Svar: Vil hverken sove dag eller nat

14. maj 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Der kan være rigtig mange årsager til, at jeres dreng ikke vil sove, og det er svært for mig helt at vide, hvad problemstillingen er hos jer - umiddelbart tænker jeg dog, at det sandsynligvis vil hjælpe jer, hvis I forsøger at skabe en helt fast dagsrytme.

Med den alder jeres dreng har, så vil det være rigtig godt, at han kommer op til fast tid hver morgen. Jo mere ens hans dag begynder, jo større sandsynlighed vil der også være for, at han sover formiddagslur og middagslur til samme tid i løbet af dagen og også kan puttes til en god nattesøvn. Det er på samme måde vigtigt, at han tilbydes mad flere gange dagligt og også tilbydes bryst eller flaske. Det han spiser og drikker, tidspunkterne han tilbydes mad osv. skal ligge helt fast i forhold til, hvornår I putter ham. og rytmen bør følges uanset hvad dag det er - I skal altså have samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend.

Det betyder at I skal vække ham om morgenen, hvis han ikke vågner af sig selv, så han f.eks. altid kommer op og får morgengrød kl 7.30 - fordi resten af dagen så ofte vil passe sig ind. En dagsplan til en dreng på 7 måneder, som I kan forsøge at følge ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes eller flaske og sover lidt videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden bryst eller flaske først

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende, vand af kop.

Bryst eller flaske og puttes til middagslur - her er klokken måske 13 - det afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget

Eftermiddag 16: Frisk frugt i ...

Annonce

... hånden at gumle på selv, en portion flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop.

Skal ikke have flaske eller bryst om eftermiddagen og powernappen springes ofte over, så han "kun" sover 2 gange dagligt nu.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsager, en kartoffelbåd, ristede rugbrødsbjælker i hånden osv. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Som I kan se, så følger denne plan en helt fast rytme og det er vigtigt at han tilbydes mad til faste spisetider og puttes til faste sovetider. Det vil hjælpe ham til at fornemme behov for mad, at spisetiderne ligger fast, ligesom han vil sove bedre og have lettere ved at falde i søvn, når sovetiderne ligger fast - og hans rytme er lavet sådan, at han når han spiser godt også vil sove langt bedre.

Han skal have mælk 4 gange i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Derudover skal hans behov for væske dækkes via kop, hvor han tilbydes vand. Når han får mælk før sin middagslur og før han puttes om aftenen, så er det vigtigt at mælken indgår som en fast del af putteritualet, men samtidig vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet eller flasken i munden. Han skal ikke være vågen, men skal lige nå at registrere at bryst/flaske er væk fra hans mund og derefter falde i søvn. Sover han lige nu bedst ved at brystet eller flasken er der, så er det naturligvis helt okay - han skal jo have sin søvn - og så må det lige nu betyde lidt mindre, hvordan han falder i søvn, det vigtigste er at han får sovet:)

Men et godt sted at starte vil være at skabe en helt fast plan for dagen og jeg håber at ovenstående forslag til rytme vil hjælpe jer lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder