Svar: Mareridt - 10 uger gammel?

8. juni 2015

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære P. og F.

Tak for jeres brev :)

Jeres lille E har ikke mareridt, på samme måde som I kender fra jer selv. Dette opstår ofte først i 3-5 års alderen. MEN der er ingen tvivl om, at han drømmer og at det er drømme, som forstyrrer ham, vækker ham og gør ham urolig og ked af det.

Spæde børn har to slags søvn - den "aktive søvn" (og kaldet REM søvn) og den "stille søvn" (også kaldet non-REM søvn). Når han sover aktiv søvn, så kan I se, at han trækker vejret let uregelmæssigt, hans øjne bevæger sig under øjenlågene, og nogle gange ligger han måske og smiler for sig selv. Når han sover stille søvn, vil han derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan I se, at han laver suttebevægelser med sin mund.

Hjernebølgerne under hans søvn, vil være meget forskellige fra det man oplever hos ældre børn og voksne. Hos os voksne er søvnen inddelt i forskellige stadier, sådan er det ikke hos jeres dreng endnu. Når barnet er cirka 1 måned gammel, begynder dannelsen af søvnspindler, og først omkring 3 måneders alderen begynder barnets non-REM-søvn at være inddelt i stadier, som man kender det hos os.

REM-søvnen, altså den "aktive søvn" fylder rigtig meget hos spædbørn. Hos for tidligt fødte børn, bruges f.eks. 80% af søvnen på REM-søvn. Hos børn født til tiden vil ca. halvdelen af søvnen udgøre REM-søvn. Hos et barn på tre år, vil ...

Annonce

... REM-søvnen udgøre cirka en tredjedel af søvnen og hos ældre børn og voksne udgør REM-søvnen cirka en fjerdedel.

Når I oplever jeres dreng bryde ud i gråd, lave sur mund osv. under søvn, så skyldes det altså at han her er i aktiv søvn, altså REM søvn. Det er helt normalt, det er ikke farligt og det er rigtig fint at I forsøger at trøste og berolige. Ofte vil I kunne hjælpe ham med lidt beroligende hænder, rette lidt på hans stilling, så han kan mærke at I er der. Nogle gange vil det være nødvendigt at I tager ham op, hjælper ham til ro. Måske har han brug for lige at blive lagt til brystet eller få en flaske, falde til ro med lidt mælk og så kan han puttes og vil så måske sove stille søvn og dermed sove mere dybt. Det er helt normalt, at han kan gispe efter vejret, når han er ked af det og netop her kan det at komme op til jer, mærke jer, jeres varme, vuggende bevægelser, beroligende ord og evt. lidt mælk gøre ham rolig og tilpas igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og når det er sagt, så skal I naturligvis også være opmærksomme på, at børn der vågner med skrig efter at have sovet lidt, godt kan have problemer med ørerne. Så hvis han virker forkølet, så kan det også være en god idé, at få lægen til at tjekke hans ører. Han kan godt få mellemørebetændelse, selvom han ikke er ældre end han er, det ses en gang imellem selvom det ikke er så tit:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor