Putning - 19 mdr.

8. juni 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Putning - 19 mdr.

Kære Helen

Jeg kunne godt bruge et godt råd angående putning af min datter. Hun er 19 mdr og rigtig glad med krudt i måsen. Hun trives rigtig godt i vuggestuen. Men putningen er virkelig kørt af sporet på det sidste.

Indtil for ca. 3 uger siden gik det fint. En aften kunne se nogenlunde sådan her ud:
- Aftensmad ca. kl 17.30-18
- Nogle gange bad
- Lidt børne tv
- Kl 19: ren ble, nattøj, børste tænder
- 3 godnathistorier i sengen (vi samsover)
- kl ca. 19.30: vi lægger os sammen ned i sengen, hvorefter hun sover indenfor 15-30 min.

Men det sidste stykke tid har putningen resulteret i et af disse tre muligheder:

- Hun virker træt når vi sætter os ind og mens vi læser. Men så snart vi skal til at lægge os ned liver hun helt op og karter rundt i sengen. Nogle gange har hun efter et stykke tid lige skulle tjekke om det er ok at slå mor. Jeg reagerer med det samme, og sige NEJ! Det er ikke iorden. Hvorefter hun begynder at græde. Dette fortsætter utallige gange.

- Hun virker træt når vi sætter os ind og mens vi læser. Men så snart vi skal til at lægge os ned begynder hun at protestere, hvilket eskallerer til vild ...

Annonce

... gråd og skrig (ørepropper er nødvendige!). Hun prøver konstant at forlade sengen. Når jeg forhindrer det, bliver det endnu værre, og mit hjerte brister. Igennem det hele taler jeg til hende, og siger nåår, shhhh, sååå, mor kan godt forstå det er frustrerende, mor elsker dig, det er ok at have det sådan etc. etc. Ind imellem har jeg givet op, og taget hende ud af soveværelset.

- Vi holder hende oppe til sent, for at være sikre på at hun er træt. Dette plejer at resultere i rolig putning.

Ingen af løsningerne virker særligt holdbare. Og det er virkelig hårdt, at putningen hver aften tager flere timer, og er så hjerteskærende.

Det skal siges, at både min mand og min far (som bor hos os) rejser en del. De er typisk væk i et par uger af gangen. Så måske det også har en indflydelse. Det har været slemt siden min mand kom hjem sidste gang, men det startede faktisk et par dagen inden han kom hjem, så jeg kan ikke regne ud om det er forbundet.

Jeg håber du kan hjælpe, for jeg synes virkelig det er synd for min datter, at hun skal afslutte dagene på den måde. og jeg synes bestemt også det er synd for mig.

Med venlig hilsen
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre