Svar: Putning - 19 mdr.

8. juni 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære A

Tak for dit brev :)

Dejilgt at høre fra dig igen. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Det er for det første vigtigt, at du sikrer dig, at jeres datter ikke powernapper på vej hjem, når I henter hende fra vuggestuen. Hvis hun lige når at tage en lille lur sidst på eftermiddagen, så kan det være forklaringen på, hvorfor hun pludselig har så svært ved at sove om aftenen. Det er sådan, at søvn efter kl 16 vil "æde" af nattesøvnen, og har hun brug for søvnen, kan det derfor være bedre, at hun får lov til at sove en længere middagslur - og kommer op før kl 16…

Hendes alder og udvikling spiller ind. Netop i 18-20 måneders alderen vil rigtig mange børn vægre sig mod at skulle sove, ligesom de kan sove meget uroligt og ofte også vågne med skrig om natten. Det handler om, at børn i denne alder begynder at have mere farefornemmelse.

Farefornemmelsen betyder, at hun lige nu oplever verden større og mere farlig - hun klatrer op og finder ud af at hun ikke selv kan komme ned, hun løber, bevæger sig hurtigere omkring og falder, slår hul på knæet osv. Hun oplever modstand fra andre børn, at de tager legetøjet fra hende, skubber til hende, nogle bider måske, og hun møder også modstand fra jer, I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og også om natten.

Alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes, og gør det svært at slippe en dag fyldt med oplevelser. Ligesom drømme aktiviteten lige nu vil være stor. Det er derfor helt naturligt, at hun lige nu har ekstra meget behov for at mærke jer, sikre sig at I ikke går fra hende, sikre sig, at hun ikke lades alene og derfor er det rigtig godt, hvis I kan prioritere at være hos hende, læse bog osv. når hun skal sove, ligesom I også kan tale dagen igennem og på den måde hjælpe hende med at få bearbejdet lidt af sit tankemylder.

Det kan være udmærket at putte hende lidt senere, så I er sikre på, at hun er træt og parat til at sove, når hun bliver puttet. Samtidig skal I så sikre, at hun ikke forlænger sin nattesøvn ved at begynde at sove længere om morgenen eller sove længere midt på dagen. Det er søvnen om aftenen, som stille og roligt skal forlænges.

Men det kan ...

Annonce

... faktisk også være en god idé at bruge det jeg kalder for strygetøj metoden. Det går ud på at du stiller dig på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt at du står et sted, hvor hun kan se dig, og hvor du kan se hende. I skal have kontakt og hun skal ikke behøve rejse sig op i sengen, for at se om du er der.

Du skal putte hende ligesom du gør nu, med historie osv. Og du må faktisk også meget gerne tilbyde hende en godnatgrød, så rutinen om aftenen ser således ud:

Aftensmad 17.30-18, bad, gøres klar til natten. Tilbydes godnatgrød ca kl 19-19.30, sammen med en kop mælk. Får børstet tænder, puttes ca. 19.30-20 med godnathistorie, snak om dagen osv. Og så stiller du dig i nærheden, så hun kan se dig og derved ikke oplever, at du går. Samtidig med at du viser hende, at du har noget praktisk at lave, når hun skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det at lave noget praktisk som at stryge tøj eller lægge tøj sammen signalerer at der ikke er noget spændende nu. Og her kan det sagtens spille ind af far og morfar er hjemme igen. Hun vil naturligt godt kunne føle, at når hun skal sove, så sidder I og hygger jer i stuen og det vil hun naturligt være en del af. Hun vil ikke ligge for sig selv. Derfor er det vigtigt at I får signaleret, at der ikke sker noget hyggeligt og at der ikke er noget hun går glip af - og derfor vigtigt, at du laver noget kedeligt i nærheden.

Du må gerne snakke med hende og hun kan kalde på dig "Moaaar?!" og du kan svare og betrygge "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", "Ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende. Samtidig med at du sender et signal til hende om, at du ikke sidder og venter på, at hun skal sove. Du betrygger og beroliger og lader hende mærke, at du stadig er der, du gør hende tryg :)

Denne metode kan så stille og roligt udvides på den måde, at du begynder at gå lidt til og fra. Du kan f.eks sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", så går du og kommer tilbage med endnu en bluse der skal stryges. På den måde lærer hun at hun godt kan ligge alene og hun bekræftes i, at du ikke forsvinder, du går blot kortvarigt og du kommer tilbage, som du har lovet. Igen er hun helt tryg ved situationen og okay med at du går…

Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os