Brev:
Sprog - 19 mdr.
13. maj 2015
Alder:
19 mdr.
Sprog - 19 mdr.
Kære Helen,
Vi er begyndt at blive lidt bekymrede for lillebrors sprog. Han siger meget lidt. Det eneste han siger er mamma, pappa, ad, muh, mjav, hmm (når noget smager godt) disse ord har han kunnet sige længe i cirka 6 mdr og siger dem meget sjældent selv - det er oftest på opfordring.
Han kalder ikke på os ved at sige mamma og pappa og han siger ikke mjav når han ser en kat. Han siger det kun når vi siger at han skal prøve at sige det, og det er kun disse 6 ord han vil gentage. Han bliver ofte meget frustreret fordi at han ikke kan sige hvad han vil. Vi er bevidste om hans sprog og når han "siger/råber" aaaaaa efter eksempelvis koppen med mælken så siger vi "vil du have koppen med mælk i?" også peger vi ned i koppen og siger "mælk" til ham. Vi læser bøger for ham og går ture og snakker om alle de ting vi ser. Han har jo en storebror som også snakker til ham.
Storebror har et rigtig flot sprog og er rigtig dygtig til at snakke, jeg mindes ikke helt hvad han kunne sige på dette stadie, men jeg synes altså at mindes han var hurtigere ude med at kunne sige ord og fortælle hvad han ville have. Jeg ved at du har rådet andre til at få tjekket ørerne for væske, det har vi ikke gjort, men vi fornemmer at han hører alt hvad vi siger og reagerer (vender sig mod os) når vi siger noget. Han forstår i øvrigt og reagerer når vi siger til ham "vil du hente dine sko" så prøver han at lede efter sine sko, "hvor er din jakke" eller "nu skal vi spise" "hvor er din næse" og peger på sin næse osv, men det synes jeg at han har kunnet længe, så jeg synes at det står meget stille med udviklingen ift sprog.
Han var til halvanden års undersøgelse med sundhedsplejerske og læge og de sagde at det nok skulle komme. Jeg ved at man ikke skal sammenligne med andre børn, men jeg synes virkelig at der er en enorm forskel på hans ordforråd sammenlignet med andre børn som har præcis samme alder som ham. Han er ellers en skøn dreng som elsker at være udendørs og udforske verden og han er glad for at være i institution (han går i instutition i knap 25 timer om ugen siden han var 1 år gammel).
På forhånd tak for hjælpen