Svar: Nødråb fra en træt mor!

8. juni 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillesøster og hendes søvn:)

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge…

Jeg ser umiddelbart ikke noget problem i, at Molly sover 2 lure i hverdagen og en længere lur midt på dagen, når det er weekend. Det lyder som om, at hun trives med denne skiftende rytme og hun får samlet set den søvn, som hun har behov for. Der er således ikke noget, som du her skal forsøge at lave om på.

Det lyder også som om at hendes puttetidspunkt passer til hende. Hun står tidligt op fra sin middagslur og det er naturligt, at hun derfor er rigtig træt og parat til at sove omkring kl 19, senest 19.30. Det du skal være opmærksom på er, om hun netop fordi hun står op fra luren allerede kl 14, er træt om eftermiddagen og derfor nogle gange når at powernappe lidt når I kører hjem fra dagplejen. Hvis hun falder lidt i søvn på vejen hjem, så kan det faktisk være forklaringen på, at hun vågner allerede kl 04 og tydeligt er frisk. Hvis det er tilfældet, så kan I forsøge om det er muligt at putte hende lidt senere til middagsluren, så hun står lidt senere op og derfor ikke behøver falde i søvn sidst på eftermiddagen bag på cyklen, i bilen eller i barnevognen…

Jeres putteritual lyder meget fint og da hun sover så fint som hun gør både dag og nat, så ser jeg umiddelbart ikke noget problem i, hvis du lige nu vælger at amme hende i søvn. Hvis det kan få hende til at overgive sig til søvnen og hun derefter så sover godt hele natten, så kan det være en god prioritering. Slipper hun selv, og sætter sig op er situationen naturligvis en anden, det er blot for at sige, at hun godt må blive ammet og flyttes mere eller mindre til sin seng, som du beskriver situationen hos jer lige nu. Det samme gælder tidlig morgen - det er her okay at du ammer hende og på den måde får hende til at overgive sig til søvnen. Lige nu må søvnen prioriteres for jer begge.

Virker hun sulten om morgenen kl 04? Hun burde ikke være sulten der, da hun jo hver aften får tykmælk med banan og havregryn. Det lyder som om, at hun spiser godt, det burde sikre hende ekstra mæthed og dermed sikre, at hun ikke vågner op tidligt fordi hun reelt er sulten. Der er altså forskel på om hun søger brystet på grund af tryghed eller på grund af sult… så hvordan dier hun tidlig morgen?

Trygheden kan handle om hendes alder og udvikling. Der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt og ...

Annonce

... det, at hun nu er i dagpleje og møder en masse nye krav i hverdagen, samtidig med at hun er adskilt fra dig, spiller naturligt ind. Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes om natten og derfor vil hun naturligt drømme ekstra meget lige nu. Vores drømme aktivitet er netop størst om morgenen, det er derfor vi ofte kan huske vores mareridt og det kan derfor godt være drømme som vækker hende. Her er det rigtig godt, at du forsøger at være der og hjælpe hende videre i søvnen, som du så fint beskriver, at du også forsøger.

Tiden er på den måde også en vigtig faktor hos jer. Tiden arbejder for jer. Derfor er du lige nu også nødt til at tro på, at i takt med at hun bliver ældre, stærkere motorisk, vænner sig til hverdagen osv. så vil hendes søvn også kunne ændre sig. Det der er vigtigt er, at du forsøger at holde fast i de gode vaner, som I allerede har skabt. At du f.eks. ammer hende max to gange i døgnet, så hun ikke pludselig begynder at søge brystet hver time hele natten igennem. At du står ved hende, holder hænderne på hende, hjælper hende til fysisk ro osv. Du holder fast i dagsrytmen, putte- og spisetider osv. som alt sammen hjælper jer på sigt.

Du kan overveje, om du i stedet for at putte hende i sengen efter amning, kunne lægge dig med hende på madrassen og amme hende der - og så først derefter, når hun sover, flytte hende over i sengen. Jeg er helt med på, at hun i princippet bør følge med i at hun ligger i sin seng og forbinde sin seng med søvn - men lige nu kan hun være to timer om at falde i søvn og det er uhensigtmæssigt for jer begge. Du beskriver en pige, som sover godt, når hun først sover. Derfor kan det være et forsøg værd at amme hende, nå dertil, hvor hun slipper, triller om på siden og sover - og først her flytter du hende så op i tremmesengen med putteklud, beroligende hænder osv. Så hun lærer at sove i løbet af 15 minutter og ikke flere timer…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun er grædt, protesteret og selve putningen ikke har været så rar, så kan det naturligt også spille ind på hendes drømmeaktivitet og dermed opvågning kl 04. Jo mere roligt og trygt hun falder i søvn, jo mere kan man derfor håbe at hun sover bedre hen mod morgenstunden…

Det gør ikke noget, at hun ikke bruger sut. Den kan hun blive uhensigtmæssigt afhængig af og hun lyder ikke til at have et suttebehov - hun søger ikke brystet, for at stille sit suttebehov. Nogle børn bruger ikke sut og det er helt okay:)

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig