Svar: Skal vi arbejde på kun en lur om dagen?
22. maj 2015
Alder:
15 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil når de er mellem 12 og 18 måneder gamle begynde at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen. Og overgangsperiode kan være rigtig svær, for nogle dage vil Frederik måske godt kunne nøjes med en lur, andre dage har han tydeligt behov for to og derfor er I nødt til at være lidt fleksible:)
Det lyder dog som om, at han hovedsageligt stadig trives bedst med to lure og det synes jeg derfor at I fortsat skal tilbyde ham. Han bliver simpelthen for træt og mangler overskud til at møde dagen, alle oplevelserne osv. hvis han ikke får de to afbræk i løbet af dagen.
Du fortæller, at I har forsøgt at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han sover længere om morgenen og her ladet ham sove senere lur i håb om, at han så kunne nøjes med en lur. Det kan være en fin måde at gøre det på, men for Frederik virker det desværre ikke…
Jeg kan også ud af jeres dagsplan se, at Frederik ofte sover sen middagslur og ofte ender med at sove efter kl 16 og det er sådan, at med den alder han har nu, så vil søvn der ligger efter dette tidspunkt "æde" af nattesøvnen. Det betyder at han enten vil blive svær at få til at sove om aftenen, eller at han begynder at få en vågenperiode midt nat - eller vågner meget tidligt om morgenen. Og da han er en lille lærke, som har tendens til at vågne tidligt allerede, så er der ikke grund til at forstærke dette yderligere…
For at sikre ham en rytme med to lure og samtidig arbejde på, at han begynder at sove lidt tidligere i løbet af dagen, så middagsluren rykkes frem og han således kommer op af denne før kl 16, så synes jeg faktisk, at det vil være et forsøg værd at vække ham fra formiddagsluren. Jeg ved godt, at man som udgangspunkt ikke skal vække børn og at han sover, fordi han har brug for det - men det er ikke for at fjerne søvn fra ham, det er for at få ham til at sove på lidt mere hensigsmæssige tidspunkter. Og han skal stadig have to lure - han skal ikke have sin ene lur fjernet. Det er blot formiddagsluren, som nu skal være den korteste lur og middagsluren den længste lur.
Jeg synes derfor, at det vil være et forsøg værd at vække ham om formiddagen, så han ikke sover mere end måske 45-60 minutter. Det giver ham stadig et lille afbræk og han få koblet lidt fra - og så skal han puttes tidligere til middagslur og her må han så gerne sove 1.5-2 timer, hvad han nu viser behov for. Så han samlet sover ca 2.5-3 timer, hvis det er dette han har behov for normalt:) At afkorte hans formiddagslur kan således være bedre end at fjerne den helt og det kan være med til at gøre, at han på sigt måske stille og roligt selv begynder at kunne springe denne over og så i stedet vil sove en længere lur midt på dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 6.30: Havregrød, letmælk af kop.
Afleveres i vuggestue (I må tale med dem om at han stadig tilbydes to lure, men vækkes fra formiddagsluren)
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske 45-60 minutter
Frokost 11-11:30: Varm eller kold mad - kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grønsager, sovs. Vand af kop.
Tilbydes evt. en banan og puttes til middagslur - måske ca kl 13-13.30 og sover her måske 1.5-2 timer
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad - familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Udgangspunktet er mad, som I alle sammen kan spise, almindelige børnevenlige retter.
Kommer i bad, tilbydes godnatgrød og letmælk af kop som nu
Puttes til natten ca kl 20
Med hensyn til de 60 ml på flaske, så er det jo ikke meget han får og I tilbyder jo også mælk af kop sammen med grøden. Det lyder heller ikke som om, at han falder til ro og sover med flasken - men mere som om at han drikker sin mælk og derefter så hopper rundt, leger osv. Så han er på den måde ikke afhængig af sin flaske. Den er en del af hans putteritual og han ved at det er sovetid, når han får den, men han falder ikke i søvn af den…
Mælken omkring han tænder er ikke godt, så han bør komme helt væk fra flasken og spørgsmålet er om I ikke kan få indført et ritual med godnathistorie, puttebamse osv. som så stille og roligt vil tage mere og mere over. Lige nu kan han altså få begge dele, og når flasken så fjernes, så har han stadig det trygge og nære, som han plejer at have. Kan putte sig som han plejer - dog nu uden flasken.
I kan en overgang tilbyde lidt mælk af en kop i stedet og derefter kan han tilbyde vand, hvis han virker til at være tørstig og have brug for lidt at drikke. Men da han jo allerede tilbydes mælk sammen med grøden, så kan det også være, at I blot skal beslutte at det er slut.
Hvis han er meget bevidst om sin flaske og spørger direkte efter den på sin egen måde, så kan I vise ham, at flasken er i stykker. I kan f.eks. fjerne flaskesutten, så han kan se, at flasken ikke virker - og så tilbyde ham et alternativ. I skal her naturligt så rumme den frustration der kommer, når han oplever, at flasken er slut og ikke købe nye flaskesutter...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske