Svar: Søvn udfordring
6. juni 2015
Alder:
9 mdr.
Kære trætte familie
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Der er ingen tvivl om, at alder og udvikling spiller ind hos jer. Separationsfasen, som du selv nævner, har helt sikkert betydning - den giver stor mental uro, masser af drømmeaktivitet og også behov for på den ene side at have jer nær, mærke jer og være fysisk tæt - og på den anden side ikke ville jer, skubbe jer væk, når I forsøger at trøste og berolige…
Motorisk er jeres dreng rigtig godt igang, og det betyder at han øver sig - både om dagen, og også om natten. Han har svært ved at finde fysisk ro, han har en rastløshed i kroppen, som gør at det er rigtig svært at ligge stille. Og han får sig om natten rejst op eller lægger sig måske op i kravlestilling, hvor han ligger og vugger frem og tilbage (det kaldes headbanging), han kan ikke selv finde ud af at blive lagt rigtig igen og har har brug for jeres hjælp til lige at blive lagt rigtigt ned igen, få dynen på, mærke en beroligende hånd osv. Alt sammen alder og udvikling og dermed en periode, som I et eller andet sted skal igennem…
Men, så får jeg også på fornemmelsen, at jeres dreng måske er uhensigtsmæssig afhængig af jeres favn og/eller brystet, for at kunne sove. Han ammes før middagslur, før putningen om aftenen, før natten og tidlig morgen og det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde at skære ned for disse amninger. Lige nu vil det være fint hvis han ammes 3 gange i døgnet f.eks. før middagslur, aften og sen aften, så amningen tidlig morgen forsvinder. Og når han bliver 10 måneder, vil det faktisk være rigtig godt, hvis du kan nøjes med at amme ham 2 gange i døgnet. Det kan være før middagslur og aften eller aften og sen aften, så det er amningen om dagen der forsvinder.
Han skal fortsat have sin mælk, men ikke falde i søvn med brystet, og det er vigtigt, at I nu arbejder på at putte ham i seng lige der, hvor han registrerer at han faktisk puttes i sengen, men er træt nok til at falde i søvn ved at I er der, holder hænderne beroligende på ham osv. Så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
Det samme, hvis han falder i søvn i jeres favn, vugges og beroliges i jeres arme. Ikke nødvendigvis med brystet, måske blot med en sut - han bør flyttes ned i sengen, før han sover helt, så han registrerer at han puttes i sin seng.
Det kan sammenligned med at mor f.eks. falder i søvn ved siden af far om aftenen. Vi vågner alle sammen 10-15-20 gange i løbet af en nat, strækker os, vender os om på den anden side, sparker dynen af, tager dynen på osv. - og putter os ind til vores partner…. Hvad hvis han pludselig ikke er der. Hvis I går i seng, du vågner om natten og din mand er væk. Hvad ville der så ske? Du ville ikke kunne sove, men ville naturligt vågne op, kalde på ham, og hvis han ikke kom med det samme, så ville du kalde endnu mere. Du ville ende med at rejse dig op, lede efter ham og ville først falde til ro og sove videre, når du havde fundet ham igen.
Hvis jeres dreng ikke forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove, men derimod forbinder det at falde i søvn med at få bryst eller være i favn, så vil han naturligt søge dette igen og igen, når han vågner om natten. Og først, når han ser jer, ser at I er der, måske lige kommer op og får et lille kram, mærker at I er tilbage, så kan han roligt sove videre. Og det kan være forklaringen på at han netop vågner op, står op og venter på dig, når du kommer ind til ham.
Nogle gange er det som sagt en periode, og han lærer det hen af vejen, fordi han bliver mere og mere bevidst. Andre gange kan det være nødvendigt at tage ham ind i soveværelset og koble hans seng til jeres seng. Når sengene er koblet sammen, så giver det netop mulighed for, at han kan ligge i sin egen seng og lære at sove i den, og du kan så lægge hænderne på ham, lade ham mærke at du stadig er der, berolige med lidt ord "sshh-sshh" osv. så han kan høre dig - og dermed kan du betrygge ham og hjælpe ham videre i søvnen, før han når at vågne for meget op. Har han brug for at få din nærhed og favn lige nu, kan han også kravle ud af sin seng og putte sig ind til dig og dermed sove videre - uden at du vågner for meget af det.
Andre forældre vælger at bibeholde rutinen med at putte i egen seng på eget værelse, men lægger så en madras ind på børneværelset, hvor mor eller far så sover. Netop for med det samme at kunne berolige, betrygge, vise at man er der og holde fast i at det er sengetid, og jeres dreng kan roligt sove videre i sin seng, lidt på afstand af jer:)
Godnatgrøden er god i forhold til at du nu skal trappe ud af amningerne..:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer.
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske