Svar: Putteritual som trækker ud

13. maj 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at I de sidste måneder har haft en bedre søvn - skønt for jer alle!:)

Der sker rigtig meget med jeres drengs udvikling lige nu og det er helt naturligt, at han søger jer ekstra om aftenen, når han skal sove. Netop i 18-20 måneders alderen vil de fleste børn komme ind i en periode, hvor de vægrer sig mod at sove - og hvor de også ofte vågner med gråd om natten. Det handler om, at de i denne alder, begynder at få lidt mere farefornemmelse.

At jeres dreng har farefornemmelse betyder at han oplever verden mere bevidst og nu større og mere farlig - når han klatrer op, finder han ud af, at han ikke selv kan komme ned. Når han løber, oplever han at falde og slå sig. Han oplever modstand fra jer forældre, I siger mere "NEJ!" i løbet af dagen og holder fast i ham, fordi der er ting han ikke må. Han oplever også modstand fra andre børn - de skubber, tager legetøjet fra ham, nogle børn bider i denne alder osv. Alt sammen er det med til at give ham en spirende farefornemmelse og en uro, når han skal sove og også ofte en uro, når han først sover.

Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i søvne - og det bliver bearbejdet gennem drømme. Derfor vil mange børn i denne alder drømme meget og kan både græde, skrige, mumle, grine osv. i søvne. Nogle børn vågner op med skrig og kan være rigtigt kede af det og næsten virke til at have mareridt. Og det er naturligt også rigtig svært for mange børn at slippe dagen. Det er svært at overgive sig til søvnen og slippe alle oplevelser - og mange børn har en masse tankemylder, netop på grund af deres øgede bevidsthed.

Det er super godt, at I prioriterer at sætte jer hos ham om aftenen, lader ham sidde lidt på skødet, få godnathistorie der, ligeså stille få ham over i egen seng, læser videre på historien, synger lidt for ham, taler med ham giver jer god tid og prioriterer at lade ham mærke, at I er der. Det kan være en god idé, at I her taler dagen igennem med ham, fordi han så hjælpes til at få bearbejdet lidt af alt det, der er sket. Ingen af os kan sove med hovedet fyldt af tanker, derfor skal I hjælpe ham af med noget af hans tankemylder inden sengetid, ved netop at tale lidt med ham om dagens hændelser: "i morges da vi stod op, så fik du havregrød - mmm det smager godt, så kørte vi i vuggestue og så legede du med ..., men så faldt du og slog hul på knæet, AV! det gjorde ondt, og så fik du plaster på ..." og så kigger I på plasteret og mindes og får bearbejdet den ...

Annonce

... episode.

En puttebamse, putteklud osv. vil være rigtig godt, så han kan puttes sig med den og så den på sigt bliver substitutten for jer og jeres hånd… Sengen skal være rar at ligge i, døren skal være åben ind til værelset, så han stadig kan høre jer og mærke at I er der. Det er vigtigt, at han er fuldstændig tryg.

For at lære ham at sove uden at I behøver sidde tæt ved ham hele tiden, men så han samtidig kan være helt tryg, så vil jeg anbefale jer, at I bruger det, jeg kalder for "strygetøj-metoden". Det går ud på, at I putter ham og derefter så stiller I jer i nærheden og laver noget praktisk, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det er vigtigt at han kan se jer, høre jer og ikke behøver rejse sig op for at sikre sig, at I ikke er forsvundet eller på vej væk fra ham.

Det at være i gang med noget praktisk, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig, der er ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af - og samtidig kan I så verbalt betrygge ham ved at fortælle, at I er der og holde fast i at han skal sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Han kan kalde på jer "Moooar?!" Og du kan svare "Ja, jeg er lige her skat, nat nat" eller "læg dig ned skat, mor passer på dig" eller lignende. Så I på den måde viser ham, at I er der, at han trygt og roligt kan være i sin seng, at I passer på ham, ikke går fra ham osv. I er der, blot lidt på afstand, betrygger og beroliger igen og igen. Det sender samtidig et signal om, at I ikke bare sidder og venter på, at han skal sove, men rent faktisk har noget at lave, når han skal sove.

Den lille kærlige sætning "læg dig ned skat, læg dig ned" er god, fordi han ofte vil blive liggende, hvis han selv lægger sig. Hvis I derimod går ind og lægger ham ned igen og igen, så virker det som en fjeder og han rejser sig med det samme - og det bliver let til en leg.

Stille og roligt kan I udvide ritual til at I går frem og tilbage. Her kan I f.eks. sige "jeg henter lige lidt mere tøj" og så henter I tøj og kommer tilbage med lidt nyt tøj i favnen. Han lærer derved at I godt kan gå og at I kommer tilbage kort tid efter. Der er ikke noget pres om at han skal sove, det er ikke derfor I går, det er blot for at hente mere tøj og det vil ofte gøre, at han vil slappe mere af, finde større ro. På den måde kan han altså stille og roligt lære, at det er okay at I går lidt fra ham - han kan være helt tryg, for I kommer tilbage igen:)

Håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!