Sprog - 19 mdr.

13. maj 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Sprog - 19 mdr.

Kære Helen,

Vi er begyndt at blive lidt bekymrede for lillebrors sprog. Han siger meget lidt. Det eneste han siger er mamma, pappa, ad, muh, mjav, hmm (når noget smager godt) disse ord har han kunnet sige længe i cirka 6 mdr og siger dem meget sjældent selv - det er oftest på opfordring.

Han kalder ikke på os ved at sige mamma og pappa og han siger ikke mjav når han ser en kat. Han siger det kun når vi siger at han skal prøve at sige det, og det er kun disse 6 ord han vil gentage. Han bliver ofte meget frustreret fordi at han ikke kan sige hvad han vil. Vi er bevidste om hans sprog og når han "siger/råber" aaaaaa efter eksempelvis koppen med mælken så siger vi "vil du have koppen med mælk i?" også peger vi ned i koppen og siger "mælk" til ham. Vi læser bøger for ham og går ture og snakker om alle de ting vi ser. Han har jo en storebror som også snakker til ham.

Storebror har et rigtig flot sprog og er rigtig dygtig til at snakke, jeg mindes ikke helt hvad han kunne sige på dette stadie, men jeg synes altså at mindes han var hurtigere ude med ...

Annonce

... at kunne sige ord og fortælle hvad han ville have. Jeg ved at du har rådet andre til at få tjekket ørerne for væske, det har vi ikke gjort, men vi fornemmer at han hører alt hvad vi siger og reagerer (vender sig mod os) når vi siger noget. Han forstår i øvrigt og reagerer når vi siger til ham "vil du hente dine sko" så prøver han at lede efter sine sko, "hvor er din jakke" eller "nu skal vi spise" "hvor er din næse" og peger på sin næse osv, men det synes jeg at han har kunnet længe, så jeg synes at det står meget stille med udviklingen ift sprog.

Han var til halvanden års undersøgelse med sundhedsplejerske og læge og de sagde at det nok skulle komme. Jeg ved at man ikke skal sammenligne med andre børn, men jeg synes virkelig at der er en enorm forskel på hans ordforråd sammenlignet med andre børn som har præcis samme alder som ham. Han er ellers en skøn dreng som elsker at være udendørs og udforske verden og han er glad for at være i institution (han går i instutition i knap 25 timer om ugen siden han var 1 år gammel).

På forhånd tak for hjælpen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder