Svar: Mareridt - 10 uger gammel?
8. juni 2015
Alder:
2 mdr.
Kære P. og F.
Tak for jeres brev :)
Jeres lille E har ikke mareridt, på samme måde som I kender fra jer selv. Dette opstår ofte først i 3-5 års alderen. MEN der er ingen tvivl om, at han drømmer og at det er drømme, som forstyrrer ham, vækker ham og gør ham urolig og ked af det.
Spæde børn har to slags søvn - den "aktive søvn" (og kaldet REM søvn) og den "stille søvn" (også kaldet non-REM søvn). Når han sover aktiv søvn, så kan I se, at han trækker vejret let uregelmæssigt, hans øjne bevæger sig under øjenlågene, og nogle gange ligger han måske og smiler for sig selv. Når han sover stille søvn, vil han derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan I se, at han laver suttebevægelser med sin mund.
Hjernebølgerne under hans søvn, vil være meget forskellige fra det man oplever hos ældre børn og voksne. Hos os voksne er søvnen inddelt i forskellige stadier, sådan er det ikke hos jeres dreng endnu. Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM-søvn at være inddelt i stadier, som man kender det hos os.
REM-søvnen, altså den "aktive søvn" fylder rigtig meget hos spædbørn. Hos for tidligt fødte børn, bruges f.eks. 80% af søvnen på REM-søvn. Hos børn født til tiden vil ca. halvdelen af søvnen udgøre REM-søvn. Hos et barn på tre år, vil REM-søvnen udgøre cirka en tredjedel af søvnen og hos ældre børn og voksne udgør REM-søvnen cirka en fjerdedel.
Når I oplever jeres dreng bryde ud i gråd, lave sur mund osv. under søvn, så skyldes det altså at han her er i aktiv søvn, altså REM søvn. Det er helt normalt, det er ikke farligt og det er rigtig fint at I forsøger at trøste og berolige. Ofte vil I kunne hjælpe ham med lidt beroligende hænder, rette lidt på hans stilling, så han kan mærke at I er der. Nogle gange vil det være nødvendigt at I tager ham op, hjælper ham til ro. Måske har han brug for lige at blive lagt til brystet eller få en flaske, falde til ro med lidt mælk og så kan han puttes og vil så måske sove stille søvn og dermed sove mere dybt. Det er helt normalt, at han kan gispe efter vejret, når han er ked af det og netop her kan det at komme op til jer, mærke jer, jeres varme, vuggende bevægelser, beroligende ord og evt. lidt mælk gøre ham rolig og tilpas igen.
Og når det er sagt, så skal I naturligvis også være opmærksomme på, at børn der vågner med skrig efter at have sovet lidt, godt kan have problemer med ørerne. Så hvis han virker forkølet, så kan det også være en god idé, at få lægen til at tjekke hans ører. Han kan godt få mellemørebetændelse, selvom han ikke er ældre end han er, det ses en gang imellem selvom det ikke er så tit:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske