Svar: 8 mdr. og sover uroligt

2. juni 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Malou

Tak for dit brev :)

Når børn pludselig vågner med gråd og tydeligt har svært ved at finde ro, så skal man altid overveje, om det skyldes smerter og sygdom. Jeres datter kan f.eks. have ondt i ørerne, og hun kan også have ondt for tænder - og det er naturligvis vigtigt at udelukke dette.

Der kan dog også godt være tale om voldsom drømmeaktivitet. Hun er sandsynligvis rigtig godt igang både motorisk og mentalt, og alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover. Det betyder at hun lige nu drømmer rigtig meget og derfor kan vågne med gråd, simpelthen på grund af drømme. Det at hun skubber jer væk, har svært ved at lade sig trøste, kunne godt tyde på dette, fordi hun lyder til stadig at sove, og det lyder som om, at I bliver en del af drømmen. Hvis hun var vågen ville hun sandsynligvis lade sig trøste af jer…

Hun er i separationsfasen og det betyder at hun øver sig i at adskille sig fra jer. For at kunne dette, så er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til. Derfor vil man i denne alder godt kunne opleve, at hun på den ene side vil op, klynger sig til jer, vil putte lidt mere og på den anden side skubber jer væk, hun vil selv og ligeså snart hun er kommet op i favn, så vil hun ned igen. Hendes alder og den udvikling hun går igennem lige nu kan altså også spille ind på hendes reaktioner om natten.

Det er her vigtigt, at I giver hende den nærhed og tryghed, som hun viser behov for og hvis hun lige nu har brug for at falde i søvn med dig i hånden eller lignende ved siden af dig i din seng, så er det helt okay. Nogle gange kan det faktisk være en god idé at koble tremmesengen til forældresengen, altså fjerne den ene side af tremmesengen og sætte jeres senge sammen, naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde får du mulighed for at ligge ved siden af hende, når hun skal sove. Du kan lægge en beroligende hånd på hende, så hun kan mærke, at du er der, og hun lærer samtidig at falde i søvn i sin egen seng og forbinder den med stedet, hvor hun skal sove. Har hun om natten brug for din nærhed, kan hun kravle ud og putte sig ind til dig.

Hun vil naturligt på grund af sin alder og udvikling godt kunne søge brystet ekstra om natten og det vil være passende med 3 amninger nu. Jeg anbefaler normalt at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Derudover kan det være en rigtig god idé, hvis du nu begynder at indføre en godnatgrød. Det at få en grød, som en fast del af putteritualet giver en god ro i maven og det kan gøre, at hun lettere kan slappe af. Grøden bør serveres efter et bad og det vil være rigtig godt, hvis du nu forsøger at indføre en rytme, hvor hun får et bad hver aften - og derefter får grød, bliver ammet og puttet. Badet kan også gøre, at hun ikke sover helt så tidligt, men måske først bliver puttet omkring kl 20, hvorefter hun så måske vil kunne sove mere roligt til omkring midnat og der så blive ammet igen.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres også gerne med kogte stykker grøntsager, frikadelle, pasta osv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion frugtgrød eller frugtmos med lidt mme på, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Større stykker at sidde med i hånden og små hapsere. Mad der smager af noget. Kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop

Kommer ...

Annonce

... i bad, frotteres rigtig godt med håndklædet, smøres med creme og hvad hun ellers har behov for.

Tilbydes en godnatgrød, vand af kop. Får børstet tænder (hvis hun har tænder:)).

Ammes og puttes til natten ca 19.45-20..

Sen aften 23-01: Ammes x 1, når hun vågner og melder sig selv. Prøv om du her kan holde dig vågen til at amme hende godt fra begge bryster, så hun er fyldt rigtig godt op og put hende så evt. tilbage i egen seng igen, hvor hun så skal sove videre til næste morgen tidlig uden at få mælk. Sengen evt, koblet til din seng, så du stadig kan berolige hende med dine hænder, men uden at du behøver stå op, og uden at du skal vugge hende eller lignende i din favn.

Når hun vågner og søger brystet kl 04, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at trappe ud af denne amning, så hun her ammes mindre og mindre og til sidst lærer at undvære. Det kan du gøre ved at starte med at tilbyde hende brystet og så stille og roligt lirke brystet ud. Hun får brystet, falder til ro og så forsøger du at lirke brystet ud af munden på hende, samtidig med at du har hende ved siden af dig, beroliger, betrygger, har hænderne på hende, kærtegner osv. Så hun hele tiden kan mærke, at du er der, men så det er brystet, som fjernes mere og mere.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Pas også på med sutten. Ligesom hun skal lære at sove uden bryst i munden, så er det vigtigt at hun også lærer at sove, uden at hun behøver sutten i munden, hver gang hun vågner. Det kunne godt lyde som om, at hun måske også har det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.

Når hun sover, så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemusklen, og sutten falder ud. Når hun skifter mellem de forskellige søvnstadier, så registrerer hun at alt var, som da hun faldt i søvn og registrerer her at sutten mangler. Hvis hun så har lært, at hver gang hun klynker, så kommer du og putter sutten i munden på hende, så vil hun naturligt vågne op, klynke og først falde til ro, når du har givet hende sutten. Derfor skal du ind til hende flere gange i løbet af aftenen og også give hende sutten mange gange i løbet af natten. Det er derfor vigtigt, at hun lærer at komme videre i søvnen uden at hun får sut i munden hver gang… og derfor skal du her forsøge at berolige og betrygge hende, hjælpe hende videre med kærtegn, nærhed, holde dine hænder på hende osv. Igen kan det være en fordel at jeres senge er koblet sammen, så hun hele tiden kan mærke dig, og så det igen er din nærhed, uden at du behøver tage hende op og uden at hun skal have noget i munden, som hjælper hende videre…

Det lyder som om, at hun egentlig godt kan sove uden brystet, fordi det er far som putter hende, når hun først er ammet om aftenen - men måske reagerer hun på dette skift. Nogle gange kan det være svært for børn i denne alder, hvis putteritualet er opdelt i to. At skulle sove er jo altid forbundet med adskillelse fra forældrene, så når du f.eks. starter med at amme i stuen og far så tager over og putter hende, så kan det nogle gange forstærke følelsen af at hun kommer til at mangle dig, at hun mangler brystet… Og dermed kan behovet for mor øges ekstra. Nogle gange går det rigtig godt, at I deler det op på denne måde, men andre gange fungerer det ikke og det kan være bedre, at du ammer hende og putter hende direkte fra din favn og ned, hvor hun skal sove, eller at du lægger dig og ammer hende og hun så slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover...

Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om hendes alder og de søvnudfordringer denne alder giver og hvordan du kan hjælpe hende til en god søvn:)

Jeg håber du kan bruge nogle af mine overvejelser videre og har fået lidt idé om, hvad du/I måske kan ændre på og hvordan I kan hjælpe hinanden lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin