Brev:
Søvn og urolig 2,5 uge
17. maj 2015
Alder:
0 mdr.
Søvn og urolig 2,5 uge
Hej Helen,
Vi har en lille datter på 2,5 uge gammel og er derfor helt nye i det her forældre univers:)
Jeg ammer hende og det har gået rigtig fint med det hele tiden. Hun har taget fint på osv.
Hun sover kun 2 timer af gangen (også om natten) medmindre vi er ude med barnevognen så kan hun indimellem godt tage 3 timer.
På opfordring fra SP har vi prøvet at give hende lidt MME en enkelt gang efter den sidste amning inden vi selv gik i seng, og hun spiste 40 ml. af det, men hun sov ikke længere, så det virkede ikke rigtig. Vi har også prøvet at gå fra at jeg ammede begge bryster, når hun vågner til at hun ammer ved det ene når hun vågner ca. 10 min., så bliver hun skiftet og så får hun fra det andet også ca. 10 min., men det har heller ikke hjulpet.
Så spørgsmålet er, kan vi gøre noget for at få hende til at sove lidt bedre om natten? Og kan vi gøre noget for at hendes søvn bliver mere rolig?
Vi har ikke noget lys, snakker ikke om natten det er vi alligevel for smadret til ;)
Hun virker meget urolig i hendes søvn og ligger og øffer og virker utilfreds med dertilhørende lyde.
Vi har været til kiropraktor med hende da hun stod skævt i lang tid under fødslen for en sikkerhedsskyld, men der var ikke noget.
Når hun ammer bliver jeg ved til hun selv siger fra, så prøver jeg at få hende til at bøvse, hvilket hun meget sjældent vil, og så bliver hun tilbudt brystet igen, men stopper selv med at gider tage fat efter ca. 10 min.
Hun er vågen i ca. 1 time af gangen i løbet af dagen og så prøver vi at få hende til at falde i søvn ved at wrappe hende tæt i hendes tæppe og lægge hende til at sove i en sway vugge. Den time hun er vågen inden vi prøver at få hende til at sove igen går med mad, skift ble, prøve at få hende til at holde øjenkontakt/synge/lægge på maven (hvilket hun kun gider i 30 sek af gangen) og så amning igen.
Det samme om natten men her er det bare kun amning, bleskift, amning og putning ingen hygge. Vi vugger hende i søvn i vores arme hvilket tager lidt tid, tit begynder hun at virke utilfreds efter en times tid når vi har lagt hende, nogen gange falder hun hen igen men tit kan vi kun udsætte det lidt ved at vugge hende, men det er ubehageligt at hun ikke virker tilfreds.
Så gode råd søges for at hun kan blive mere rolig og få evt. at få lidt mere end 2 timers søvn af gangen om natten :)
Venlig hilsen