Putteritual som trækker ud

13. maj 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Putteritual som trækker ud

Kære Helen,

Jeg har et spørgsmål angående min yngste søn.

Efter at jeg skrev til dig sidst har vi haft en rigtig god periode hvor han har faldet i søvn relativt hurtigt og sovet hele natten, uden opvågninger, og vågnet ved 6-7 om morgenen.

Han sover cirka 2 timer i institutionen. Vi putter ham altid samme tid om aftenen, cirka 19.15-19.30. Vi ligger ham ned i tremmesengen (han har sovet i sit eget værelse siden han var 8 mdr) og synger en sang for ham og siger godnat. Efter vi skrev til dig sidst begyndte han faktisk at falde i søvn selv, men nu er det blevet sådan at han vil have at vi sidder ved siden af ham og holder i hånden (gennem tremmerne) indtil han falder i søvn. Hvis der går mere end 10-15 min så går vi ud af værelset også begynder han straks at græder og bliver rigtig ked af det. Vi går herefter ind til ...

Annonce

... ham og putter ham 2-3 X samme metode som tidligere beskrevet, men han græder med det samme vi går ud. Så prøver vi at gå ind til ham og sidde med ham igen og holder ham i hånden (gennem tremmerne). Nogen gange falder han i søvn efter første gang vi sidder med ham (cirka 15 min), andre gange skal der 2-3 gange til (alt fra 20 min-40 min). Han falder yderst sjældent i søvn selv, og næsten altid mens vi sidder ved siden af tremmesengen og holder ham i hånden. Derimod, når først han er faldet i søvn så vågner han ikke om natten (bortset fra når han er syg) og han sover indtil 6-7 om morgenen.

Hvad kan vi gøre bedre og skal vi mon prøve at ligge ham senere? Vi er bange for at han falder for sent i søvn hvis vi putter ham senere, for han vågner altid samme tid om morgenen og vil dermed ikke få hans søvnbehov dækket.

På forhånd tak

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.