Svar: Leve og ikke bare overleve

2. juni 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev : ) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres dreng er motorisk meget fremmelig - kravlede da han var 6 måneder og begynder nu i en alder af 8 måneder at rejse sig og gå rundt ved tingene. Det betyder at han nu undersøger verden mere og mere på egen hånd. Det er rigtig dejligt og det skal I naturligvis nyde! Men, det er også sådan, at de børn der motorisk er meget hurtige, ofte sover rigtig dårligt. Han oplever jo verden meget stor, fordi han kan bevæge sig mere og mere rundt og får derfor også rigtig mange stimuli, som han mentalt har ekstra svært ved at kapere, netop fordi han ikke er ældre end han er.

Det betyder, at han har en meget stor motorisk uro - hans krop er i bevægelse både om dagen, hvor han øver sig, men også om natten, hvor han skal sove. Det er rigtig svært for ham at finde fysisk ro, når han skal overgive sig til søvnen og det er også rigtig svært at ligge stille om natten, hvor han sover. Han får sig lagt i mange stillinger, som han har svært ved at komme væk fra og hvor han derfor søger din hjælp til at mærke roen og afhjælpe rastløsheden, som han føler i kroppen.

Samtidig har han også en stor mental uro, en masse drømmeaktivitet, fordi alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover. Det betyder at han om natten kan ligge og småsnakke, ligge og smågræde, nogle gange også ligge og grine, alt sammen fordi han bearbejder dagens oplevelser. Så hos jer foregår der altså en masse aktivitet både fysisk og mentalt - det er normalt, men hårdt!

Det positive er, at det stopper igen - og hos de fleste falder der mere ro over tingene, når de begynder at kunne gå mere stabilt omkring - men hvornår det så er, kan jo være svært at vide :)

Hos jer har den store mentale og fysiske uro gjort, at jeres dreng har søgt brystet ekstra. Det er naturligt, fordi netop amningen er tryghed. Det er det nære, det tætte. Han falder til ro, får koblet fra og kan naturligt bedre sove med brystet - MEN det har hos jer medført, at jeres dreng nu har fået et søvnassociationsproblem.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er afhængig af at få bryst og i løbet af natten er han ved at blive afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen. Og han er afhængig af din favn.

Det er stadig vigtigt at han bliver ammet, så han får sin mælk og ikke er sulten. Det er rigtig vigtigt at han få mad og væske nok dagen igennem for at sove godt om natten. Men det er rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn ved brystet. Løsningen er ikke nødvendigvis at give flaske, for den kan være en lige så forkert søvnassociation som brystet - her er ikke rigtig nogen forskel. Så du kan give ham mælk ved at amme ham eller give ham flaske, men derefter skal han så lære at sove uden at have noget i munden. Og han skal lære at falde i søvn i sin egen seng ... Så længe han ligger hos dig i din seng, så vil han søge brystet igen og igen - og falder han i søvn i din seng og du så flytter ham, så vil han blive ked af det og frustreret, fordi han vågner op og registrerer at han nu er et andet sted. Lige så snart du så tager ham op, lægger dig sammen med ham, så er alt som da han faldt i søvn og så sover han trygt videre.

Hvis I vil arbejde på en flaske, kan I godt gøre det. Fordelen ved flasken kan være, at han med den kan blive puttet direkte i sengen og få flasken der, så han på den måde lærer at falde i søvn, der hvor han er puttet og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Fordelen ved flasken er også, at far kan give denne og du således kan komme lidt væk… Men generelt gælder, at uanset om det er flaske eller bryst, så skal han lære at overgive sig tl søvnen, uden at have det i munden. Og lige nu lyder det som om, at han vil blive rigtigt ked af det, hvis du fjerner brystet og erstatter med flaske…

Du har derfor fuldstændig ret i, at både du og din ...

Annonce

... dreng sandsynligvis vil sove bedre, hvis du stopper med at amme - i hvert fald efter noget tid, men det kræver, at han ikke bliver uhensigtsmæssig afhængig af flasken i stedet. Du skal altså overveje, hvordan du gør det - mælken skal han have, men altså lære at sove, lære at overgive sig til søvnen uden at have hverken flaske eller bryst i munden.

I stedet må han lulles til ro, kærtegnes, beroliges med dine hænder, nærhed osv. Det kan nogle gange godt være en idé at putte ham i barnevognen, hvis han generelt sover der og han så kan lære at sove uden bryst eller flaske. MEN igen, så er det ikke nogen god idé, hvis du så i stedet vænner ham til at skulle trilles om natten, for at kunne sove.

Du kan også købe brio bedrockers, så hans tremmeseng kan vippes, ligesom du også kan sætte dig og hoppe på en bold - men igen - det handler ikke om, at han skal lære at hoppe eller vippe for at sove. Du skal som udgangspunkt lærer ham at sove uden bryst i munden og med så lidt aktivitet fra din side som muligt.

Det vil være relevant med 3 amninger i døgnet og jeg vil umiddelbart anbefale at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Amningen om dagen kan godt give ham lidt af den ekstra nærhed, som han naturligt søger og det kan være med til at gøre, at behovet måske bliver lidt mindre om natten… Amningen aften, før han puttes, her kan du lægge dig og amme ham i din seng, men du skal forsøge at fjerne brystet før han sover helt. Lige nu ammes han til han sover dybt og flyttes til sin seng - og det skal han ikke.

Du skal prøve at lirke brystet ud af munden på ham, får han er helt færdig, så han oplever at slippe brystet og blot være tæt med dig. Han vil naturligt søge brystet igen og igen, og det skal du så give ham, men du skal blive ved med at trække brystet ud af munden på ham, så han lærer at sove uden at han behøver det i munden. Du skal gerne nå dertil, hvor du ammer ham, han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Sen aften kan du så amme ham igen og herefter skal han sove uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Det kan nogle gange være nødvendigt at far tager over her, fordi far ikke lugter af mælk og ikke forbindes med amning - og du kan evt. sove i et andet rum, indtil jeres dreng har lært at sove med fars nærhed, tryghed og uden mælk…

Alternativt kan du arbejde på at du ammer ham og putter ham i hans seng, lige der, hvor han næsten sover, men dog stadig når at registrere, at det er sengen han ligger i og at brystet er væk. Det betyder at du sandsynligvis skal putte ham lidt senere end du gør lige nu. Og det vil samtidig også ofte være en god idé, hvis du kan tilbyde ham en godnatgrød, som en fast del af hans putteritual. Han lyder ikke til at være glad for skemad, men prøv om en grød om aftenen alligevel kan accepteres. Alternativet kan være, at du giver ham en banan. Herefter børster I så tænder og så går I på værelset, hvor han ammes og flyttes over i sin seng, du står ved ham, beroliger, betrygger, holder hænderne på ham og hjælper ham med at sove, der hvor du ønsker han skal lære at sove:)

Og så vil jeg også lige sende dig en dagsplan:

Morgen 7: Havregrød, eller brød, frugt, vand af kop.

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også gerne moset mad. Kartofler kan moses med sovs og gives med gaffel og frikadellen spises i små stykker :) Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten. Badet kan hjælpe til fysisk ro, hvis det ligger godt en time før putning.

Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Og hvis han slet ikke vil acceptere grød, så prøv med en banan. Vand af kop. Får herefter børstet tænder.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 24: Ammes (eller flaske) og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad der foregår hos jer:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte