Svar: Søvn og urolig 2,5 uge

17. maj 2015

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og stort tillykke med den lille pige:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer!

Det lyder som om at amningen går fint - du fortæller, at hun tager fint på og at I ikke har haft problemer med amningen de første uger. Det er super godt! Du skal dog være opmærksom på, at nu hvor din mælk er løbet til, så er det vigtigt, at jeres datter får lov til at spise fra et bryst af gangen. Som jeg læser dit brev, så ammer du ofte 10 minutter fra det ene bryst, herefter bøvses hun af, skiftes eller lignende og så ammer du hende 10 minutter fra det modsatte bryst.

Det vil være rigtig godt, hvis du i stedet kunne forsøge at amme hende 20 minutter fra et bryst - eller 17 minutter fra et bryst og 3 minutter fra modsatte bryst… uden at sætte tid på, mere for at forklare det meget firkantet…

I starten skal du lægge lige meget til begge bryster og amme f.eks. 10 minutter på hver side, men når mælken er løbet til, så skal du give fra et bryst af gangen. Det er sådan, at din mælk består af flere dele. Den første del af mælken er meget vandholdig og slukker tørsten. Hvis du malker ud, så ligner det lidt skummetmælk i konsistensen. Efter denne mælk kommer den egentlige mad, som ligner lidt letmælk og tilsidst kommer "fløden", som er den federe mælk.

Hvis din datter dier 10 minutter fra hvert bryst, så er der en risiko for, at hun får for meget af den vandholdige mælk og det giver uro i maven og kortere søvn og behov for at die ekstra hyppigt. Hvis din datter derimod spiser færdig fra et bryst af gangen, så får hun fat i "fløden", som vil give hende en mæthed og en ro i maven og gøre at hun sover lidt længere lure, før hun så vågner og er parat til at spise igen.

Det er super fint og helt rigtigt, at du lader hende spise ved brystet til hun slipper af sig selv. Når hun har spist ved dit bryst her, så tag hende op, prøv om du kan få hende til at bøvse, snak lidt med hende osv. Og prøv så at lægge hende til samme bryst, men i en ny ammestilling. Første gang du lægger hende til, kan du amme i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn. Og når du så lægger hende til igen, så læg hende til i tvillingestillingen, hvor hun ligger med kroppen ud under din arm. Når du lægger hende til samme bryst med to forskellige stillinger, så hjælper du hende til at "tømme" brystet bedre og få den federe mælk med ud.

Nogle gange vil hun herefter falde i søvn og sove lur. Andre gange vil hun være lidt vågen, have lyst til blot at ligge og kikke lidt osv. Her skal du forsøge at følge hendes signaler. Hvis hun ikke falder i søvn med det samme, men har en vågen periode, så kan du før hun så skal sove igen, tilbyde hende toppen af modsatte bryst. Og næste gang hun så vågner, så starter du med at amme hende fra det bryst, hvor hun tog toppen. Hjælper hende med at spise i bund der ved igen at amme hende fra samme bryst evt med to forskellige ammestillinger og først derefter tilbydes så modsatte bryst.

Derudover kan det ofte også hjælpe at svøbe hende. Det at være svøbt vil minde om at ligge i din mave. Når hun bevæger sig, bruger sine arme og ben, så støder ...

Annonce

... hun ind i noget - med nu af et klæde. Det giver hende ro og gør hende tryg, at hun på den måde føler sig omsluttet. Når du putter hende fra din favn og ned, hvor hun skal sove, kan det derfor hjælpe hende, at hun er svøbt. Det gør skiftet mellem favn og ned i lift, sway osv. mindre voldsomt for hende.

Nogle børn har glæde af "livmoderlyd". Det kan være f.eks. hjertelyd. Andre børn har glæde af det man kalder for "hvid støj" eller "hvid lyd". Det er forskellige lydfrekvenser kombineret på en ensartet måde. Da hvid støj er en ensartet blanding af lyde, indeholder hvid støj ikke nogen pludselige skarpe eller afbrudte lyde. Idéen er at skabe en konstant lyd, som når vi står med den lille i armene og hvisker shh, shh, shh... - ubevidst laver man her en hvid lyd eller hvid støj. Du kan købe CD´er, downloade forskellige lyde, der kan berolige babyer. Du kan også købe en Doo Doo bamse osv. som kan afspille livmoderlyd. Der findes mange muligheder. Nogle har glæde af at tænde for støvsugeren og stille den i nærheden…

En putteklud der dufter af dig og mors mælk kan nogle gange have god effekt. Du kan sove med en klud, bruge den når du ammer og så lade den følge med jeres datter ned, hvor hun skal sove. På den måde kan hun dufte, at du stadig er der og det kan have en beroligende effekt.

Det kan også hjælpe jer at kende lidt til jeres datters bevidsthedsstadier. Små børn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre, lege, spise osv.

Stille årvågenhed: Er der hvor jeres datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, hun følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller på den måde, at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.

Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke, at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig.

Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. (Tegnene på døsighed, kan I også se lige der, hvor hun er ved at vågne lidt op fra en lur). Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.

I kan læse meget mere i min bog "Helens bog om børn og søvn" :)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie, og jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor