og det går som forventet ikke specielt godt. Han er ked af det, sover dårligt, er meget på arm osv.

Vores udfordringer nu er stadig at han er ekstrem urolig, vil ikke sidde i højstol, vil ikke sidde på skødet, vil KUN spise selv (putter jeg noget i munden på ham spytter han det ud hvorefter han samler det op og putter det i munden)er generel ikke særlig glad for mad, sover dårligt og vågner 10 gange hver nat og står og skriger. Indtil for 1 mdr. siden vågnede han 20-30 gange hver nat men nu har han fået lagt dræn plus at vi har købt en tyngdepose som han sover i, og det har hjulpet rigtig meget.

Det skal selvfølgelig også siges at han er en glad dreng der har let til smil, men det kræver at han KONSTANT er i fokus og det er svært når vi har 2 andre børn hvoraf den ene er handicappet. Vores dreng med DS har også Morbus Hirschsprungs og det er egentlig den del der fylder mest hos os (mange bleskift, ondt i maven hver dag, hudløs numse).

Ved ikke om det bare er mig der har haft to meget lette børn og nu 3 gang virkelig får en der er krævende, eller ser du hans væremåde som ganske normal?

Min mail kan måske være forvirrende men går med så mange tanker og usikkerhed (meget af det stammer nok stadig fra da jeg fik min dreng med DS ) og vil i bund og grund bare være sikker på at vi gør det rigtige for vores lille dreng for at støtte ham så godt som muligt.

Mange hilsner

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os