Svar: Sprog - 19 mdr.

13. maj 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)

Jeg synes, det vil være en rigtig god idé, at I får tjekket jeres drengs ører. Selvom han umiddelbart kan høre, hvad I siger og reagerer på små opfordringer, som I giver ham, så er det ikke ensbetydende med, at han ikke kan have væske i ørerne, som forhindrer ham i at høre nuancerne i sproget. Der sker ikke noget ved at få ham tjekket, - det bedste du kan få at vide er, at der ikke er noget med hans ører og så ved du jo så det:) Viser det sig derimod, at han har væske på ørerne, så kan du så drøfte med ørelægen, om det er noget I skal gøre noget ved og så har du også en forklaring på, hvorfor det måske tager lidt længere tid før han rigtigt begynder at bruge sit sprog.

Det er helt naturligt, hvis du oplever, at han forstår mere end han selv siger. Sådan vil det naturligt være - man siger, at når han siger 1 ord, så vil han ofte forstå 10 ord. Sprogforståelsen er således større end det aktive ordforråd. Derfor er det rigtig godt og vigtigt, at I er opmærksomme på, at han forstår jeres ord, forsøger at handle som I beder ham om f.eks. vise hvor næsen sidder, hente sin sut osv. Og det gør han - det er sandsynligvis derfor læge og sundhedsplejerske har sagt, at han sprogligt er igang og at det nok skal komme:)

De normale rammer er meget vide, når det kommer til sprog. Nogle børn taler meget og har et stort ordforråd, andre børn taler betydeligt mindre, men har stadig det man kalder for en normal sprogudvikling. Nogle børn kan have problemer med udtale af visse ord - de taler måske meget, men taler ikke "rent". Andre børn taler ikke særlig meget, men udtaler til gengæld ordene meget korrekt. Det er vigtigt at give plads til forskellighed - og måske har jeres dreng brugt mest energi på at komme godt igang motorisk, både finmotorisk og grovmotorisk, og har lagt de fleste af sine kræfter her, og sproget kommer så stille og roligt igang nu og de næste måneder frem.

De første ord der kommer vil ofte være ord, som du også beskriver hos jeres dreng, det vil sige "mor", "far", "ad", "op", "det" - dyrelyde osv. som barnet har hæftet sig ved. Og ordet "mam" eller lyden "mmm" kan have mange betydninger - han bruger det måske for at fortælle, at han er sulten. Han kan også bruge det for at fortælle at maden smager godt. Eller han kan bruge det, fordi han ser andre spise og vil fortælle dig at han ser det…

Stille og roligt kommer forståelse af ting, der skal gøres. F.eks."kan du hente bilen", "Kan du finde dine sko?", "Hvor er din jakke henne?" osv. Alt det som I gør så fint allerede og som han faktisk forstår og reagerer på - det er ligesom det skal være.

Det kan være en rigtig god idé at lave et ...

Annonce

... lille fotoalbum at ting fra jeres hverdag. Det kan være billeder af jer forældre, søskende, familie, katten. Det kan også være billeder af vuggestuen og ting derfra - og så kan I kikke på billederne og tale om dem og på den måde styrke hans ordforråd.

Når I går tur og hører forskellige lyde, så gør ham opmærksom på disse lyde "hør fuglen, den fløjter" eller "hør lastbilen - bbrrrum siger den" osv. Så I sætter ord på lyde i hverdagen - også gerne derhjemme "nu tænder jeg for føntørren, er du klar" osv. så han høre lyden og også forberedes på at der kommer en høj lyd.

Musik og sang er vigtigt og godt for at styrke ham sprogligt. I kan danse til sange, lave forskellige rytmer osv. imens I synger - I kan også synes fagtesange som "lille Peter edderkop", "klappe klappe kage", hjulene på bussen" osv. hvor I samtidig med at I synger også bruger kroppen.

Det er super fint, at I i hverdagen sætter ord på "vil du have koppen mælk?", "se dejligt mælk", "mmm mælk smager godt" osv. Så han hører ordet mælk blive brugt i forskellige sammenhænge og hører ordet brugt igen og igen samtidig med at I peger, dele opmærksomheden osv. MEN I bør ikke sige "kan du sige mælk?!" eller lignende. Du fortæller blandt andet "Han siger det kun når vi siger at han skal prøve at sige det, og det er kun disse 6 ord han vil gentage. Han bliver ofte meget frustreret fordi at han ikke kan sige hvad han vil". Det er vigtigt at I ikke afkræver ham "kan du sige …" igen og igen - for det vil naturligt gøre ham frustreret at mærke, når han ikke kan og det fremmer ikke hans lyst til at prøve at tale.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er derimod vigtigt, at du viser ham, at du forstår ham, når han prøver at tale, fordi det giver ham lyst til at sige mere. Også selvom han måske siger ordet forkert, så skal du ikke rette ham, men blot vise ham, at du forstår det og så gentage ordet, så han hører det rigtigt.

Han vil sandsynligvis begynde at spørge "a det?", altså "hvad er det?", hvor du så skal pege, forklare og gentage ordet igen og igen. "Det er en bil", "det er et lys", "det er en lampe", "det er en bog", "det er en dame" osv. osv. Nogle gange vil han bare lytte til dit ord og ikke sige noget, andre gange vil han måske prøve selv at sige ordet "da da" og så gentager du "en dame ja, det er en dame" - uden at rette og uden at afkræve svar, blot ved at lytte og gentage, så han hører det igen og hører det rigtigt og føler sig forstået:)

Han lyder som om, at han har lyst til at kommunikere og bruger sit sprog - både det verbale sprog og også sit kropssprog, og det er super godt. Stadig kan det dog som sagt være godt lige at få tjekket hans ører af en ørelæge…

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.