Svar: Vil hverken sove dag eller nat
14. maj 2015
Alder:
7 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Der kan være rigtig mange årsager til, at jeres dreng ikke vil sove, og det er svært for mig helt at vide, hvad problemstillingen er hos jer - umiddelbart tænker jeg dog, at det sandsynligvis vil hjælpe jer, hvis I forsøger at skabe en helt fast dagsrytme.
Med den alder jeres dreng har, så vil det være rigtig godt, at han kommer op til fast tid hver morgen. Jo mere ens hans dag begynder, jo større sandsynlighed vil der også være for, at han sover formiddagslur og middagslur til samme tid i løbet af dagen og også kan puttes til en god nattesøvn. Det er på samme måde vigtigt, at han tilbydes mad flere gange dagligt og også tilbydes bryst eller flaske. Det han spiser og drikker, tidspunkterne han tilbydes mad osv. skal ligge helt fast i forhold til, hvornår I putter ham. og rytmen bør følges uanset hvad dag det er - I skal altså have samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend.
Det betyder at I skal vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, så han f.eks. altid kommer op og får morgengrød kl 7.30 - fordi resten af dagen så ofte vil passe sig ind. En dagsplan til en dreng på 7 måneder, som I kan forsøge at følge ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden bryst eller flaske først
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende, vand af kop.
Bryst eller flaske og puttes til middagslur - her er klokken måske 13 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 16: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, en portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.
Skal ikke have flaske eller bryst om eftermiddagen og powernappen springes ofte over, så han "kun" sover 2 gange dagligt nu.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsager, en kartoffelbåd, ristede rugbrødsbjælker i hånden osv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Som I kan se, så følger denne plan en helt fast rytme og det er vigtigt at han tilbydes mad til faste spisetider og puttes til faste sovetider. Det vil hjælpe ham til at fornemme behov for mad, at spisetiderne ligger fast, ligesom han vil sove bedre og have lettere ved at falde i søvn, når sovetiderne ligger fast - og hans rytme er lavet sådan, at han når han spiser godt også vil sove langt bedre.
Han skal have mælk 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Derudover skal hans behov for væske dækkes via kop, hvor han tilbydes vand. Når han får mælk før sin middagslur og før han puttes om aftenen, så er det vigtigt at mælken indgår som en fast del af putteritualet, men samtidig vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet eller flasken i munden. Han skal ikke være vågen, men skal lige nå at registrere at bryst/flaske er væk fra hans mund og derefter falde i søvn. Sover han lige nu bedst ved at brystet eller flasken er der, så er det naturligvis helt okay - han skal jo have sin søvn - og så må det lige nu betyde lidt mindre, hvordan han falder i søvn, det vigtigste er at han får sovet:)
Men et godt sted at starte vil være at skabe en helt fast plan for dagen og jeg håber at ovenstående forslag til rytme vil hjælpe jer lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske