Brev:
Leve og ikke bare overleve
2. juni 2015
Alder:
8 mdr.
Leve og ikke bare overleve
Hej Helen - på forhånd undskyld, hvis det bliver lidt langt...
Hjælp! Og ja, nogle vil nok mene, at det er lidt tuderi. Men efter en måned er jeg virkelig træt! Lillebror er herhjemme 8 måneder nu. Og på mange fronter en nem, skøn og smilende lille dreng. Lige indtil vi når aftenputning og natten. Indtil han var 6 måneder havde vi aldrig set ham efter kl. 18 om aftenen (skrev til dig omkring det tidligere). Så rejste vi til udlandet i en måned, hvor han enten blev ammet i søvn eller kørt i søvn i klapvogn, fordi vi var ude. Trods jetlaggen vendte han sit døgn rundt både over og tilbage uden problemer. Faktisk begyndte han bare at sove til kl. 6-7 og være vågen til kl. 19/20. Så det er jo super! Han er så småt begyndt at bruge sut - på hans vilkår! Men hader stadig flasken og tager den kun nødtvunget. Dvs. Han ammer. Han ammer, fra han kommer i seng til han står op...og tåren i løbet af dagen har jeg lige fjernet.
Han er et meget motorisk dygtigt barn. Han har krydskravlet, siden han var ca 6/7 måneder. Og har i de sidste uger trænet meget intenst at gå rundt langs ting. Han har den sidste måned spist sin mad selv, både i stykker og på ske. Du kan IKKE fodre ham med en ske med succes. Så på mange måder en kløgtig og skøn unge! Du får lige hans døgn rytme:
06:30 - står op med farmand (mens mor får en time mere for at overleve!)
07:00 - morgenmad sammen med søstrene, bestående af brød og frugt, vand af kop
08:30 - 09 sove middagslur i barnevogn. Lagt ud i voksi tæt pakket med sut, rokkes let
Sover ofte ml. 11/2-2 timer.
11:30 - frokost rugbrødshapser med diverse, frugt/grønt (avokado, agurkeindmad), vand i kop
13 - 13:30 middagslur igen i barnevogn med sut, voksi tæt og vippes let, hvis virkelig træt sove uden vip
14:30-15 vågner
15-16 med på hente runde med søstrene i VG og skole
16 - frugt, snacks sammen med søstrene
17:30-18 aftensmad sammen med os...det samme som os.
19 - 20 i seng...og her brister den.
Vi giver nattøj på, han ammes, og hvis han ikke er helt bedøvet, så er det umuligt at få over i seng. Enkelte aftener dratter han til sidst om af udmattelse. Hans bund er sat ned, da han rejser sig op i sengen. Har prøvet at tage siden af og sætte hans seng til vores, men der kravlede han bare ud og røg på gulvet. Vi har prøvet at give ham flaske (både i værelset og nede i stuen). Ingen forskel. Han vil have sin moooooar! og ammes!
Hvis det lykkes os at få ham til ro i hans seng med bare sut og falde i søvn selv, så vågner han igen ca hver 30-60. Minut og først, når han ammes sover han i mere end 1 time. Men han sover ikke mere end maks 2 timer. Når jeg går i seng, tager jeg ham med hen i vores seng. Og så mudrer vi rundt hele natten. Han ammer kun en enkelt gang reelt. Men han søger, roder, piver og kan ikke finde ro. Kl. 05:30 vågner han og her ammes han, og så sover han til kl. 06:30-07.
Jeg burde være hård og lægge ham i hans egen seng. Men jeg er så træt, jeg ikke orker det. Jeg burde kæmpe med, at han skal sove uden bryst. Men jeg har to tøser, der vækkes, når lillebror skriger.
Det er for os ret tydeligt, at han har svært ved at finde ro selv. Selvom han ligger med sutten, bamse eller lignede (min bluse virker heller ikke!). Han rejser sig op i sengen og hyler. Man kan blive nødt til at holde hans krop nede, så han ikke vender rundt og rejser sig. Og efter en time giver enten han op og dratter om, eller jeg giver op og ammer ham i søvn. Svøb er total no go - det virkede med den ældste, så det er også prøvet!
Jeg vil gerne stoppe med at amme. Min krop har brug for ro (der er kun 18 måneder ml. Barn 2 og 3). Jeg tror også, han vil finde noget mere ro, hvis han ikke ammes og kan søge trøst der. Men jeg kan jo ikke stoppe, så længe vi ikke har et alternativ!
Jeg har overvejet, at lade ham sove i barnevognen om aften, mens han bliver vænnet til flaske. Eller evt sidde med ham på en yogabold og hoppe. Et eller andet, der gør at han bliver vippet, som når han sover lur…
Evt sætte noget sengen, som får den til at vippe?
Men er det bare at skyde sig selv i foden?
Hvad gør vi? Jeg er så træt og ør i kroppen, vil så gerne snart sove mere end 3 timer i streg. Og gerne på ryggen uden barn ved siden af eller oven på mig!
Gode råd tages imod kærkommen...hjælp!