Svar: Søvn og flaske

3. juni 2015

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev :)

Jeg anbefaler normalt ikke at man fortynder modermælkserstatning… men derimod at du skærer mængden af mælk ned, så han får mindre og mindre. Og det er dette jeg vil anbefale dig at gøre.

Det er ikke et spørgsmål om, at din dreng nu skal have vand i stedet. Det er et spørgsmål om, at han nu lærer at sove uden at få en masse væske i maven. Derfor skal mængden af mælk skrues langsomt ned, så han får mindre og mindre af gangen. Det betyder, at hvis du lige nu giver ham 120 ml, så skærer du ned til 100 ml, så 80, så 60 og så måske går over til at give ham mælk af en kop i stedet. Så han en overgang stadig får lidt mælk, men ikke længere af flasken.

Derudover vil det være rigtig godt, at du sikrer ham lidt ekstra mæthed og ro i maven ved at tilbyde ham en godnatgrød. Den skal være en del af hans putteritual og serveres lige før han skal sove. Han kan altså sidde ved middagsbordet og spise sin grød, få lidt lun mælk af en kop og derefter få børstet tænder og så skal han sove. Lige nu får han så også flasken, men den trappes mere og mere ud.

Samtidig med at du putter ham, så indfører du et ritual, hvor du læser historie. Han ligger i sin seng, du viser ham billeder, læser højt osv. så det er trygt og dejligt at skulle sove. Han må også meget gerne have en putteklud, godnatbamse osv. Hvis han ikke forstår at det er sovetid og tror at I skal lege, så putter du ham måske lidt for tidligt - prøv at putte ham en halv time senere og se om det vil gøre en forskel. Et bad om aftenen, efter aftensmaden, kan også være med til at give fysisk ro - hvis badet ligger godt en time før han puttes. Det vil sige at en aftenrytme kan se således ud:

Aften 18: Aftensmad, familiemad, børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af ...

Annonce

... kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes godnatgrød ved middagsbordet ca. 19.45, lidt lun mælk af en kop. Får børstet tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes i seng med godnathistorie, bamse, du sidder der, læser, holder i hånden osv. ca. kl 20, når han tydeligt viser sig parat til at sove.

Det er altid bedst, hvis du gradvist kan stoppe flasken og få et andet nyt og bedre ritual introduceret. Så det nye ritual tager mere og mere over og flasken bliver mindre og mindre interessant. Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne det trygge og nære fra ham, men handler i stedet om, at give ham noget nyt, som er ligeså trygt og dejligt. At lave en kold tyrker, betyder at du fjerner flasken uden at give ham noget igen, uden at erstatte med et nyt tryghedsgivende ritual. Og et eller andet sted er det jo ikke helt fair, da du jo selv har introduceret flasken for ham og lært ham, at det er sådan hans ritual skal være… Derfor er det bedst, hvis han kan være med i beslutningen og processen om, at flasken skal stoppes...

Men hvis alt dette ikke virker, så kan det være nødvendigt, at du gør kort proces og slutter flasken - jeg har tidligere skrevet til dig om at introducere begrebet "slut", og det skal du indføre nu. Du skal vise ham, at flasken er i stykker, at den ikke dur mere, at den ikke virker - og sige slut. Du må smide flaskesutterne ud, og du må lade være med at købe nye - og så skal du naturligvis være der for ham, når han bliver ked af det. Tilbyde ham lidt at drikke, hvis han er tørstig, sidde med ham, trøste og berolige, hjælpe ham med at acceptere det. Rumme det og være der, omsorgsfuld og nærværende. Han skal måske undvære sin flaske, men han skal ikke undvære sin mor, sin bamse, sin godnathistorie, sin tryghed, ro og nærhed…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder