Svar: Søvn og flaske
3. juni 2015
Alder:
22 mdr.
Kære M
Tak for dit brev :)
Jeg anbefaler normalt ikke at man fortynder modermælkserstatning… men derimod at du skærer mængden af mælk ned, så han får mindre og mindre. Og det er dette jeg vil anbefale dig at gøre.
Det er ikke et spørgsmål om, at din dreng nu skal have vand i stedet. Det er et spørgsmål om, at han nu lærer at sove uden at få en masse væske i maven. Derfor skal mængden af mælk skrues langsomt ned, så han får mindre og mindre af gangen. Det betyder, at hvis du lige nu giver ham 120 ml, så skærer du ned til 100 ml, så 80, så 60 og så måske går over til at give ham mælk af en kop i stedet. Så han en overgang stadig får lidt mælk, men ikke længere af flasken.
Derudover vil det være rigtig godt, at du sikrer ham lidt ekstra mæthed og ro i maven ved at tilbyde ham en godnatgrød. Den skal være en del af hans putteritual og serveres lige før han skal sove. Han kan altså sidde ved middagsbordet og spise sin grød, få lidt lun mælk af en kop og derefter få børstet tænder og så skal han sove. Lige nu får han så også flasken, men den trappes mere og mere ud.
Samtidig med at du putter ham, så indfører du et ritual, hvor du læser historie. Han ligger i sin seng, du viser ham billeder, læser højt osv. så det er trygt og dejligt at skulle sove. Han må også meget gerne have en putteklud, godnatbamse osv. Hvis han ikke forstår at det er sovetid og tror at I skal lege, så putter du ham måske lidt for tidligt - prøv at putte ham en halv time senere og se om det vil gøre en forskel. Et bad om aftenen, efter aftensmaden, kan også være med til at give fysisk ro - hvis badet ligger godt en time før han puttes. Det vil sige at en aftenrytme kan se således ud:
Aften 18: Aftensmad, familiemad, børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød ved middagsbordet ca. 19.45, lidt lun mælk af en kop. Får børstet tænder.
Puttes i seng med godnathistorie, bamse, du sidder der, læser, holder i hånden osv. ca. kl 20, når han tydeligt viser sig parat til at sove.
Det er altid bedst, hvis du gradvist kan stoppe flasken og få et andet nyt og bedre ritual introduceret. Så det nye ritual tager mere og mere over og flasken bliver mindre og mindre interessant. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne det trygge og nære fra ham, men handler i stedet om, at give ham noget nyt, som er ligeså trygt og dejligt. At lave en kold tyrker, betyder at du fjerner flasken uden at give ham noget igen, uden at erstatte med et nyt tryghedsgivende ritual. Og et eller andet sted er det jo ikke helt fair, da du jo selv har introduceret flasken for ham og lært ham, at det er sådan hans ritual skal være… Derfor er det bedst, hvis han kan være med i beslutningen og processen om, at flasken skal stoppes...
Men hvis alt dette ikke virker, så kan det være nødvendigt, at du gør kort proces og slutter flasken - jeg har tidligere skrevet til dig om at introducere begrebet "slut", og det skal du indføre nu. Du skal vise ham, at flasken er i stykker, at den ikke dur mere, at den ikke virker - og sige slut. Du må smide flaskesutterne ud, og du må lade være med at købe nye - og så skal du naturligvis være der for ham, når han bliver ked af det. Tilbyde ham lidt at drikke, hvis han er tørstig, sidde med ham, trøste og berolige, hjælpe ham med at acceptere det. Rumme det og være der, omsorgsfuld og nærværende. Han skal måske undvære sin flaske, men han skal ikke undvære sin mor, sin bamse, sin godnathistorie, sin tryghed, ro og nærhed…
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske