Brev:
Putning - 19 mdr.
8. juni 2015
Alder:
19 mdr.
Putning - 19 mdr.
Kære Helen
Jeg kunne godt bruge et godt råd angående putning af min datter. Hun er 19 mdr og rigtig glad med krudt i måsen. Hun trives rigtig godt i vuggestuen. Men putningen er virkelig kørt af sporet på det sidste.
Indtil for ca. 3 uger siden gik det fint. En aften kunne se nogenlunde sådan her ud:
- Aftensmad ca. kl 17.30-18
- Nogle gange bad
- Lidt børne tv
- Kl 19: ren ble, nattøj, børste tænder
- 3 godnathistorier i sengen (vi samsover)
- kl ca. 19.30: vi lægger os sammen ned i sengen, hvorefter hun sover indenfor 15-30 min.
Men det sidste stykke tid har putningen resulteret i et af disse tre muligheder:
- Hun virker træt når vi sætter os ind og mens vi læser. Men så snart vi skal til at lægge os ned liver hun helt op og karter rundt i sengen. Nogle gange har hun efter et stykke tid lige skulle tjekke om det er ok at slå mor. Jeg reagerer med det samme, og sige NEJ! Det er ikke iorden. Hvorefter hun begynder at græde. Dette fortsætter utallige gange.
- Hun virker træt når vi sætter os ind og mens vi læser. Men så snart vi skal til at lægge os ned begynder hun at protestere, hvilket eskallerer til vild gråd og skrig (ørepropper er nødvendige!). Hun prøver konstant at forlade sengen. Når jeg forhindrer det, bliver det endnu værre, og mit hjerte brister. Igennem det hele taler jeg til hende, og siger nåår, shhhh, sååå, mor kan godt forstå det er frustrerende, mor elsker dig, det er ok at have det sådan etc. etc. Ind imellem har jeg givet op, og taget hende ud af soveværelset.
- Vi holder hende oppe til sent, for at være sikre på at hun er træt. Dette plejer at resultere i rolig putning.
Ingen af løsningerne virker særligt holdbare. Og det er virkelig hårdt, at putningen hver aften tager flere timer, og er så hjerteskærende.
Det skal siges, at både min mand og min far (som bor hos os) rejser en del. De er typisk væk i et par uger af gangen. Så måske det også har en indflydelse. Det har været slemt siden min mand kom hjem sidste gang, men det startede faktisk et par dagen inden han kom hjem, så jeg kan ikke regne ud om det er forbundet.
Jeg håber du kan hjælpe, for jeg synes virkelig det er synd for min datter, at hun skal afslutte dagene på den måde. og jeg synes bestemt også det er synd for mig.
Med venlig hilsen
A