Søvn udfordring

6. juni 2015

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn udfordring

Hej Helen.

Jeg har søgt i din brevkasse, men kan ikke finde en problematik/svar der passer helt til vores situation. Nedenstående er vendt med egen sundhedsplejerske der ikke har kunne hjælpe. Derfor skriver jeg nu til dig.

Vores udfordring er, at vores søn fra den 21.08.14 (9,5 mdr) er vågnet 1-2 x i timen hver nat i 2,5 mdr nu. Til at starte med tilskrev vi det tænder, seperationsfasen, udvikling mm. Men nu kan vi ikke tro det længere. Det kan da ikke være rigtigt at søvnen skal være så dårlig så længe i træk?

Lidt Info om vores søn:
- MEGET aktiv dreng der kravler rundt og rejser sig op af alt. Der skal hele tiden ske noget.
- 74 cm lang og vejer 10,5 kg
- Har 4 tænder ingen nye på vej.
- Blev født 10 dage over tid, hvilket resulterede i grønt fostervand og fødsel med kop.
- Kom til kiropraktor som spæd gr skævhed i ryg/hofte (skæv baldefuge øverste del) efter fødsel og derfor mavesmerter. Færdigbehandlet.
- Ørene er tjekket.
- Afføring 3-4 x dagligt
- Våde bleer 4-5 x dagligt

Lidt info om søvnen:
- Længste søvnstræk i 9 mdr har været 3-4 t.
- Sover lige nu på eget værelse men alle søvn scenarier er afprøvet. (Samsovning i vores seng, sovet i egen tremmeseng men op af min side, egen seng i vores soveværelse mm.)
- Prøver at trække den når han giver lyd fra sig om natten for at se om hans selv kan falde i søvn. Men han bliver altid meget ked af det, ...

Annonce

... hvis jeg ikke kommer og hjælper.
- Sidder eller står altid op i sengen med åbne øjne når jeg kommer ind, ked af det.
- Han giver ofte tegn til at vil op ved at tage armene op, men bliver ofte meget ked af det og prøver at komme væk fra os hvis vi tager ham op. Derfor forsøges det altid først at trøste imens han er i sin seng.
- For det meste skal han bare lige lægges ned og puttes og falder så hurtigt i søvn.
- Der er ikke altid han får sutten i løbet af natten kun hvis han er meget ked.
- Vi har samme putteritual hver aften med stille musik, massage og amning.

Døgnrytme:
06.00 Vågner og vi står op
07.00 Morgenmad (Havregrød og frugt i hånden)
09.00 Frugt og skorpe/bolle m smør og ost
09.30 Formiddagslur (gennemsnitlig 1 t)
11.30 Frokost (Rugbrød m div. pålæg supl. med øllebrød og råkost)
13.00 Ammes og puttes til middagslur (sover gennemsnitlig 1.5 t)
15.30 Forskellig grød og frugt.
18.00 Aftensmad (Familiens mad i det omfang han kan - supl. Evt.)
19.00 Ammes og puttes
22/23 Ammes
23-05 Vågner 1-2 x i timen
05.00 Ammes

Lurene tages fortrinsvis i barnevognen men vi er begyndt at putte oftere i tremmesengen. da han ofte vil sove på siden eller maven og selen i barnevognen forhindrer ham i dette.
Vi har forsøgt med godnat grød uden effekt.

Hvad kan vi gøre for at skabe en bedre nat for os alle?
På forhånd tak.

Med venlig hilsen
En træt familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder