Brev:
Putteritual som trækker ud
13. maj 2015
Alder:
19 mdr.
Putteritual som trækker ud
Kære Helen,
Jeg har et spørgsmål angående min yngste søn.
Efter at jeg skrev til dig sidst har vi haft en rigtig god periode hvor han har faldet i søvn relativt hurtigt og sovet hele natten, uden opvågninger, og vågnet ved 6-7 om morgenen.
Han sover cirka 2 timer i institutionen. Vi putter ham altid samme tid om aftenen, cirka 19.15-19.30. Vi ligger ham ned i tremmesengen (han har sovet i sit eget værelse siden han var 8 mdr) og synger en sang for ham og siger godnat. Efter vi skrev til dig sidst begyndte han faktisk at falde i søvn selv, men nu er det blevet sådan at han vil have at vi sidder ved siden af ham og holder i hånden (gennem tremmerne) indtil han falder i søvn. Hvis der går mere end 10-15 min så går vi ud af værelset også begynder han straks at græder og bliver rigtig ked af det. Vi går herefter ind til ham og putter ham 2-3 X samme metode som tidligere beskrevet, men han græder med det samme vi går ud. Så prøver vi at gå ind til ham og sidde med ham igen og holder ham i hånden (gennem tremmerne). Nogen gange falder han i søvn efter første gang vi sidder med ham (cirka 15 min), andre gange skal der 2-3 gange til (alt fra 20 min-40 min). Han falder yderst sjældent i søvn selv, og næsten altid mens vi sidder ved siden af tremmesengen og holder ham i hånden. Derimod, når først han er faldet i søvn så vågner han ikke om natten (bortset fra når han er syg) og han sover indtil 6-7 om morgenen.
Hvad kan vi gøre bedre og skal vi mon prøve at ligge ham senere? Vi er bange for at han falder for sent i søvn hvis vi putter ham senere, for han vågner altid samme tid om morgenen og vil dermed ikke få hans søvnbehov dækket.
På forhånd tak